15 مهارتی که برای شاد زیستن باید در خود تقویت کنید

تلاش برای شاد زیستن گاهی‌اوقات شبیه به تعقیب سایه و به همان اندازه دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. در نهایت، هدف همه تلاش‌های ما در زندگی اعم از تحصیل، پیدا کردن شغل و درآمدزایی، خرید خانه رویاهایمان و حتی انجام فعالیت‌هایی نظیر مسافرت و یادگیری مهارت جدید، برای جستجوی شاد زیستن و حس رضایتمندی درونی است. اگرچه خندیدن یکی از راه‌های بروز شادی است اما به خاطر داشته باشید که خنده لزوماً به معنای شاد بودن یک فرد نیست پس گول عکس‌های خوش رنگ و لعاب صفحات مجازی دوستان و افراد پرمخاطب را نخورده و سعی کنید تا هیچگاه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنید.

افراد شاد کسانی هستند که به راحتی می‌توان بازتاب اشتیاق و رضایتمندی را در صورتشان دید. این افراد شیوه زندگی به روش شاد زیستن را برگزیده و هر روز صبح‌شان را با هیجان و ذوق آغاز روز جدید شروع می‌کنند. در این اشخاص غالباً تا پایان روز حس آرامش و خشنودی دیده می‌شود. پس هر روز، شاد بودن را انتخاب کنید، ما اینجاییم تا به شما بگوییم با انجام چند ترفند ساده می‌توانید ذهنیت‌ خود را به طور کامل تغییر داده و به معنای واقعی از لحظه لحظه زندگی‌تان لذت ببرید، پس ما را در ادامه این مقاله در دیجی رو همراهی کنید.

1- هر روز شکر‌گزاری کنید

روزانه با انجام شکرگزاری در واقع به جای متمرکز شدن روی فقدان‌ها و نداشته‌هایمان به خودمان نکات مثبت و اتفاقات خوب زندگی‌مان را یادآوری می‌کنیم. از این پس سعی کنید روزانه سه تا پنج چیزی که به خاطر وقوع‌شان در 24 ساعت گذشته خدا رو شاکرید، یادداشت کرده و به این ترتیب باعث جریان یافتن احساسات مثبت در وجودتان شوید. در طولانی مدت این کار باعث می‌شود تا به جزئیات مثبت زندگی بیشتر تمرکز کرده و انرژی‌تان را در طول روز افزایش دهید.

شاد زیستن 1

2- خانواده اولویت اولتان باشد

از زمانی که پیشرفت‌های روی داده در عرصه تکنولوژی وارد زندگی روزمره‌مان شد، بیشتر ساعات و تمرکزمان را پای لپ‌تاپ و یا چک کردن صفحات مجازی اینستاگرام، توییتر و یا سایر صفحات مجازی می‌گذرانیم. همین موضوع باعث شده تا حتی افراد خانواده هم که با یکدیگر زندگی می‌کنند نسبت به هم توجه کمتری داشته باشند و زمان بسیار کمی را در کنار یکدیگر سپری کنند. همه ما در این امر مقصریم پس نباید تنها تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند را سرزنش کرد! از همین امروز سعی کنید تا این الگو را تغییر داده و وقت بیشتری را در کنار اعضای خانواده و عزیزان‌تان بگذرانید. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر حس شادی بیشتر، در محل کار هم عملکرد بهتری داشته باشید.

شاد زیستن 2

3- قاطعانه “نه” بگویید

برای اکثر ما پیش آمده که از ترس ناراحت شدن یک دوست، فامیل و یا اطرافیان و عدم توانایی در گفتن کلمه “نه” مجبور به انجام کاری که دوست نداشته‌ایم، شده باشیم. انجام این کارها تنها باعث ایجاد حس ناراحتی و نارضایتی در بطن وجودتان می‌شود. امتناع ورزی از انجام کارهایی که علاقه‌ای به آن ندارید باعث می‌شود تا حس شادی و رضایت در شما بسیار بالا برود. به خاطر داشته باشید این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه کاری انجام دهید پس از این فرصت به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید. مردم ناراحت و ناراضی کسانی هستند که اغلب کنترل افسار زندگی‌شان را در دست ندارند.

شاد زیستن 3

4- نقطه تمرکز خود را تغییر دهید

ذهن ما درست بعد از انجام کار مورد علاقه‌مان طی یک فرآیند شیمایی دوپامین ترشح می‌کند. ترشح این ماده باعث ایجاد حس شادی و رضایتمندی در پایان انجام یک فعالیت می‌شود. برای مثال ممکن است شخصی این حس رضایتمندی را بعد از انجام کارهای روزانه داشته باشد. این شخص می‌تواند به محض احساس ناراحتی خودش را با کار سرگرم کند. با انجام این کار ناخودآگاه تمرکز فرد از احساسات منفی روی حس مثبت تغییر می‌کند. فعالیت مورد علاقه و آرامش بخش‌تان را پیدا کنید و هر زمان حس کردید احساسات منفی و ناراحتی به سراغتان آمده بلافاصله به سمت انجام آن کار بروید.

شادی

5- مراقبت از خود را اولویت زندگیتان قرار دهید

درست همان لحظه که مراقبت از خود و سلامتی‌تان را اولویت زندگی قرار می‌دهید، حس شادی در وجودتان افزایش می‌یابد. ورزش کردن، اهمیت به سلامت تغذیه و رژیم غذایی و خواب به میزان کافی در طول روز حس رضایتمندی و خوشحالی شما را تا حد بسیار چشمگیری افزایش خواهد داد. با اولویت قرار دادن سلامت و حال خوبتان بلافاصله متوجه خواهید شد که عملکردتان در محیط کار تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و از هر نظر زندگی در بهترین حالت خود قرار خواهد داشت.

شاد زیستن 6

6- روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

تنها کار مهم و اساسی که در زمینه ایجاد حس شادی در زندگی می‌توانید انجام دهید این است که شاد بودن را به خود بیاموزید. در این زمینه باید نقش یک مربی را برای خود ایفا کنید. درست همانند اهداف کاری و مالی باید اهداف شخصی نیز برای خودتان تعیین کنید. سه گام اصلی در این زمینه که هیچ‌گاه نباید از یاد ببرید، این‌ها هستند: خودتان را دوست داشته باشید، هر روز گامی کوچک در مسیر بهتر شدن بردارید و به خودتان اهمیت دهید.

گاهی اوقات صادق بودن با خود یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن در زندگی تلقی می‌شود اما واجب است که با خودتان رو راست باشید زیرا تنها در این صورت است که می‌توانید یاد بگیرید دقیقاً انجام چه کاری باعث خوشحالی‌تان می‎‌شود.

یوگا و مدیتیشن

7- یوگا و مدیتیشن را در لیست برنامه‌هایتان بگنجانید

داشتن یک برنامه روتین در زندگی جزو اولین کارهای مهم و ضروری برای داشتن ثبات است. برای مثال صبح‌ها ساعت 5 یا 6 بیدار شوید. در حالی‌که صبحتان رسماً آغاز نشده ساعاتی با خودتان خلوت کنید. سعی کنید تمرینات یوگا و مدیتیشن را هر روز – ترجیحا صبح‌ها- در روتین زندگی خود جای دهید. با انجام تنها ده دقیقه یوگا و مدیتیشن بلافاصله حس شادی، انرژی و آرامش را در وجودتان احساس خواهید کرد.

شاد زیستن 9

 

8- تمریناتی برای آرامش ذهن انجام دهید

“ذهن آگاهی” تاثیر به‌سزایی در افزایش خلاقیت، بهبود میزان فعالیت و سلامت روحی‌مان دارد. با انجام این تمرینات کوتاه به صورت روزانه، شب‌ها راحت‌تر به خواب خواهید رفت، افکار منفی به سادگی از ذهنتان پاک شده و در نهایت کل روز انرژی مضاعفی خواهید داشت. تنها کاری که لازم است انجام دهید، فرآیند 10 ثانیه‌ای تمرینات “ذهن آگاهی” است که به شما این امکان را می‌دهد تا ذهنتان را روی زمان حال متمرکز کنید. اگر این تمرینات را صد روز انجام دهید، وجودتان سرشار از حس زندگی خواهد شد. به خاطر داشته باشید که انجام تمرینات تنها ده ثانیه در طول روز از وقت شما را خواهد گرفت که اگر برای صد روز ادامه دهید تنها 16 دقیقه خواهد شد! پس تنبلی و بهانه وقت نداشتن را کنار گذاشته و از همین فردا ذهن آگاهی را جزو برنامه روزانه خود قرار دهید.

شاد زیستن 10

9- به میزان کافی آب بنوشید

کم آبی بدن باعث ایجاد حس افسردگی در انسان می‌شود. همه موجودات برای ادامه حیات به آب احتیاج دارند. برای داشتن حس و حال خوب و سلامتی حتماً در طول روز چندین لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب یکی از ترفندهای ساده اما در عین حال مهم و موثر برای شاد زیستن است.

همچنین سعی کنید با آدم‌های مثبت اندیش معاشرت کنید، زیرا که دوستان خوب و اعضای خانواده می‌توانند تاثیر زیادی در ایجاد حس خوب و شادی در شما داشته باشند.

شاد زیستن 11

10- رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید

تا زمانی که رژیم غذایی سالم را امتحان نکنید متوجه نخواهید شد که خوردن غذاهای ناسالم و پرچرب تا چه اندازه می‌تواند روی خلق‌وخو و حال شما در طول روز تاثیرگذار باشد. با مراقبت از سلامت بدن‌تان به طور طبیعی حس و حال بهتر و شادی و خوشحالی مضاعفی را تجربه خواهید کرد.

شاد زیستن 13

11- کار داوطلبانه

با انجام کارهای داوطلبانه تنها به دیگران کمک نمی‌کنید بلکه به خودتان نیز تا حد زیادی کمک خواهید کرد. از پول، زمان و منابع خودتان به اطرافیانی که احتیاج دارند تا حد امکان کمک کنید. به خیریه کمک کنید و با دیگران وقت بگذرانید. در صورت امکان می‌توانید دانش خود را از طریق برگزاری کلاس‌های رایگان به دیگران منتقل کنید. انجام کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه تا حد بسیار زیادی استرس روزانه شما را کاهش داده و حس رضایتمندی و شادی را در شما بیدار می‌کند.

12- مهربانی به دیگران

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کمک و مهربانی در حق دیگران باعث ایجاد حس رضایتمندی و شادی در انسان می‌شود. سعی کنید هر از چند گاهی با کمک کردن به دیگران، به حس مهربانی خود نمود بیشتری دهید. همچنین، کارهای یکهویی به طرز شگفت‌انگیزی می‌توانند حس و حال مثبت و شادی در شما ایجاد کند.

13- تصمیم‌گیری‌ها را کاهش دهید

مقدار تصمیم‌گیری‌های کوچکی که در طول روز باید انجام دهید را کم کنید. این‌کار باعث می‌شود تا زمان شما تا حد چشم‌گیری خالی شده و انرژی‌تان روی کارهایی متمرکز شود که اهمیت بیشتری دارند. هرچقدر بیشتر تمرکزتان روی کارهای پراهمیت زندگی‌تان شود به همان اندازه از زندگی بیشتر لذت خواهید برد و حس شادی را در تک تک لحظات‌تان تجربه خواهید کرد.

14- خیلی جدی نگیرید

اکثر ما نظر دیگران راجع به خودمان را بیش از حد جدی گرفته و زمان زیادی را صرف تجزیه تحلیل این نظرها می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا حد زیادی انرژی‌مان در طول روز تحلیل برود. برای جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از این نظرات به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای خودتان هدف‌گذاری کنید و هر بار سعی کنید تا خود و زندگی‌تان را رو به بهبود و ارتقاء ببرید اما فراموش نکنید همواره کسی را که هستید دوست داشته باشید و از خودتان راضی باشید. این‌کار همیشه ارزش شادی و خوشحالی را دارد. پس در عین حال که برای بهتر شدن تلاش می‌کنید، تمرین کنید تا خودتان را بیشتر دوست داشته باشید.

شاد زیستن 14

15- معایب و نقص‌هایتان را با جان و دل بپذیرید

افراد خوشحال و شاد کسانی هستند که خودشان را برای اشتباهاتی که در زندگی انجام داده‌اند می‌بخشند. آن‌ها می‌دانند که گاهی شرایط برخلاف خواسته‌هایشان پیش می‌رود و ممکن است مرتکب خطا شوند زیرا هیچ انسانی کامل نیست. این اشخاص توانایی آن را دارند تا خودشان را به خاطر اشتباهات بخشیده و به خودشان ارزش دهند. برای ایجاد حس شادی می‌توانید خودباوری را تمرین کنید تا با جان و دل کسی که هستید را بپذیرید. به خاطر داشته باشید که اشتباهاتتان کسی که هستید را تعریف نمی‌کند پس با انجام این تمرینات در طولانی مدت باعث شادی و آرامش ذهنی خود شده و البته در صورت نیاز به راهنمای و کمک بیشتر حتماً به مشاوران کاربلد مراجعه کنید.

منبع Success
مطالب پیشنهادی
guest
0 دیدگاه
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها