نگاهی جامع به دنیای تکنولوژی در سال 2017 به بهانه پایان سال

امسال هم مانند سال های گذشته در حال اتمام است و تا ساعاتی دیگر وارد سال 2018 میلادی خواهیم شد. در سال جاری اتفاقات بسیاری در دنیای تکنولوژی افتاد، تعدادی از کمپانی‌ها به رشد و پیشرفت خود ادامه دادند و بعضی  نیز همچنان برای حفظ بقای خود در حال دست و پا زدن هستند! حال در این فرصت میخواهیم نگاهی کامل به اتفاقات دنیای تکنولوژی در سال 2017 بیاندازیم. در ادامه‌ همراه دیجی رو باشید.

 

اتفاقات جالب در دنیای تکنولوژی

_ واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و هوش مصنوعیواقعیت افزوده

در سال جاری واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی بیش از پیش وارد زندگی و دنیای تکنولوژی شدند. به لطف کمپانی های قدرتمند از جمله اپل، مایکروسافت  و  گوگل، حال گوشی های هوشمند نیز قابلیت واقعیت افزوده  را با خود به همراه دارند و هدست های زیادی نیز برای ادغام دنیای خیالی و واقعی تولید شده است. همچنین نرم افزارهای جدید به لطف هوش مصنوعی عملکرد فوق العاده ای پیدا کرده اند.

WannaCry_ باج افزار واناکرای «WannaCry»

واناکرای «WannaCry» در سال 2017 دنیا رو دچار اضطراب کرد. این باج افزار سیستم عامل ویندوز را هدف قرار داد و به صورت شبکه ای صدها هزار سیستم را دچار اختلال کرد. واناکرای به قدری گستره بود که مایکروسافت مجبور شد برای ویندوز اکس پی که سال ۲۰۱۴ پشتیبانی از آن را متوقف کرده بود، یک به روز رسانی منتشر کند، چرا که اطلاعات میلیون ها کامپیوتر از جمله بانک ها و دستگاهی ATM ممکن بود براثر این باج افزار نابود شوند.

بیت کوین_ بیت کوین

در سال جاری هزاران نفر به پول کلانی دست پیدا کردند، چرا که بیت کوین که روزی به حساب هم نمی آمد در چند ماه پایانی سال 2017 به رشد خیره کننده ای دست پیدا کرد و باعث شد کسانی که روزی روی این ارز دیجیتالی سرمایه گذاری کرده بودند، به میلیونر های بزرگی تبدیل شوند. به زبان ساده‌تر، ارزش بیت کوین در چند ماه پایانی سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد کرد!

تسلا شگفتی‌ آفرید_ تسلا شگفتی‌ آفرید

ایلان ماسک امسال نیز مانند سال های گذشته یکی از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تحت تأثیرگذار ترین افراد دنیای فناوری بود. وی با عرضه مدل های جدید خودروهای الکتریکی تسلا و رونمایی از تریلر Semi توانست نظرات افراد بسیاری را به سمت خود جلب کند و شگفتی ساز شود.

AMD بازگشت AMD به رقابت

بالاخره بعد از سال ها،امسال تراشه ساز قدیمی‌، یعنی کمپانی AMD توانست با عرضه سری جدید پردازنده های سری Ryzen، خود را به اینتل برساند و بار دیگر رقابت جالبی با این کمپانی آغاز کند.

 

خانه های هوشمند تر_ خانه های هوشمند تر

امسال آمازون با عرضه گسترده الکسا توانست در بازار گجت های هوشمند گردوخاک به پا کند. اسپیکر این کمپانی به قدری هوشمند است که می توان بسیاری از کارها را به آن سپرد. به دنبال آمازون کمپانی های دیگری از جمله گوگل نیز، اسپیکرهای خود را وارد بازار کردند و این باعث شد که خانه ها بیش از پیش به هوشمندی نزدیک شوند.

توییتر _ توییتر ۲۸۰ کاراکتری شد

بعد از سال ها، بالاخره امسال توییتر به درخواست کاربران خود پاسخ داد و محدودیت کاراکتری پیام های توییتری را به ۲۸۰ کاراکتر افزایش داد!

 


دنیای گوشی های هوشمند

در سال ۲۰۱۷ روند پیشرفت و تکامل گوشی های هوشمند ادامه داشت و کمپانی های تولید کننده تلاش کردند تولیدات خود را یک قدم دیگر به گوشی های منعطف و تمام صفحه نزدیک کنند.‌ البته این پیشرفت باعث شد که تعدادی از کمپانی ها بهانه ای برای گران کردن گوشی های پرچمدار خود پیدا کنند!

سهم بازار کمپانی ها از بازار اسمارت فون

رشد کمپانی های مطرح

سامسونگسامسونگ: سال ۲۰۱۷ سامسونگ به لطف فروش خوب سری اس ۸ و نوت ۸ توانست با رشد ۹.۵ درصدی روبرو شود. این کمپانی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ بیش از۸۳ میلیون گوشی به بازار عرضه کرده و همچنان با ۲۲.۳ درصد از سهم بازار، سکان دار بازار اسمارت فون هاست‌.

اپلاپل: اهالی کوپرتینو با اینکه آیفون ۸ و ۱۰ را عرضه کرده اند، اما هنوز آمار دقیقی از میزان فروش این گوشی ها منتشر نشده است. از همین رو آمار فروش اپل به عرضه سری آیفون ۷ برمیگردد. این کمپانی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ موفق شده با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ روبرو شود،  بیش از ۴۶ میلیون گوشی‌ به فروش برساند و ۱۲.۵ درصد از سهم بازار را از آن خود کند.

Huaweiهواوی: این کمپانی به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده چینی نسبت به سال ۲۰۱۶ با رشد فوق العاده ۱۶ درصدی روبرو شده و توانسته با فاصله اندکی از اپل و سهم ۱۰.۵ درصدی، مقام سوم در بازار اسمارت فون ها را به دست آورد.

اوپواوپو: شاید نام این کمپانی را نشنیده باشید. اما بهتر است بدانید که Oppo در بازار چین حتی قوی تر از هوای عمل کرده و توانسته با رشد 19 درصدی، بیش از ۸.۲ درصد از بازار فروش گوشی های هوشمند  را به چنگ آورد‌ و مقام چهارم را از آن خود کند.

شیائومیشیائومی: یکی از روبه رشد ترین کمپانی های جهان شیائومی است که توانسته در کمتر از ۵ سال از زمان تاسیس، خود را در بین ۵ تولید کننده برتر گوشی های هوشمند جای دهد. امسال شیائومی درسه ماه سوم سال ۲۰۱۷ به نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۲ درصد رشد داشته و ۷.۴ درصد از سهم بازار را به دست آورده است.

ال جیالجی: این کمپانی کره ای با وجود تلاش های زیاد هنوز نتوانسته فروش خوبی در بازار داشته باشد‌، اما احتمالا عرضه گوشی وی ۳۰ بتواند روند رشد این کمپانی را کمی تغییر دهد.

 

گوگلگوگل: غول موتور جستجو با عرضه گوشی های پیکسل نظر بسیاری از کاربران را به سمت خود جلب کرد، اما این کمپانی عرضه گوشی های خود را محدود کرده و در بسیاری از کشور ها از جمله ایران نمی توان به راحتی پیکسل ها را تهیه کرد،٬ از همین رو سهم بازار گوگل هنوز بسیار ناچیز است.

مایکروسافتمایکروسافت: در سال جاری اهالی ردموند بالاخره شکست سیستم عامل ویندوز موبایل و ویندوز فون را پذیرفتند و به همین دلیل هیچ‌گوشی جدیدی به بازار عرضه نکردند. با اینکه شایعاتی از عرضه سرفیس فون به گوش می رسد اما تا به این لحظه هیچ خبری از این مدل منتشر نشده است. با این حال انتظار می رود سال ۲۰۱۸ غول نرم افزاری بار دیگر شانس خود را در بازار اسمارت فون ها آزمایش کند.

سونیسونی: کمپانی ژاپنی این روزها حال خوشی ندارد و هر سال تلاش می کند تا به نحوی خود را در دل کاربران جای دهد. عجیب است که چرا سونی در دنیای گوشی های هوشمند همچنان به تولید گوشی هایی با ظاهر تکراری ادامه می دهد! همانطور که می دانید عرضه گوشی های جدید سونی در سال 2017 موفق نبود و این کمپانی بار دیگر طعم شکست را حس کرد. البته شایع شده سونی در سال 2018 بالاخره طراحی گوشی های خود را تغییر خواهد داد.

اچ تی سیاچ تی سی: کمپانی تایوانی نیز مانند سونی با وجود رقیبان قدرتمند هرچه تلاش می کند نمی تواند جایگاه پیشین خود را باز پس گیرد. اچ تی سی امسال گوشی های بسیار خوبی عرضه کرد اما با این حال نتوانست  آنطور که انتظار دارد، به فروش خوبی دست پیدا کند.

مهمترین گوشی های معرفی شده

 

آیفون ۱۰ و آیفون ۸ و ۸ پلاس: یکی از مهم‌ترین و پر سر و صداترین گوشی های معرفی شده در سال ۲۰۱۷ آیفون x بود که اپل به مناسبت دهمین سالگرد آیفون از آن رونمایی کرد. این گوشی با ویژگی های جدید و طراحی منحصر به فرد، نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کرد و توانست جیب بسیاری از کاربران را با قیمت گران خود خالی کند! آیفون ۸ و ۸ پلاس نیز دو گوشی دیگری بودند که اپل در کنار آیفون ۱۰ عرضه کرد.

گلکسی نوت ۸ و گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس: بزرگترین تولید کننده گوشی جهان و رقیب اصلی اپل، امسال را با گلکسی اس ۸ و ۸ پلاس شروع کرد و توانست به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. این کمپانی در ادامه با معرفی گلکسی نوت ۸ نیز توانست ‌‌‌‌‌‌شکست نوت ۷ را جبران کرده و گوشی های خود را در بین بهترین های جهان  جای دهد.

گوگل پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس ال ۲: چند ماه قبل گوگل نسخه دوم گوشی های خود را معرفی کرد. پیکسل های جدید مانند سال گذشته به دوربین فوق العاده ای مجهز شده اند و همچنان عملکردی عالی دارند، اما وجود تعدادی مشکل نرم افزاری و سخت افزاری در این گوشی ها، باعث شکایت کاربران شد.

ال‌جی وی ۳۰: ال‌جی در سال ۲۰۱۷ نتوانست آنطور که انتظار داشت با گوشی پرچمدار خود یعنی ال جی جی۶ موفقیتی کسب کند، اما در ادامه و بعد از مدت ها با معرفی مدل ال جی جی ۳۰ نظر کاربران و منتقدان زیادی را به سمت خود جلب کرد.

هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو: با اینکه هواوی هر ساله تعداد زیادی گوشی معرفی و روانه بازار می کند اما سری میت ۱۰ این کمپانی با قابلیت های جدید و تکنولوژی هوش مصنوعی از بهترین‌ گوشی های سال ۲۰۱۷ قلمداد می شود.

شیائومی می میکس ۲ و می ۶: امسال کمپانی های چینی یکی بهتر از دیگری ظاهر شدند و نفس کمپانی های مطرح را به شمارش انداختند! شیائومی با معرفی می میکس ۲ و هم‌چنین مدل می ۶ به عنوان گوشی های پرچمدار، مانند سال های گذشته موفق ظاهر شد.

وان پلاس ۵ و ۵ تی: وان پلاس یکی از پر سر و صداترین‌ تولیدکنندگان است که گوشی های هوشمند خود را با بهترین قیمت ممکن عرضه می کند. امسال نیز وان پلاس ۵ و ۵ تی معرفی شدند که جزو ۱۰ گوشی برتر سال ۲۰۱۷ می باشند.

اچ تی سی یو 11: یکی از بهترین گوشی های سال 2017 قطعا اچ تی سی یو 11 است،  این گوشی از ظاهری زیبا و جذاب برخوردار بوده و دارای سیستم هوش مصنوعی Sense Companion است. همچنین یکی از جذاب ترین ویژگی‌های این گوشی امکان اجرای دستورات و برنامه‌ها تنها با فشار آوردن به لبه‌های دستگاه است.

اکسپریا ایکس زد وان و وان پلاس: سری اکسپریا ایکس زد وان با اینکه به ویژگی های جدید و سخت افزار قدرمند مجهز شده اند، اما باز هم نتوانستند به فروش خوبی دست پیدا کنند، چراکه ظاهر تکراری و حاشیه های بیش از اندازه نمایشگر این گوشی‌ها، آنها را قدیمی جلوه می دهد.

 

وضعیت سیستم عامل های موبایل

رقابت همیشه جذاب است و چه رقابتی جالب تر از رقابت بین اندروید و آی او اس؟!

سال ۲۰۱۷ نسخه هشتم سیستم عامل اندروید منتشر شد و اپل نیر آی او اس ۱۱ را ارائه کرد. در حال حاضر اندروید‌ ۶۸.۸۵ درصد از سهم بازار سیستم عامل را از آن خود دارد و‌ اپل نیز با‌ ۲۸.۸۸ درصد سهم، پشت سر آن ایستاده است. در این بین سقوط ویندوز فون به چشم می آید که با وجود تلاش های زیاد مایکروسافت در حال حاضر کمتر از نیم درصد از سهم بازار را در دستان خود دارد و انتظار می رود در سال آینده سهم آن کمتر از این هم شود!

سهم سیستم عامل های موبایل

سهم مرورگرهای موبایل

گوکل کروم، سافاری، فایرفاکس و یا دیگر مرورگرها، شما از کدام مرورگر استفاده می کنید؟

همانطور که احتمالا می دانید، بیشترین سهم مرورگرها را گوگل کروم دارد. کروم با داشتن بیش از ۵۸ درصد از سهم بازار، سلطان بلامنازع مرورگرهاست و بعد از آن اپل سافاری با ۲۸ درصد سهم قرار دارد.

سهم مرورگرهای موبایلی


دنیای سیستم های دسکتاپ

 

سهم بازار کمپانی ها

بازار فروش سیستم های دسکتاپ و لپ تاپ هر سال کاهش پیدا می کند و این واقعیتی اجتناب ناپذیر است. در سال ۲۰۱۷ اچ‌پی باز هم‌ با در دست داشتن ۲۱.۸ درصد از سهم بازار، در جایگاه اول ایستاده و لنوو با فاصله اندکی و سهم ۲۱.۴ درصدی، مقام دوم را در دستان خود دارد. دل، ایسوس و اپل نیز به ترتیب در مقام های سوم تا پنجم ایستاده اند.

سهم بازار pc

سهم سیستم عامل های دسکتاپ

سهم بازار سیستم عامل های دسکتاپبا اینکه مایکروسافت نتوانست در دنیای گوشی های هوشمند موفق ظاهر شود، اما با این حال سیستم عامل ویندوز این کمپانی با بیش از ۸۹ درصد از سهم سیستم عامل های دسکتاپ، میلیارد ها کاربر دارد. مک نیز با وجود تعداد کم سخت افزار های عرضه شده از سوی اپل، با ۷.۹۲ درصد جایگاه دوم را از آن خود کرده است. لینوکس نیز سهم چندانی ندارد و تنها توانسته نظر کاربران حرفه ای را به خود جلب کند‌ و در جایگاه سوم ایستاده است.

 

سهم بازار مرورگرهای دسکتاپ

روزی اینترنت اکسپلورر سهم هنگفتی از بازار مرورگرهای دسکتاپ را در دستان خود داشت، اما با ورود گوکل کروم، ورق سهم مرورگرهای دسکتاپبرگشت و به دلیل بی توجهی اهالی ردموند، کروم به سرعت توانست به محبوب ترین نرم افزار برای مرور وب تبدیل شود.

در حال حاضر کروم با ۵۸.۸۳ درصد از سهم مرورگرها، در جایگاه اول ایستاده  و موزیلا فایرفاکس با ۱۳.۵۴ درصد در جایگاه دوم. مقام سوم هم به اینترنت اکسپلورر تعلق دارد که تنها ۱۳.۱۳ درصد از سهم برایش باقی مانده و روز به روز در حال از دست دادن کاربران خود است. مایکروسافت اج نیز با وجود پیش فرض بودن در ویندوز ۱۰، تنها توانسته ۳.۶۸ درصد از کاربران را به سمت خود جلب کند!

 

 


دنیای بازی ها

دنیای بازی‌های رایانه‌ای دنیایی پرهیجان و جذاب است که هر ساله اتفاقات ریز و درشت زیادی در آن روی می‌دهد. سال 2017 نیز از این امر مستثنی نبود و در این بخش قصد داریم تا مروری بر مهمترین اتفاقات این سال در حوزه گیم داشته باشیم.

اتفاقات جالب 

عرضه کنسول نینتندو سوئیچ: نینتندو با کنسول Wii به افتخارات زیادی دست پیدا کرد و با ثبت همه رکوردهای فروش به نام خود، به طور کامل توانست کنسول‌های پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 سونی و مایکروسافت را شکست دهد. اما قدم بعدی این شرکت ژاپنی، یعنی عرضع کنسول Wii U عملاً یک اشتباه بزرگ بود و همین مسئله باعث شد تا نینتندو در چند سال گذشته حضور چندان پررنگی نداشته باشد. اما تمام کابوس‌های این کمپانی محبوب در سال 2017 پایان یافت و کنسول سوئیچ توانست به سرعت جایگاه از دست رفته نینتندو را بازگردانده و نوید آینده بسیار درخشانی را به طرفداران این شرکت دهد.

معرفی و عرضه ایکس وان ایکس: مایکروسافت برای جبران کاستی های نسخه اول ایکس وان، دست به معرفی و عرضه وان ایکس زد. طراحی ظاهری و عملکرد بالا از نقاط قوت این محصول است، جدیدترین نسل از کنسول‌های بازی مایکروسافت، با قدرت 6 ترافلاپسی و پشتیبانی از بازی‌های 4K به انتخاب اول کسانی تبدیل شده که به دنبال یک کنسول قدرتمند هستند

تعطیل شدن استودیوی بازیسازی ویسرال گیمز: در سال 2017 میلادی چندین و چند استودیوی بازیسازی به انتهای کار خود رسیدند، اما در این بین اقدام EA در تعطیل کردن استودیوی ویسرال گیمز (Visceral Games) سر و صدای زیادی به پا کرد و این سؤال را در اذهان کاربران مطرح کرد که آیا واقعاً عمر بازی‌های تک نفره به پایان رسیده است؟

ویسرال گیمز خالق سری بازی‌های Dead Space است که با عرضه این عنوان توانست سبک وحشت و بقا را دوباره احیا کند. اما متأسفانه با رویکردی که امروزه تولید کنندگان و ناشران بازی در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد جایی برای این بازی‌ها وجود ندارد. در حال حاضر بازی‌های چند نفره آنلاین مانند Destiny 2، Overwatch و Star Wars Battlefront 2 بازار را قبضه کرده‌اند و شرکت‌هایی مانند EA هم ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را صرف چنین عناوین درآمدزایی نمایند.

پدیده‌ای به نام لوت باکس: لوت باکس‌ها در واقع جعبه‌های شانس مجازی هستند که کاربر با تهیه آن‌ها می‌تواند به صورت تصادفی و شانسی به تعداد آیتم دست پیدا کند. با اینکه لوت باکس‌ها پیش از این نیز در برخی بازی‌ها وجود داشتند اما انتشار بازی Overwatch در سال 2016 باعث محبوبیت هر چه بیشتر آن‌ها شد و امسال نیز Star Wars Battlefront 2 با استفاده نه چندان مناسب از این ویژگی سر و صدای زیادی به راه انداخت تا جایی که در برخی از کشورها پای سیاستمداران هم به قضیه لوت باکس‌ها باز شد!

 

سهم و رقابت کنسول ها

براساس آخرین آمار ارائه شده، سونی همچنان رهبر کنسول ها است و پلی استیشن ۴ بیش از ۶۳ درصد سهم بازار را از آن خود دارد. ایکس باکس وان و سوئیچ نیز به ترتیب با ۳۱ و ۶ درصد سهم، مقام های دوم و سوم را به دست آورده اند.ایکس باکس وان و پلی استیشن 4

 

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید. لطفا‌ نظرات خود را با دیجی رو و دیگر کاربران در میان بگذارید.

این مطلب با گرداوری جدیدترین اطلاعات از وب سایت  های معتبری از جمله IDC و Gartner تهیه شده است.

مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها