ردیابی گوشی‌ مسروقه: چگونه می‌توان به آسانی گوشی‌ مسروقه را پیدا کرد؟

شما هم احتمالا در اطرافیان خود افرادی را می‌شناسید که گوشی موبایل آن‌ها به سرقت رفته است. این پدیده در ایران بیشتر در ازدحام وسایل نقلیه‌ی عمومی رخ می‌دهد که در این میان، اتوبوس‌های BRT تهران به خاطر نبود سیستم نظارتی مناسب، بیشترین سهم را دارند.

شخصا، تجربه‌ی ردیابی موفق یک گوشی مسروقه را داشته‌ام و از این رو، در این مطلب تمامی مراحل قانونی و حقوقی این فرآیند را با شما در میان خواهم گذاشت. این فرآیند به شکل غافل‌گیر کننده‌ای ساده است و اگر خوش شانس باشید، در زمان نسبتا کوتاهی به نتیجه خواهد رسید.

مرحله‌ی اول: مطمئن شوید که موبایل شما به سرقت رفته است!

خیلی وقت‌ها تلفن شما در واقع فقط گم شده است و با کمی جستجو آن را پیدا خواهید کرد. پس قبل از انجام هر اقدامی، مطمئن شوید که گوشی خود را گم نکرده‌اید، زیرا این که در اولین مرحله فکر کنید که گوشی شما به سرقت رفته است، می‌تواند جلوی تلاش شما برای پیدا کردن آن (جا گذاشتن در تاکسی، افتادن از جیب و..) را بگیرد.

مرحله‌ی دوم: استعلام از طریق اپراتورها

بعد از آن‌که مطمئن شدید گوشی شما به سرقت رفته است، باید مسروقه بودن آن را از طریق اپراتورها اعلام کنید و آن‌ها در صورتی که سیم کارتی از شرکت آن‌ها روی گوشی مسروقه مورد استفاده قرار گیرد، شما را در جریان می‌گذارند. ایرانسل به مدت 5 روز و همراه اول به مدت 10 روز جستجو می‌کنند و در پایان این مدت در صورت تمایل می‌توانید آن را تمدید کنید. هزینه‌ی هربار استعلام بسیار ناچیز است و هر بار فقط 180 تومان از اعتبار شما کسر می‌شود. در طی این 5 روز یا 10 روز، در صورت مثبت بودن پاسخ استعلام شما پیامی دریافت خواهید کرد. در واقع مرحله‌ای که بیش از همه‌ی مراحل دیگر به شانس شما بستگی دارد این مرحله‌ است: اگر بدشانس باشید، ممکن است از گوشی شما فقط چند قطعه‌ی پراکنده در بازار مانده باشد! ولی اگر گوشی شما به شکل سالم به فروش رسیده باشد و طرفی که آن را خریداری کرده است سیم‌کارتی روی آن قرار داده باشد، به محض روشن شدن گوشی با هر سیم‌کارتی، تقریبا می‌توان گفت که گوشی شما پیدا شده است! قبل از بررسی مراحل حقوقی مرتبط به این فرآیند، بیایید نحوه‌ی استعلام را بررسی کنیم:

1- اگر سیم کارت همراه اول دائمی دارید، باید شماره‌ی #2141*10* را وارد کنید و سپس سریال IMEI پانزده رقمی مندرج روی گوشی را وارد کنید. اگر گوشی شما دو سیم کارته است، شما دو سریال IMEI دارید که باید هر دوی آن‌ها را به صورت جداگانه وارد نمایید.

2- اگر سیم کارت ایرانسل دارید، کافی است شماره‌ی #6101* را شماره‌گیری کرده و هردو شماره سریال گوشی خود را همانند مرحله‌ی قبل وارد کنید.

3- اگر همراه اول اعتباری دارید، باید یک سیم کارت همراه اول دائمی یا سیم کارت ایرانسل پیدا کنید! از طریق سیم‌کارت‌های ایرانسل می‌توانید برای دیگر اپراتور ها نیز مراحل ردیابی را انجام دهید. فعلا این سرویس برای همراه اول اعتباری فعال نیست.

4- برای دیگر اپراتورها نیز این سرویس هنوز فعال نشده است.

لازم به ذکر است که در صورت ثبت در سامانه، همه‌ی سیم کارت‌های اپراتوری که شما ثبت مسروقه بودن را انجام داده‌اید مورد ردیابی قرار می‌گیرند. پس برای هر دو شماره سریال گوشی خود، هر دو اپراتور را وارد کنید تا شانس پیدا شدن برای شما افزایش یابد. هم‌چنین، از طریق هر دو اپراتور می‌توانید برای همه‌ی سیم‌کارت‌ها ردیابی را انجام دهید.

مرحله‌ی سوم – مراجعه به دادسرا

در صورت مثبت بودن نتیجه‌ی ردیابی گوشی شما، شما باید با در دست داشتن شماره‌ی رهگیری ارائه شده، کارت ملی، شناسنامه و جعبه‌ی گوشی، به یکی از دادسراهای عمومی و انقلاب مراجعه کنید که ترجیحا باید به دادسرایی که سرقت در حوزه‌ی استحفاظی آن رخ داده است، مراجعه کرد. در دادسرا، شما باید به قسمت رایانه‌ مراجعه کنید و پس از پر کردن یک شکایت‌نامه، کد رهگیری را ارائه دهید. سپس، دادیار ارجاع درخواست رسمی استعلام را به شما تحویل می‌دهد.

مرحله‌ی چهارم – مراجعه به اپراتور

بعد از دریافت نامه‌ی رسمی استعلام، شما باید به محل شرکت اپراتور که در زیر نامه هم درج شده است مراجعه کنید. در دست داشتن یک کارت شناسایی معتبر در این مرحله کافی است. بعد از تحویل نامه به اپراتور، دیگر کار شما تمام شده است.

مرحله‌ی نهایی – انتظار برای شناسایی فرد و برگزاری دادرسی

چند روز بعد از تحویل نامه به اپراتور، این شرکت به دادسرایی که در آن تشکیل پرونده داده‌اید، مشخصات فردی که سیم کارت‌اش روی گوشی شما قرار دارد را ارسال می‌کند. دادسرا باقی کارهای مربوط به شناسایی را انجام می‌دهد و با شما برای تشکیل جلسه‌ی دادگاه تماس می‌گیرد. در این زمان، فرد مظنون موظف است که یا گوشی شما را دقیقا به شکلی که قبلا بوده تحویل شما دهد، و یا خسارتی معادل با میزان ارزش گوشی در بازار به شما پرداخت کند.

ردیابی گوشی‌ مسروقه: چگونه می‌توان به آسانی گوشی‌ مسروقه را پیدا کرد؟
تمامی مراحل توضیح داده شده در متن را مشاهده می‌کنید.

 

امیدواریم که این اتفاق تلخ برای شما رخ ندهد؛ زیرا به جز بحث مالی، بحث اطلاعات روی گوشی نیز مطرح است. اگر هم رخ داد، امیدواریم که شما بتوانید با طی کردن مراحل بالا، گوشی خود را پیدا کنید.

در صورت داشتن هرگونه پرسش، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسین
محمد حسین
6 سال قبل

آقا واقعا خوب بود
مردم این چیز هارو بدونن خیلی خوبه
من خودم مورد دیدم که طرف گوشیشو گم کرده بد کلا بیخیالش شده
این مراحل رو هم اصلا طی نکرده

سامان
سامان
5 سال قبل

اقا بنده 2سال پیش یه گوشی خریدم از دوستم
2سال دارم استفاده میکنم
الان برای من یه پیامک ارسال شده از طرف ایرانسل
نتیجه ردیابی سریال********مثبت است-با مراجعه به مرجع قضایی دستور شامل کد پیگیریی***و تاریخ ردیابی1395/11/29اخذ نماید
بنده یادم نمیاد درخواستی برای پیگیریی داده باشم
و اگه کسی داده باشه همچین پیامکی نباید برای من بیاد که باید برای اون فرد بره که بره پیگیریی
نظرتون چیه؟

البونعیم
البونعیم
4 سال قبل

من لا سه روزه جواب ردیابیم نیامده مسخرست این

pouya kurd
pouya kurd
پاسخ به  البونعیم
3 سال قبل

خخخخ عمو جون من بعد 3 ماه جوابش اومد تو منتظری دو روزه بیاد