در میان انبوه بازیهای ویدیویی، کمتر عنوانی به اندازه Grand Theft Auto VI یا همان «جی تی ای 6» (GTA 6) توانسته است چنین سطح انتظاری را در سراسر جهان ایجاد کند. میلیونها طرفدار بیصبرانه منتظر بازگشت به دنیای پرآشوب و جذاب این مجموعه بودند و امید داشتند طبق وعدههای قبلی، در پاییز 2025 شاهد عرضه آن باشند. اما خبر تاخیر GTA 6 که روز جمعه منتشر شد، موجی از ناامیدی و البته بحث و گمانهزنی را به همراه داشت.
راکستار گیمز (Rockstar Games)، ناشر این فرنچایز فوقالعاده محبوب، رسماً اعلام کرد که GTA 6 با یک تاخیر قابل توجه مواجه خواهد بود و تاریخ انتشار جدید بازی 26 مه 2026 (5 خرداد 1405) تعیین شده است. این تاریخ، نشان دهنده یک تعویق چند ماهه نسبت به پنجره زمانی پاییز 2025 است که پیشتر توسط شرکت اعلام شده بود، هر چند که هیچگاه تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده بود. خبر تاخیر GTA 6 بدون شک برای طرفدارانی که برای این بازی روزشماری میکردند، یک شوک محسوب میشود.
بیانیه راکستار گیمز در مورد دلایل تاخیر GTA 6
راکستار گیمز در بیانیهای رسمی که روز جمعه منتشر کرد، ضمن عذرخواهی از طرفداران، به دلایل تاخیر GTA 6 اشاره کرد:
ما عمیقاً متأسفیم که این تاریخ دیرتر از آن چیزی است که انتظار داشتید. علاقه و هیجان پیرامون نسخه جدید Grand Theft Auto برای کل تیم ما واقعاً فروتنانه بوده است. ما میخواهیم از حمایت و شکیبایی شما در حالی که برای به پایان رساندن بازی تلاش میکنیم، تشکر کنیم.
این بیانیه نشان دهنده درک راکستار از حجم بالای انتظارات است. ناشر بازی در ادامه افزود:
با هر بازی که منتشر کردهایم، هدف همیشه تلاش برای فراتر رفتن از انتظارات شما بوده است و Grand Theft Auto VI نیز از این قاعده مستثنی نیست. امیدواریم درک کنید که ما به این زمان اضافی نیاز داریم تا محصولی را با سطحی از کیفیت که انتظار دارید و شایسته آن هستید، ارائه دهیم.
این تأکید بر کیفیت، هسته اصلی توجیه راکستار برای تاخیر GTA 6 است و با توجه به سابقه درخشان این استودیو در ارائه بازیهای کاملاً پرداخت شده و پرجزئیات، بسیاری از طرفداران ممکن است با وجود ناراحتی اولیه، این دلیل را بپذیرند.
جی تی ای 6 اولین نسخه اصلی در این سری بازیهای جهانباز مملو از ماشین و هرجومرج پس از بیش از یک دهه است. آخرین نسخه اصلی، یعنی GTA V، در سال 2013 منتشر شد و همچنان یکی از موفقترین محصولات سرگرمی تمام دوران محسوب میشود. نسخه جدید با معرفی لوسیا (Lucia)، اولین شخصیت اصلی زن قابل بازی در تاریخ این فرنچایز، و بازگشت به شهر وایس سیتی (Vice City)، کلانشهر الهامگرفته از میامی که پیشتر در بازی محبوب Grand Theft Auto: Vice City در سال 2002 شاهد آن بودیم، نوید تجربهای تازه و هیجانانگیز را میدهد. همین ویژگیها باعث شده تا تاخیر GTA 6 برای طرفداران قدیمی و جدید دردناکتر باشد.
شرکت مادر راکستار، یعنی تیک-تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive)، پیش از این بارها به طرفداران و البته سرمایهگذاران وال استریت اطمینان داده بود که این بازی بزرگ و کلیدی برای عرضه در پاییز 2025 برنامهریزی شده است، اما همواره از تعیین تاریخ عرضه دقیق خودداری کرده بود. استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، مدیرعامل تیک-تو، در ماه فوریه (بهمن سال گذشته) در مصاحبهای گفته بود:
ما پنجره زمانی نسبتاً مشخصی [برای جی تی ای 6] اعلام کردهایم. فکر میکنم دیدگاه ما این است که در حال حاضر، این کافی است.
حال با اعلام تاخیر GTA 6، زلنیک و تیم مدیریتی تیک-تو باید پاسخگوی سرمایهگذارانی باشند که روی درآمدهای حاصل از عرضه بازی در سال 2025 حساب کرده بودند.
زلنیک در بیانیهای جدید در روز جمعه، حمایت کامل خود را از تصمیم راکستار اعلام کرد:
ما کاملاً از اینکه راکستار گیمز زمان بیشتری را برای تحقق چشمانداز خلاقانه خود برای Grand Theft Auto VI صرف میکند، حمایت میکنیم؛ بازیای که وعده میدهد یک تجربه سرگرمی پیشگامانه و پرفروش باشد که از انتظارات مخاطبان فراتر رود.
وی افزود:
در حالی که ما جابجایی تاریخ انتشار عناوین خود را جدی میگیریم و قدردان انتظار جهانی گسترده و عمیق برای Grand Theft Auto VI هستیم، همچنان به تعهد خود به برتری پایبندیم. با ادامه انتشار عناوین فوقالعادهمان، انتظار داریم یک دوره رشد چند ساله در کسبوکار خود و ارزش افزوده برای سهامدارانمان ارائه دهیم.
با این حال، زلنیک باید در گزارش درآمد فصلی بعدی شرکت در تاریخ 15 مه (25 اردیبهشت)، جزئیات بیشتری را در مورد دلایل مالی و استراتژیک تاخیر GTA 6 به سرمایهگذاران و تحلیلگران ارائه دهد.
هنوز جزئیات قیمتگذاری جی تی ای 6 توسط راکستار منتشر نشده است. با یادآوری موفقیت عظیم GTA V که بیش از 200 میلیون نسخه فروخته و بیش از 8 میلیارد دلار درآمد در طول عمر خود ایجاد کرده است، میتوان درک کرد که انتظارات مالی از GTA 6 بسیار بالاست و هرگونه تأخیر میتواند برنامهریزیهای مالی تیک-تو را تحت تأثیر قرار دهد.
تصمیم برای تاخیر GTA 6 در شرایطی اتخاذ میشود که صنعت بازیهای ویدیویی با چالشهای مختلفی روبروست. پیش از این، شرکت یوبیسافت نیز مجبور شد تاریخ انتشار بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Shadows را به دلیل نگرانیهای مربوط به کیفیت در چرخه توسعه، نه یک بار، بلکه دو بار به تعویق بیندازد. اگر چه آن تصمیم با واکنشهای منفی زیادی روبرو شد، اما زمانی که بازی سرانجام منتشر شد، با استقبال منتقدان و فروش چشمگیر مواجه گشت که نشان میدهد صرف زمان بیشتر برای پولیش نهایی میتواند نتیجهبخش باشد.
همچنین، فضای کلی اقتصادی و عدم قطعیتهای موجود در بازار جهانی نیز میتواند بر تصمیمگیری شرکتهای بزرگ بازیسازی برای زمانبندی عرضه محصولات بزرگ و پرهزینهای مانند جی تی ای 6 تأثیرگذار باشد. راکستار با اعلام تاخیر GTA 6 نشان داد که حاضر است فشار کوتاه مدت مالی و انتقادات طرفداران را تحمل کند تا محصول نهایی مطابق با استانداردهای بالای خودشان باشد.
در خبری دیگر از تیک-تو، اعلام شد که تاریخ انتشار بازی بزرگ بعدی این شرکت، یعنی Borderlands 4 که توسط استودیوی گیرباکس (Gearbox) تولید شده و 2K نشر آن را بر عهده خواهد داشت، به 12 سپتامبر 2025 (21 شهریور 1404) منتقل شده است که 11 روز زودتر از تاریخی است که 2K قبلاً اعلام کرده بود. این خبر شاید کمی از تلخی تاخیر GTA 6 برای سهامداران تیک-تو بکاهد.
در نهایت، اگر چه تاخیر GTA 6 خبری ناخوشایند برای میلیونها هوادار است، اما این امیدواری وجود دارد که در اختیار داشتن زمان اضافی به راکستار گیمز اجازه دهد تا تجربهای بینقص و انقلابی را ارائه دهد که شایسته نام Grand Theft Auto باشد. طرفداران اکنون باید تا بهار 2026 منتظر بمانند تا دوباره به خیابانهای پرجنبوجوش وایس سیتی قدم بگذارند.