چگونه مثل یک بچه بخوابیم؟ 9 راهکار عملی و مفید برای داشتن خواب راحت

رعایت بهداشت خواب و استراحت منظم و کافی برای سلامت کلی فرد ضروری است. بسیاری از ما هنگام خواب با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم که روی خلق و خوی ما نیز اثر می‌گذارد. شروع یک روز عالی با خوابی آرام در شب قبل ممکن خواهد بود و افراد زیادی به دنبال ترفند‌هایی برای داشتن خوابی آرام و راحت هستند.

در این مطلب از دیجی رو قصد داریم 9 راهکار برای خواب بهتر را با یکدیگر بررسی کنیم. اگر می‌خواهید شب‌های آرام و روزهای پرشوری داشته باشید از این نکات استفاده کنید. هر فرد با خواب مناسب و کافی می‌تواند روز بهتری را برای خود بسازد زیرا انرژی بیشتری دارد و با تمرکز ذهنی بالاتر کیفیت وقت و زمان خود را افزایش می‌دهد. با ما همراه باشید.

1- ریتم خواب خود را حفظ کنید

خواب راحت 1

ریتم شبانه روزی خواب، شما را وادار می‌کند که هر روز در یک ساعت معین و به میزان مشخصی بخوابید. در واقع زمانی که شما سعی می‌کنید از چرخه خواب خود پیروی کنید، بدن شما به آن عادت کرده و یک روال طبیعی ثابت خواهد داشت. با این کار کیفیت خواب شما نیز بهتر خواهد شد. بهتر است حتی در روزهای آخر هفته که معمولاً ترجیح می‌دهید استراحت بیشتری داشته باشید نیز ریتم خواب خود را حفظ کنید.

2- برای خود تشریفات قبل از خواب ایجاد کنید

خواب راحت2

تشریفات قبل از خواب ممکن است شامل یک حمام گرم یا نوشیدن یک فنجان شیر گرم باشد .همچنین می‌توانید یک میان وعده سبک میل کنید. از موسیقی آرام بخش نیز غافل نشوید زیرا می‌تواند آهنگ خواب را برای شما تداعی کند. ریلکس کردن یا مدیتیشن نیز از جمله کارهایی است که می‌توانید قبل از خواب انجام دهید. با استفاده از این تشریفات بدن شما به طور طبیعی آمادگی لازم برای یک خواب راحت را به دست می‌آورد.

3- وسایلی که حواس پرتی برای شما ایجاد می‌کند را از اتاق خواب خود خارج کنید

خواب راحت3

برای اطمینان از اینکه خواب آرامی خواهید داشت، وسایلی مانند تلویزیون و کامپیوتر را از اتاق خواب خود بردارید. دور نگه داشتن این وسایل باعث می‌شود تا شما فرصت کافی برای آرامش قبل از خواب را به دست آورید. همچنین یک ساعت قبل از خواب تلفن همراه خود را خاموش کرده و با ذهنی آرام‌تر به استقبال خواب بروید.

4- استفاده از دستگاه‌هایی با امواج الکترونیکی را در زمان خواب محدود کنید

خواب راحت 4

دستگاه‌های الکترونیکی همچون موبایل و تبلت امواجی ساطع می‌کنند که موجب اختلال در عادت‌های خواب افراد می‌شود. بهتر است در اتاق خواب خود از این دستگاه‌ها استفاده نکنید. موبایل و تبلت با امواجی که همواره تولید می‌کنند علاوه بر اختلال در خواب موجب ایجاد استرس و خشونت در افراد می‌شوند.

5- اتاق خواب خود را خنک نگه دارید

خواب راحت4

برای داشتن یک خواب عمیق بهتر است دمای محیط را کمی پایین‌تر از حد معمول نگه دارید. بدن در این حالت نسبت به حالت بیداری سردتر می‌شود و نیاز کمتری به گرما دارد. نگه داشتن دمای اتاق خواب در حدود 65 درجه فارنهایت (حدود 18 درجه سلسیوس) به شما کمک می‌کند تا به خواب عمیق‌تری فرو بروید. همچنین دمای خنک اتاق کلافگی ناشی از گرمای هوا را کاهش می‌دهد و لذا باعث می‌شود شما کمتر احساس گرما و تشنگی کنید و از خواب بیدار نشوید.

6- قبل از خواب از مصرف چای و قهوه خودداری کنید

خواب راحت 5

حتماً شنیده‌اید که چای و قهوه می‌توانند به بیدار ماندن بیشتر شما کمک کنند. نوشیدن قهوه یا چای در هنگام عصر باعث تقویت انرژی می‌شود اما اگر این نوشیدنی‌ها را حدود 4 ساعت قبل از ساعت خواب خود بنوشید، ممکن است نتوانید بخوابید. این نوشیدنی‌ها به خاطر داشتن کافئین و تئین موجب اختلال در زمان خواب شده و مصرف آن قبل از خواب هرگز توصیه نمی‌شود.

7- چرت روزانه خود را محدود کنید

خواب راحت 6

خواب‌های کوتاه در طول روز اگر از حد معینی بگذرد موجب خواب‌زدگی در شب می‌گردد. اگر در طول روز احساس خواب آلودگی دارید می‌توانید یک چرت کوتاه روزانه بزنید. یک ساعت زنگ‌دار را تنظیم کنید تا چرت شما کوتاه و کارآمد باشد. حدود 20 دقیقه خواب در طی روز که معمولاً بعد از وعده نهار است کارایی شما را افزایش می‌دهد و از طرفی از اختلال خواب شبانه نیز می‌کاهد.

8- صداهای مختل کننده و نور را کم کنید

خواب راحت 8

اگر سر و صدای اطراف شما را از خواب بیدار می‌کنند، سعی کنید از دستگاه‌های کاهش صدا استفاده کنید. همچنین نور را در اتاق خواب خود به حداقل برسانید. برای جلوگیری از تابش نور نیز می‌توانید از ماسک خواب بهره ببرید. با این روش‌ها عوامل مختل کننده خواب شما به حداقل کاهش می‌یابد و به خواب عمیق‌تری فرو خواهید رفت.

9- برای حل اختلالات خواب خود با پزشک مشورت کنید

خواب راحت9

نارکولپسی و سندروم پای بی‌قرار روی الگوی خواب شما تاثیر می‌گذارند. علاوه بر این اضطراب و افسردگی نیز باعث افزایش بی‌خوابی‌های شبانه می‌گردند. بهتر است برای داشتن یک خواب سالم و راحت با پزشک خود مشورت کنید. وی می‌تواند راهکارهای مفیدی برای حل اختلالات خواب شما پیش رویتان قرار دهد.

امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید خواب بهتر و عمیق‌تری را تجربه کرده و روزهای خود را با نشاط بیشتری سپری کنید. اگر شما هم راهکار خاصی برای بهبود کیفیت خواب سراغ دارید،‌ حتماً در بخش نظرات آن را با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی‌رو دنبال کنید
منبع masterclass
مطالب پیشنهادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.