بازیهای کلاسیک زیادی وجود دارند که آنقدر نسخههای جدیدشان منتشر شده که دیگر جذابیت سابق را از دست دادهاند. هر سال شاهد انتشار عناوین تیراندازی اول شخصی هستیم که فقط ظاهرشان تغییر کرده، اما در هسته همچنان همان تجربه تکراری را ارائه میدهند. این روند باعث شده تا بسیاری از ما احساس کنیم که نبود خلاقیت یکی از بدترین مشکلات صنعت بازیهای ویدیویی است.
با این حال، در حالی که همیشه از استودیوهای بازیسازی به دلیل سوء استفاده از فرنچایزهای محبوب و عدم ارائه محتوای جدید انتقاد میکنیم، به نظر متناقض میرسد که همچنان آرزوی بازسازی برخی از عناوین قدیمی را داشته باشیم! شاید این حس نوستالژی ناشی از روزهای خوش گذشته باشد، اما هشت بازی فراموش شدهای که در ادامه معرفی میکنم، با گیمپلی اعتیادآور خود زمانی گیمرها را تحت تأثیر خود قرار داده بودند. بنابراین، بسیار جالب خواهد بود که ببینم این عناوین با گرافیک مدرن و بهروزرسانیهای جدید چگونه میتوانند باشند.
1- Gun
یک ماجراجویی هیجانانگیز در غرب وحشی
وقتی صحبت از بازیهای وسترن میشود، همه فوراً به یاد سری محبوب Red Dead Redemption میافتند، اما Gun عنوانی فراموش شده است که کمتر کسی دربارهاش صحبت میکند. این بازی پنج سال پیش از شاهکار راکستار منتشر شد و یک تجربه وسترن با فضایی اکشنتر و جهانباز ارائه میداد که پر از یاغیان، راهزنان و دوئلهای مرگبار بود.
Gun دارای تمامی ویژگیهایی است که از یک بازی وسترن انتظار دارید: اسلحههای ششلول، اسبسواری و مأموریتهای شکار که میتوانند شما را ساعتها سرگرم کنند. داستان کلیشهای انتقامجویی بازی ممکن است نکتهای خاص برای تعریف کردن نداشته باشد، اما ترکیب آن با صحنههای اکشن مهیج و مبارزات مسلحانه لذتبخش، در زمان خود تجربهای جذاب خلق کرده بود. همچنین، حضور صداپیشگان سرشناسی مانند ران پرلمن، هنریکسن، کریس کریستوفرسون و برد دوریف به شخصیتهای شرور بازی جان میبخشید.
در حالی که سبک وسترن در صنعت بازیهای ویدیویی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد، یک بازسازی مدرن از Gun با سبک Far Cry 3 میتواند تجربهای سریعتر و مهیجتر نسبت به فضای کند و داستانمحور Red Dead Redemption 2 ارائه دهد.
2- MDK
نبرد با مهاجمان فضایی با مهمات بینهایت
MDK یکی از آن عناوینی بود که ساعتها پای آن مینشستیم و عاشق طنز عجیب و گیمپلی منحصربهفردش بودیم. شخصیت اصلی بازی، کرت هکتیک (Kurt Hectic)، یک لباس ویژه دارد که او را در برابر حمله بیگانگان به زمین یاری میکند. در این مأموریت، دو همراه هم دارد: یک دانشمند دیوانه به نام دکتر هاوکینز و یک سگ رباتیک ششپا به نام مکس.
این بازی تیراندازی سوم شخص در سال 1997 منتشر شد و چندین ویژگی نوآورانه داشت، از جمله مهمات نامحدود برای شلیک به موجهای دشمنان و یک سیستم تکتیراندازی منحصربهفرد که به شما اجازه میداد از مهمات ویژهای استفاده کنید که از پنجرهها عبور کرده یا اهداف را دنبال کنند. همچنین، یکی از اولین بازیهایی بود که مکانیک پرواز با وینگسوت را معرفی کرد و به شما امکان میداد در محیط بازی سر بخورید یا با جریانهای هوایی اوج بگیرید.
MDK تقریباً 5 ساعت گیمپلی داشت و با طراحی مراحل متنوع و مینیگیمهای سرگرم کننده خود، هرگز حس یکنواختی ایجاد نمیکرد. بسیاری از مبارزات درون سفینههای عظیم بیگانگان جریان داشتند و مراحل میانپردهای مانند جنگیدن در حین اسنوبوردسواری یا سر خوردن در مسیرهای لغزنده، تجربه بازی را جذابتر میکردند.
MDK 2 امکان کنترل دکتر هاوکینز و سگ همراه را نیز فراهم میکرد، که هر کدام دارای سلاحها و تواناییهای منحصربهفردی بودند. با این حال، از سال 2000 تاکنون خبری از این فرنچایز نیست. یک بازسازی مدرن با سبک Doom که حس و حال بازی اصلی را حفظ کند، مطمئناً علاوه بر طرفداران قدیمی، میتواند گیمرهای جدید را نیز جذب کند.
3- Blur
مسابقههای هیجانانگیز با نبردهای ماشینی
در طول دهههای گذشته بازیهای مسابقهای زیادی منتشر شدهاند، اما چیزی که Blur را از بقیه متمایز میکند، ترکیب سبک ریسینگ با نبردهای ماشینی به سبک Death Race است. این بازی که در سال 2010 منتشر شد، علاوه بر ارائه مکانیکهای جنگی، یک عنوان ریسینگ استاندارد و باکیفیت نیز بود.
در Blur شما میتوانستید با اتومبیلهای واقعی در پیستهای شهری و آفرود، مانند Coastal Cruise و Barcelona Speedway، مسابقه دهید. خودروهایی مانند Audi R8، Dodge Viper ACR و Ford Bronco هر کدام فیزیک و سیستم کنترل منحصربهفرد خود را داشتند، به طوری که میتوانستید بسته به سبک رانندگیتان، خودروهایی با قدرت، کنترل یا قابلیت دریفت مناسب را انتخاب کنید.
مکانیک نبردهای بازی نیز یک بعد تاکتیکی به مسابقات اضافه میکرد. شما میتوانستید در مسیر مسابقه پاورآپ جمع کنید که به شما قابلیتهایی مانند شلیک به رقبا، ایجاد سپر دفاعی، یا کاشت مینهای انفجاری را میداد. امکان نگهداشتن همزمان سه پاورآپ و استفاده استراتژیک از آنها میتوانست در نتیجه مسابقه تأثیر بگذارد.
متأسفانه، Blur در زمان عرضه نتوانست از نظر تجاری موفق باشد و استودیو سازندهاش را به تعطیلی کشاند. با این حال، این بازی در سالهای اخیر به عنوان یک بازی کالت کلاسیک مطرح شده و قطعاً شایسته یک بازسازی مدرن است که مشکلات نسخه اصلی را برطرف کند.
4- Counter-Strike: Condition Zero Deleted Scenes
مأموریتهای تاکتیکی در بخش تک نفره
بازی Counter-Strike همیشه به خاطر حالتهای چند نفرهاش شناخته شده است، اما نسخه Condition Zero که در سال 2024 منتشر شد، تنها نسخه از این فرنچایز است که دارای کمپینهای تک نفره میباشد. در این نسخه، 12 مأموریت خطی تحت عنوان Deleted Scenes طراحی شدهاند که بازیکنان را به نقاط مختلف جهان میبرند. این مراحل در طول توسعه بازی با مشکلات زیادی مواجه شدند و پس از کنار گذاشته شدن استودیو Ritual Games توسط Valve، خوششانس بودند که در نسخه نهایی باقی ماندند. با این حال، این مأموریتها همچنان یک تجربه اکشن هیجانانگیز ارائه میدادند و از همان سیستم حرکتی، سلاحها و تجهیزات نسخه چند نفره بهره میبردند.
برخلاف بسیاری از شوترهای تاکتیکی که بر داستانهای پیچیده و سیستمهای ارتقاء اسلحه و شخصیت تکیه دارند، Deleted Scenes مسیر متفاوتی را انتخاب کرده بود. در این بخش، هیچ نیازی به جمعآوری آیتمها، تغییر سلاح یا ارتقاء مهارتها نداشتید؛ بلکه هر مأموریت را با یکی از سلاحهای کلاسیک سری Counter-Strike آغاز میکردید و مستقیماً وارد میدان نبرد میشدید. مأموریتها شامل سناریوهای متنوعی بودند؛ از جمله نجات گروگانها از دست تروریستها در فیلیپین، سرکوب باندهای مواد مخدر در ایالات متحده، و مبارزه با گروههای مسلحی که یک نیروگاه هستهای در روسیه را تصرف کرده بودند.
افزودن یک حالت Deleted Scenes به Counter-Strike 2 میتواند یک ویژگی جذاب برای بازیکنانی باشد که به دنبال تجربهای متفاوت از رقابتهای چند نفره هستند. این حالت نه تنها یک فرصت مناسب برای فاصله گرفتن از بازیهای رقابتی و استراحت خواهد بود، بلکه به بازیکنان اجازه میدهد مهارتهای خود را بدون فشار مسابقات آنلاین ارتقا دهند. با توجه به محبوبیت سری Counter-Strike، بازگرداندن این کمپینهای تک نفره با بهبودهای مدرن میتواند تجربهای جدید و هیجانانگیز را برای طرفداران قدیمی و جدید به ارمغان بیاورد.
5- Prototype
جنون جهشیافتگان در نیویورک آلوده به ویروس
بازی Prototype یکی از دیوانهوارترین عناوین جهانباز بود که در نیویورک بحرانزده جریان داشت. شما در نقش الکس بازی میکنید، انسانی که بر اثر جهشهای ژنتیکی ناشی از یک ویروس، تواناییهای خارقالعادهای به دست آورده است. او میتواند با سرعتی باورنکردنی حرکت کند، از ساختمانها بالا برود، در هوا سر بخورد و با استفاده از توانایی تغییر شکل، اعضای بدنش را به سلاحهایی مرگبار مانند تیغههای عظیم، پتکهای سنگین و چنگالهای تیز تبدیل کند! مأموریت او این است که ضمن مقابله با نیروهای نظامی و موجودات آلوده، راز گذشته خود را کشف کرده و به شیوع این ویروس پایان دهد.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد بازی، قابلیت جذب دیگر شخصیتهای غیرقابلبازی (یا همان NPC ها) بود. الکس میتوانست دشمنان یا شهروندان را درون بدن خود فروببرد و نه تنها سلامتیاش را بازیابی کند، بلکه با گرفتن هویت آنها، خود را در میان جمعیت پنهان کرده و به شکلی نامحسوس در محیط حرکت کند. این مکانیک، ترکیبی از اکشن دیوانهوار و مخفیکاری را ارائه میداد که باعث میشد بازی همیشه متنوع و غیرقابل پیشبینی باشد.
حرکات نرم و روان شخصیت اصلی و سیستم مبارزات منحصربهفرد، تجربهای بسیار سرگرم کننده خلق کرده بود. در حالی که بازی اول توانست موفقیت زیادی کسب کند، دنبال آن که در سال 2012 منتشر شد، با وجود گرافیک بهبود یافته و معرفی یک قهرمان جدید، نتوانست عملکرد تجاری مورد انتظار را داشته باشد. همین موضوع باعث شد که پروژههای آینده این فرنچایز به کلی لغو شوند.
با پیشرفتهای فناوری در سالهای اخیر، Prototype پتانسیل بالایی برای یک بازسازی مدرن دارد. بازآفرینی این بازی با گرافیک امروزی، بهبود داستان، و رفع مشکلات تکراری بودن مراحل میتواند آن را به یکی از بهترین عناوین جهانباز تبدیل کند. در دورانی که بازیهای ابرقهرمانی و جهانباز محبوبیت زیادی پیدا کردهاند، بازگشت Prototype میتواند یک تجربه مهیج و تازه برای طرفداران سبک اکشن باشد.
6- Unreal Tournament
هرج و مرج در دنیای شوترهای آرنا
اگر چه Unreal Tournament به طور کامل از یادها نرفته، اما به نظر میرسد که استودیوی Epic Games آن را به حال خود رها کرده است، چرا که دیگر در فروشگاه رسمی این شرکت لیست نشده و به نوعی به فراموشی سپرده شده است. نسخه اصلی این فرنچایز که در سال 1999 منتشر شد، همراه با Quake 3 موجی از بازیهای شوتر آرنا را به راه انداخت و به بازیکنان امکان میداد تا در نبردهای چند نفره پرهیجان، به مجموعه گستردهای از سلاحهای مرگبار دسترسی داشته باشند و با استفاده از آنها، هرج و مرجی مطلق در میدان مبارزه ایجاد کنند. هر دو بازی طرفداران متعصب زیادی دارند، اما چیزی که Unreal Tournament را از Quake متمایز میکرد، استفاده از سلاحهای عجیب و غریب مانند Biorifle و طراحی نقشههای بهیادماندنی مانند Facing Worlds بود.
چندین دنباله نیز برای این بازی ساخته شد، اما شاید بتوان گفت که اوج موفقیت آن با Unreal Tournament 2004 رقم خورد. این نسخه نه تنها گرافیک بازی را بهبود بخشید، بلکه نقشههای گستردهای را اضافه کرد که در آنها وسایل نقلیه نیز نقش مهمی داشتند و درگیریها را به سطحی بیسابقه از آشوب و هیجان رساندند. علاوه بر این، بازیکنان تنها به نقشههای استاندارد بازی محدود نبودند، بلکه میتوانستند به راحتی نقشههای شخصیسازیشدهای که توسط کاربران دیگر ساخته شده بودند را نیز به بازی اضافه کنند، که این ویژگی تنوع و جذابیت بازی را برای مدت طولانی حفظ میکرد.
حتی با وجود اینکه سالها از آخرین نسخه این مجموعه میگذرد، گیمپلی سریع و هیجانانگیز Unreal Tournament همچنان لذتبخش و سرشار از آدرنالین است. در دنیای امروزی که بازیهای چند نفره و رقابتی محبوبتر از همیشه شدهاند، یک بازآفرینی مدرن از این عنوان میتواند صنعت بازیهای الکترونیک (Esports) را متحول کند. اگر Epic Games تصمیم بگیرد که این بازی را دوباره احیا کند، قطعاً میتواند آن را به یکی از مهمترین و پرطرفدارترین شوترهای رقابتی تبدیل کند.
7- The Lord of the Rings: Battle for Middle Earth
سقوط موردور اجتنابناپذیر است!
بازی The Lord of the Rings: Battle for Middle Earth و دنباله آن که در سال 2006 منتشر شد، طرفداران تالکین را با ارائه یک تجربه وفادارانه به دنیای سرزمین میانه هیجانزده کرد. این بازیهای استراتژی همزمان، بازیکنان را در نقش الفها، گابلینها و سایر جناحهای داستان قرار میدادند و امکان کنترل ارتشهای قدرتمندی را در نبردهایی حماسی فراهم میکردند. بازی با توجه دقیق به جزئیات، مکانهای نمادینی مانند شایر و ریوندل را بازسازی کرده بود و هر جناح، ویژگیها و تواناییهای منحصربهفردی داشتند که مطابق با دنیای ارباب حلقهها طراحی شده بود. رهبران این جناحها، شخصیتهای محبوبی مانند سارومان و آراگورن بودند که حس آشنایی بیشتری به بازیکنان داده و عمق بیشتری به نبردها میبخشیدند.
هر نسخه از این بازی شامل دو کمپین مجزا برای جناحهای خیر و شر بود که به صورت موازی روایت میشدند و به بازیکنان اجازه میدادند که جنگهای عظیم سرزمین میانه را از دیدگاههای مختلف تجربه کنند. این بخشها نه تنها شامل نبردهای حماسی بودند، بلکه لحظات نمادین فیلمها و کتابها را نیز بازسازی میکردند، مانند کاوش در معادن موریا و مقابله با شلوب در لانهاش. جزئیات طراحی محیط، موسیقی حماسی و وفاداری به منبع اصلی باعث شد که این عنوان یکی از بهترین بازیهای اقتباسی از دنیای ارباب حلقهها باشد.
متأسفانه، مالکیت این فرنچایز از شرکت Electronic Arts به Warner Bros منتقل شد و از آن زمان تاکنون این عناوین در بلاتکلیفی به سر میبرند. اکنون، هیچ نسخه دیجیتالی رسمی از این بازیها در دسترس نیست و طرفداران مجبورند برای تجربه دوباره آنها به نسخههای فیزیکی قدیمی متوسل شوند. با توجه به محبوبیت بازیهای استراتژی و دنیای ارباب حلقهها، یک بازسازی مدرن از Battle for Middle Earth میتواند یکی از هیجانانگیزترین بازگشتهای دنیای بازی باشد. اگر این عنوان بار دیگر به صحنه بازگردد، مطمئناً میتواند نظر طرفداران قدیمی و جدید را به خود جلب کرده و یک تجربه استراتژیک فراموش نشدنی را ارائه دهد.
8- F.E.A.R
ترکیب بینقص اکشن و وحشت ماورایی
F.E.A.R یک شوتر اول شخص منحصربهفرد است که با ترکیب هوشمندانه ترس روانشناختی و اکشن پرتنش، تجربهای فراموشنشدنی را ارائه میدهد. این بازی با بهرهگیری از یک سیستم نوآورانه بولت-تایم، مبارزات را به سطحی کاملاً جدید میبرد و به بازیکنان اجازه میدهد در لحظات حساس، زمان را آهسته کرده و با دقت بیشتری دشمنان را از بین ببرند. شما در نقش یک مأمور ویژه واحد First Encounter Assault Recon قرار میگیرید که مأموریت دارد یک مرکز تحقیقاتی بزرگ را بررسی کند؛ مرکزی که به تسخیر فردی دارای قدرتهای روانی و ارتشی از کلونهای مرگبار درآمده است.
با پیشروی در بازی، متوجه میشوید که چیزی فراتر از یک حمله نظامی در حال رخ دادن است. توهمات وهمآلود، تصاویر نگران کننده و سایههای مرموزی که در راهروهای تاریک و دلهرهآور ساختمان دیده میشوند، به سرعت شما را درگیر وحشتی عمیق میکنند. اما این تنها بخشی از مشکل است؛ نیروهای دشمن که هوش مصنوعی پیشرفتهای دارند، میتوانند شما را دور بزنند، از محیط برای پناه گرفتن استفاده کنند و حملات خود را به شکلی غیرقابل پیشبینی اجرا کنند. این سیستم نوآورانه، باعث میشود که هیچ دو درگیری در بازی شبیه به هم نباشد و بازیکنان همیشه برای چالشهای جدید آماده باشند.
گیمپلی بازی F.E.A.R به لطف قابلیت آهسته کردن زمان که شباهت زیادی به سیستم Max Payne دارد، یکی از بهترین و رضایتبخشترین تجربههای تیراندازی را ارائه میدهد. این ویژگی به شما اجازه میدهد که لحظات اکشن را با جزئیات کامل و سینمایی تجربه کنید. محیطهای بازی نیز به شدت تعاملی و تخریبپذیر طراحی شدهاند، به طوری که درگیریها باعث فروریختن دیوارها، شکستن شیشهها و ایجاد ویرانیهای چشمنواز در محیط میشوند. این تخریبپذیری محیط، نه تنها به واقعیتر شدن نبردها کمک میکند، بلکه حس قدرت و تاثیرگذاری در دنیای بازی را نیز به بازیکن انتقال میدهد.
با این حال، چیزی که F.E.A.R را فراتر از یک شوتر استاندارد قرار میدهد، فضاسازی سنگین و دلهرهآور آن است. نورپردازی تاریک، طراحی صداهای گوشخراش و ترسهای ناگهانی که باعث پرش از روی صندلی میشوند، همه دست به دست هم دادهاند تا حس ترس و اضطراب را در هر لحظه از بازی حفظ کنند. علاوه بر این، جلوههای بصری و سیستم هوش مصنوعی که در زمان انتشار بازی در سطحی بیرقیب بودند، همچنان تحسینبرانگیز هستند. تصور اینکه این عنوان با تکنولوژیهای مدرن بازسازی شود، هیجانانگیز است و میتواند یکی از بهترین بازگشتهای تاریخ بازیهای ترسناک باشد.
این فهرست میتواند بیپایان باشد!
همه ما به بعضی بازیها وابستگی عاطفی داریم؛ بازیهایی که خاطرات خوشی از آنها داریم و همیشه آرزو میکنیم که بتوانیم دوباره آنها را همانند بار اول تجربه کنیم. اگر بخواهیم چند مورد دیگر را نام ببریم که لایق یک بازسازی مناسب هستند، قطعاً Dark Messiah of Might and Magic و Neverwinter Nights 2 در صدر این لیست خواهند بود. این عناوین ارزش بهروزرسانی و بازگشت را دارند، اما احتمال این اتفاق بسیار کم است.
البته هنوز هم امید وجود دارد، چرا که Commandos: Behind Enemy Lines، یکی از کلاسیکترین عناوین استراتژیک، قرار است با نسخه جدیدی به نام Origins بازگردد که در ماه مارس (اوایل 1404) منتشر خواهد شد. همین موضوع نشان میدهد که شاید برخی از بازیهای محبوب قدیمی، روزی دوباره متولد شوند و نسل جدیدی از گیمرها را با جادوی خود آشنا کنند.