12 فعالیت ساده و مفرح برای تقویت ذهن و حافظه

ورزش و تمرین تنها برای بدن نیست و آموزش و نرمش ذهن با استفاده از فعالیت‌های ساده و مفرح نیز به همان اندازه مهم است. در واقع، باید به صورت همزمان به آمادگی ذهنی و جسمی خود فکر کنید. نیازی نیست تا تمرینات سختی برای خود تدارک ببینید اما برای اینکه زندگی خوبی داشته باشید، باید به این تمرینات اهمیت بدهید. انجام چند تمرین شناختی و ذهنی در طول هفته می‌تواند تغییر عمده‌ای را در زندگی شما ایجاد کند. همه ما می‌دانیم که تمرینات جسمانی باعث افزایش استقامت و افزایش قدرت عضلانی می‌شود. با این وجود فواید تمرینات ذهنی و آموزش ذهن برای بسیاری چندان واضح نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که تمرینات ذهنی و شناختی دارای مزایای کوتاه مدت و بلند مدت مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود حافظه

پس از هشت هفته تمرینات ذهنی و شناختی، 19 دانشجوی حسابداری، هیپوکامپ (قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز است که مرکز یادگیری است) بزرگتر و فعال‌تری را نسبت به همسن و سالان خود داشتند.

  • کاهش استرس

تسلط سریع‌تر بر وظایف جدید باعث می‌شود تا استرس شما در هنگام یادگیری کمتر باشد. حافظه قوی‌تر می‌تواند با تلاش کمتری اطلاعات تازه را دریافت و پردازش کند.

  • افزایش کارایی

یادگیری سریع و به یاد آوردن جزئیات کلیدی می‌تواند باعث پیشرفت شغلی و ارتقا شرایط شما شود. کارفرمایان به طور فزاینده‌ای اهمیت بیشتری به توانایی‌های ذهنی کارکنان خود می‌دهند و به دنبال جذب بهترین‌ها هستند.

  • تاخیر در کندی ذهن

با افزایش سن شاهد کاهش قدرت ذهن هستیم. مطالعه‌ای که توسط مجله انجمن علمی سالمندان آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که 10 جلسه یک ساعته تمرینات ذهنی و شناختی باعث افزایش استدلال و سرعت پردازش اطلاعات در ذهن بزرگسالان بین سنین 65 تا 94 سال می‌شود.

دقیقاً مانند تمرینات بدنی، باید تمرینات متنوعی برای ذهن خود داشته باشید. برای پایدار بودن تأثیرات، این تمرینات باید آسان و سرگرم کننده باشند، در غیر این صورت فرد پس از مدتی از ادامه تمرینات منصرف می‌شود. اگر به این موضوع علاقه‌مند شده‌اید در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین تمرینات سرگرم کننده ذهنی را مرور کنیم. دیجی رو همراه شما در دنیای تکنولوژی است.

تقویت ذهن و حافظه

1- تفکر در مورد موضوعات مختلف  

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین راه‌های درگیر کردن مغز فکر کردن در مورد راه‌حل‌های مختلف برای یک چالش ذهنی است. اگر در ایده‌پردازی به صورت انفرادی خوب نیستید، از دوستتان بخواهید تا به شما پیوسته و با هم ایده‌پردازی کنید. هنگامی که یک نویسنده در تلاش است تا موضوعی را برای نوشتن بیابد، از همکارانش می‌خواهد تا ایده‌های خود را مطرح کنند.

2- رقص

مگر رقص یک فعالیت بدنی نیست؟ بله، اما برای هماهنگی لازم است تا مغز شما نیز آموزش ببیند که بسیار عالی و بسیار سرگرم کننده است. مطالعات نشان می‌دهند که رقص باعث افزایش مهارت‌های شناختی متعدد می‌شود. مهارت‌هایی مانند برنامه ریزی، تقویت حافظه، سازماندهی و خلاقیت در این دسته هستند.

3- یادگیری یک زبان جدید

یادگیری یک زبان جدید به زمان نیاز دارد. اما اگر آن را به درس‌های کوچک و روزانه تقسیم کنید، ساده تر از آن است که فکر می‌کنید. در یادگیری زبان، هر درس بر درس و دانش قبلی سوار می‌شود و شما برای ادامه درس‌ها و بهبود یادگیری نیازمند مرور درس‌ها به صورت دوره‌ای خواهید بود.

4- بازی‌های رومیزی

بازی‌های رومیزی مخصوصا هنگامی که به صورت گروهی انجام شوند، می‌توانند تمرین ذهنی بسیار سرگرم کننده‌ای باشند. اما همه بازی‌های رومیزی به یک اندازه کارا نیستند و درجه سختی‌های متفاوتی دارند. از بازی‌های رومیزی که نیازی به فکر کردن ندارند و تنها شانس شما دخیل است، دوری کنید و سعی کنید بازی‌های رومیزی چالش برانگیزتری را انتخاب کنید.

5- فعالیت‌های سرگرم کننده جدید

مانند زبان، برای بهتر شدن در یک فعالیت جدید نیز نیازمند صرف زمان خواهید بود. اما خود این پروسه سرگرم کننده و مفرح است. با هر بار انجام فعالیت مفرح، شما هم در زمینه سرگرمی و هم از نظر عملکرد مغزی پیشرفت می‌کنید. اگر می‌خواهید مغز خود را آموزش داده و مهارت شناختی خاصی را بهبود ببخشید، فعالیتی را انتخاب کنید که با هدف شما هماهنگ باشد.

برای مثال:

  • توجه به جزئیات: فعالیتی را انتخاب کنید که از شما بخواهد با قطعات کوچک، صبورانه کاری را انجام دهید. نجاری، طراحی و نقاشی گزینه‌های خوبی هستند.
  • یادگیری و حافظه: فعالیتی را انتخاب کنید که در طول آن جزئیات زیادی را به خاطر بسپارید. بهترین موارد در این زمینه سرگرمی‌هایی هستند که نیاز به طبقه‌بندی زیادی دارند مانند جمع‌آوری تمبر یا سکه.
  • عملکرد حرکتی: برای این هدف، فعالیت‌های بدنی می توانند بسیار کارساز باشند. ورزش‌هایی مانند فوتبال و بسکتبال عملکردهای حرکتی خاصی را ایجاد می‌کنند. عملکردهای حرکتی از طریق فعالیت‌هایی مانند تنیس روی میز یا حتی بازی‌های ویدئویی نیز دریافت می‌شوند.
  • حل مسئله: بیشتر سرگرمی‌ها از شما می‌خواهند تا مشکلی را به شکلی متفاوت حل کنید و این مورد می‌تواند بسیار برای ذهن شما مفید باشد.

6- بازی‌های کارتی

بازی‌های کارتی، مهارت‌های شناختی شما را همانند بازی‌های رومیزی تقویت می‌کنند. البته این بازی‌ها مزایای دیگری نیز دارند که باعث شده توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. این بازی‌ها قیمت پایینی دارند و به راحتی می‌توان در هر مکانی آن‌ها را انجام داد. همچنین، با داشتن یک بسته کارت، بازی‌های متنوعی وجود دارند که می‌توانید بازی کنید.

7- پازل‌ها

پازل‌ها ابزاری عالی برای ایجاد مهارت‌ شناختی خاصی مانند ادراک بصری هستند. ادراک بصری مهم است زیرا میزان این توانایی در افرادی که به سمت بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر می‌روند، تغییر می‌کند.

8- مراقبه کنید

همه تمرین‌های ذهتی و شناختی فعالیت‌های بلند مدت و گروهی نیستند. در واقع برخی از سرگرم کننده‌ترین تمرین‌های ذهنی، فعالیت‌های انفرادی در مکانی ساکت و آرام هستند. مراقبه می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز کنید و ذهن خود را از ناملایمات خالی کنید.

9- گفتگو کنید

هیچ چیز بیشتر از یک گفتگوی خوب و طولانی محرک ذهن نیست. نکته اصلی این است که گفتگوهای ساده و روزمره نمی‌توانند محرک مناسبی در ذهن شما باشند و در واقع نکته خاصی ندارند. اما مکالمات طولانی و عمیق باعث تحریک مغز شما و به فکر فرو رفتن می‌شود. در اینگونه مکالمات فرد مقابل خود را با دقت انتخاب کنید. شما به دنبال کسی هستید که بدون نقطه نظر خاصی، ایده‌های شما را به چالش بکشد.

10- موسیقی بنوازید

گوش دادن به موسیقی روشی عالی برای دست یافتن به آرامش ذهنی است اما نواختن موسیقی یک قدم فراتر می‌رود. در واقع این فعالیت بیش از اینکه شما را سرگرم کند، باعث تمرین ذهن و تمرکز شما می‌شود. به یاد داشته باشید سازی را که همیشه دوست داشتید انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر همیشه می‌خواستید ویولن یاد بگیرید، صرفاً به دلیل ارزان‌تر یا آسان‌تر بودن به سمت گیتار نروید.

11- آشپزی کنید

وقتی به آشپزی فکر کنید متوجه می‌شوید که پخت و پز به مهارت‌های شناختی چشمگیری نیاز دارد. یک آشپز خوب به حافظه خوبی نیاز دارد. اطمینان از داشتن طعم متعادل و توجه به جزئیات بسیار مهم است و فرد آن‌ها را تمرین می‌کند و با یک اشتباه، ذهن شما برای جبران به دنبال ایده‌پردازی و یافتن بهترین راه‌حل خواهد رفت.

12- مربی باشید

باید بدانید که مربی‌گری یک تمرین ذهنی باورنکردنی است. انتقال مفاهیم و مزایای مکالمه عمیق با توسعه مهارت‌های جدید ترکیب می‌شود و نتیجه فوق العاده‌ای خواهد داشت. آموزش شخصی دیگر شما را مجبور می‌کند که در آن زمینه بهتر شوید. خود را در شرایطش قرار داده و سعی کنید بهترین باشید.

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع lifehack
0 دیدگاه
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها