بلیط هواپیما فلای تودی

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

ثروتمندان و افراد معروف در سرتاسر جهان بین سال‌های 1976 و 2003 میلادی با استفاده از هواپیمای کنکورد با سرعت مافوق صوت به هرجایی از دنیا که دوست داشتند، پرواز می‌کردند. امروز با ما در دیجی رو همراه باشید چراکه قصد داریم حقایق جالب در مورد هواپیمای کنکورد را با هم مرور کنیم.

حقیقت اول

هواپیمای کنکورد (Concorde) در آن زمان یکی از دو هواپیمای مافوق صوت و تجاری بود. هواپیمای دیگر Tupolev Tu-144 نام گذاری شد که از قضا متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود. این هواپیما نسبت به کنکورد موفقیت کمتری از آن خود کرد؛ در نتیجه فعالیت Tupolev Tu-144 به عنوان یک هواپیمای مسافربری از نوامبر سال 1977 آغاز و در ژوئن 1978 نیز به پایان رسید.

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای کنکورد 7

حقیقت دوم

کنکورد توسط مهندسان اهل انگلیس و فرانسه توسعه یافته و نهایتا ساخته شد. این توافق در واقع بیشتر قسمتی از یک قرارداد بین المللی بین این دو کشور بوده تا یک قرارداد تجاری! این یعنی اگر هر کدام از این کشورها از توافق‌نامه خارج شده و پیمان خود را نقض کنند با مجازات بسیار سنگینی رو‌به‌رو خواهند شد. دو شرکت درگیر در توسعه کنکورد Aircraft Corp انگلیس و Aerospatiale فرانسه بودند که با یکدیگر ادغام شده و برای ساخت هواپیمای کنکورد باهم همکاری‌های لازم را انجام دادند.

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای کنکورد 6

حقیقت سوم

چندین شرکت هواپیمایی بزرگ کنکورد را سفارش دادند اما اکثرشان به دلایل مختلف از هرگونه توافق برای ادامه سفارش خودداری کردند که از جمله این دلایل می‌توان به سقوط یکی از هواپیماهای مافوق صوت اتحاد جماهیر شوروی، نگرانی در مورد ایجاد آلودگی‌های صوتی و محیطی، هزینه خرید و راه‌اندازی هواپیما اشاره داشت. در آن زمان تنها دو ایرلاین باقی مانده یعنی ایر فرانس (Air France) و بریتیش ایرویز (British Airways) باقی‌ مانده بودند. در نهایت بیست هواپیمای کنکورد ساخته شد که 14تای آن‌ها به صورت تجاری پرواز کردند؛ از این تعداد 7 هواپیما برای فرانسه و 7 مورد دیگر هم برای انگلیس بود.

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای کنکورد 5

حقیقت چهارم

زمانی که هواپیمای کنکورد با بیش از دو برابر سرعت صوت (2.0 ماخ یا 1520 مایل در ساعت) حرکت کرد، صدایی مانند انفجار تولید کرد که صدای بسیار بلندی بود، در حدی که می‌توانست لرزش شدید یا خسارت به بار بیاورد. به طبع این سر و صدای بلند نارضایتی و شکایت‌های متوالی در پی داشت و باعث شد تا هواپیمای کنکورد نتواند برخی از مسیرهای خاص را طی کند و یا حتی برای اتمام برخی از پروازهای خود مجبور شود تا با سرعت هواپیماهای معمولی پرواز کند. همه این‌ها از جمله دلایل عقب نشینی خطوط هوایی برای خرید کنکورد و ارتقاء هواپیماهای خود به مافوق صوت بود.

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای کنکورد 4

حقیقت پنجم

نام هواپیمای کنکورد در واقع نماینده هر دو زبان فرانسوی و زبان انگلیسی بود. این کلمه به معنای توافق است. قرار بود تا این هواپیما در فرانسه و بریتانیا کنکورد نامیده شود. با این وجود هارولد مک میلان (Harold Macmillan) نخست وزیر وقت انگلیس تصمیم گرفت تا حرف “e” در پایان این کلمه را حذف کند. گفته می‌شود دلیل این تصمیم‌گیری به این صورت بود که شارل دوگل (Charles de Gaulle) نخست وزیر وقت فرانسه به دلیل سرماخوردگی جلسه‌ای که با مک میلان داشته را لغو کرده و این موضوع باعث ناراحتی هارولد در آن زمان شده بود!

وزیر فناوری دولت بریتانیا، تونی بن (Tony Benn) بعدها این قضیه را اصلاح کرده و مدعی شد حرف “e” در واقع مخفف کلماتی مثل برتری (Excellence)، انگلستان، اروپا و دولت‌های متحد (Entente Cordial) است.

حقیقت ششم

کنکورد 001 (ساخت فرانسه) اولین پرواز آزمایشی خود را در تاریخ 2 مارس 1969 انجام داد. اولین پرواز کنکورد 002 (ساخت انگلستان) هم در تاریخ 9 آوریل 1969 شکل گرفت. اولین پروازهای تجاری انجام شده توسط کنکورد در سال 1976 اتفاق افتاد. در آن زمان بریتیش ایرویز از فرودگاه هیترو (Heathrow) به بحرین رفت و هواپیمای کنکورد ایرفرانس از پاریس به ریو (Rio) نشست. پروازهای بریتیش ایرویز کنکورد از لندن به نیویورک و برعکس از شماره‌های پرواز BA001 تا BA004 استفاده کردند. از زمان بازنشستگی کنکورد دیگر از این شماره پروازها استفاده نمی‌شود!

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای کنکورد 3

حقیقت هفت

کنکورد در چند سال اولیه شروع فعالیت‌های خود با ضرر مالی مواجه شد. دولت بریتانیا که طرف انگلیسی پروژه کنکورد را از نظر مالی تامین می‌کرد 80 درصد از درآمد کنکورد را از آن خود کرد. در اوایل دهه هشتاد معلوم شد که تصور عموم مردم از هواپیمای کنکورد این است که برای خرید بلیط‌های آن باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. به همین دلیل هم قیمت‌های کنکورد را براساس تصورات مردم تنظیم کردند و سپس با کاهش قیمت نفت، کنکورد شروع به کسب درآمد کرد. در سال 1984 مالکیت مالی این هواپیما از دست دولت به بریتیش ایرویز واگذار شد. مردم بر این باورند که یکی از دلایل اصلی که هواپیمای کنکورد در سال 2003 بازنشسته شد هم همین اتفاق بود.

زمانی‌که هواپیما متوقف شد، بریتیش ایرویز و ایرفرانس متوجه شدند که درآمد آن‌ها از طریق افرادی که با استفاده از فرست کلاس هواپیمای کنکورد مسافرت می‌کردند، خیلی بیشتر است.

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای کنکورد 2

حقیقت هشت

هواپیمای کنکورد علاوه‌بر این‌که از سایر هواپیماها سریع‌تر پرواز می‌کرد، ارتفاع بیشتری هم نسبت به سایرین می‌گرفت به طوری‌که گفته می‌شود این هواپیما در ارتفاع 50 تا 55 هزار فوت و حتی 60 هزار تا پرواز می‌کرد. در این ارتفاع می‌توانید انحنای زمین را طوری ببینید که انگار روی مرز فضا قرار دارید. تلاطم هوا هم در چنین ارتفاعی مشکل ایجاد نخواهد کرد و این یعنی پرواز با ناهمواری کمتر!

حقیقت نه

هواپیمای کنکورد سریع‌ترین سفر خود را از نیویورک به لندن در تاریخ 1 ژانویه سال 1983 طی مدت زمان دو ساعت و 56 دقیقه توانست به ثبت برساند. در پروازهایی که توسط کنکورد صورت می‌گرفت هیچ‌گونه سرگرمی برای مسافران در نظر گرفته نشده بود اما غذای باکیفیتی به سرنشینان داده می‌شد.

10 نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای کنکورد 1

حقیقت ده

تا سال 2000 هواپیمای کنکورد به عنوان امن‌ترین هواپیما در سرتاسر دنیا شناخته می‌شد چراکه هیچ سانحه و فوتی از آن به ثبت نرسیده بود. یکی از هواپیماهای کنکوردی که به ایرفرانس تعلق داشت در تاریخ 25 ژوئیه سال 2000 پس از ترکیدن لاستیک و آسیب رسیدن به مخزن سوختش سقوط کرد. اعتقاد بر این است که آوار این هواپیما روی یک هواپیمای دیگر که بومی بوده، افتاده است و همین موضوع باعث شده تا در تاریخ 26 ژوئیه سال 2000 گواهینامه توانایی پرواز کنکورد باطل شود و نتواند آن را تا تاریخ سپتامبر سال 2001 دوباره به دست بیاورد. در تاریخ 11 سپتامبر سال 2001 اولین پرواز عملیاتی با مسافر (کارکنان خطوط هوایی بدون پرداخت هیچ گونه هزینه) توسط کنکورد انجام شد. کنکورد در 7 نوامبر 2001 به حالت تجاری خود بازگشت اما در سال 2003 با ایرفرانس آخرین پروازش را در تاریخ 31 می 2003 رقم زد و بریتیش ایروریز هم در تاریخ 24 اکتبر 2003 پرواز آخر خود را با این هواپیما به انجام رساند.

ریچارد برنسون (Richard Branson) پیشنهاد کرد تا کنکوردهای باقی‌مانده را خریده و با آن‌ها به ورجین آتلانتیک پرواز کند که این قضیه کاملا رد شد و گفته می‌شود که کنکورد دیگر هیچ پروازی انجام نخواهد داد.

منبع Thenfactsabout
مطالب پیشنهادی
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments