این طور که به نظر میرسد، سال 2019 یکی از سختترین سالهایی خواهد بود که اپل در هزاره جدید با آن روبرو بوده است. در حال حاضر فروش سیستمهای مک اصلاً اوضاع خوبی ندارد و فروش آیپد هم سیر نزولی در پیش گرفته، اما آنچه که موجب نگرانی جدی اپل شده این است که فروش گوشیهای آیفون و به طور کلی فروش گوشیهای هوشمند تعریف چندانی ندارد. در واقع اوضاع به حدی خراب است که اپل گفته از این به بعد دیگر آمار فروش گوشیهای آیفون را اعلام نخواهد کرد و همین مسئله باعث نگرانی سرمایه گذاران شده است.
اما قبل از اینکه بخواهیم در مورد شرایط احتمالی اپل در سال 2019 صحبت کنیم، بهتر است نگاهی اجمالی به سال 2018 و عملکرد این شرکت از آغاز تا به پایان آن داشته باشیم.
شاید بتوان گفت مهمترین خبر و حاشیهای که در یک سال گذشته حول اپل بوده قرار دادن کدی ویژه در بهروزرسانی جدید سیستم عامل آی او اس بود که باعث افت عملکرد پردازشی آیفونهای قدیمیتر به منظور کاهش مصرف باتری میشد. با اینکه این کار یک راه حل فنی هوشمندانه به حساب میآمد، اما از دیدگاه کاربران یک نکته منفی بزرگ بود.
با اینکه این مشکل فنی را خود اپل ایجاد کرده بود اما در نهایت موفق شد به هر زحمتی که شده خود را از چالهای کنده بود (!) خارج کرده و دوباره رضایت کاربران را جلب کند.
اما چالشهایی که اپل در سال 2019 با آنها روبرو خواهد بود، به کلی متفاوت از آن چیزی است که در حال حاضر شاهد هستیم. در ادامه سعی میکنیم تا مروری بر این چالشهای احتمالی داشته باشیم. با دیجی رو همراه باشید.
آیا اپل میتواند هیجان و شگفتی را دوباره به سری آیفون برگرداند؟
با وجود همه تبلیغات و هیاهوی رسانهای که برای آیفونهای جدید اپل به راه افتاده است، به نظر میرسد که آیفونهای جدید به طور فزایندهای به سمت ارتقاء ویژگیهای موجود پیش رفتهاند. در واقع میتوان گفت که مردم دیگر این گوشیها را برای ویژگیهای جدیدشان نمیخرند، بلکه بیشتر به منظور ارتقاء آیفون قدیمی خود و بهروز شدن این کار را انجام میدهند.
مطمئناً اگر در چندین سال گذشته آیفون خود را بهروزرسانی نکرده باشید، ویژگیهایی مانند اسکنر اثر انگشت یا فیس آی دی برای چند دقیقه میتوانند توجه شما را به خود جلب کنند و صفحه نمایش اولد هم با کیفیتی که دارد میتواند چشمهایتان را خیره کند، اما اگر حقیقت ماجرا را بخواهید، اپل در چند سال گذشته هیچ تحولی در گوشیهای خود ایجاد نکرده است.
این روزها گوشیهای هوشمند زیادی با ویژگیهای مشابه در بازار یافت میشوند و اگر اپل میخواهد همچنان سهم قابل توجه خود را حفظ کند باید به فکر ایجاد تغییراتی اساسی و بازگرداندن هیجان و شگفتی به گوشیهای آیفون خود باشد.
آیا اپل میتواند ترس و نگرانی سرمایه گذاران نسبت به عدم افشای آمار فروش آیفون را برطرف کند؟
همان طور که اشاره کردیم، سرمایه گذاران اپل از طریق اخبار دریافتند که این شرکت دیگر قرار نیست گزارش فروش گوشیهای آیفون را منتشر کند و این یعنی اوضاع آن چنان که باید خوب نیست.
با این حال اگر درآمد حاصله از فروش گوشیهای آیفون همچنان به قوت خود باقی باشد، ترس سرمایه گذاران به مرور برطرف خواهد شد اما اگر حتی نشانه کوچکی مبنی بر اینکه گوشیهای آیفون مانند سابق درآمدزا نیستند مشاهده شود، در این صورت اپل در سال 2019 تنگنای سختی گرفتار خواهد شد.
آیا اپل همچنان خواهد توانست کاربران را به خرید آیفونهای گران قیمت ترغیب کند؟
راهکاری که اپل در یکی دو سال گذشته برای سر و سامان دادن به اوضاع فروش آیفون در پیش گرفته این است که با متقاعد کردن خریداران برای انتخاب مدلهای گران قیمتتر، نرخ متوسط فروش (ASP) را افزایش دهد.
در حال حاضر اپل گوشیهایی با طیف قیمت فوق العاده گسترده و از 449 تا 1،449 دلار را به فروش میرساند، بنابراین تمرکز بر تعداد گوشیهای فروخته شده به تنهایی نمیتواند تصویر واقعی از میزان سود این شرکت را ارائه دهد. در حقیقت با توجه به افت کلی فروش گوشیهای هوشمند، اگر اپل قصد دارد درآمدهای خود از فروش آیفون را حفظ کند، باید راهی برای متقاعد کردن مردم برای صرف هزینه بیشتر در قبال خرید مدلهای گران قیمتتر، بیابد.
این طور که به نظر میرسد، اپل برای حفظ و یا بهبود شرایط مالی خود راه دیگری به جز تولید گوشیهای آیفون گران قیمت ندارد و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، هیچ بعید نیست که در سال 2019 شاهد معرفی آیفون 2000 دلاری هم باشیم!
آیا اپل از جنگ تعرفهای ترامپ جان سالم به در خواهد برد؟
آیا حاضرید برای خرید گوشی آیفون 10 درصد بیشتر از قیمت واقعی آن را پرداخت کنید؟ از چند ماه پیش رئیس جمهور ایالات متحده خبر از تصمیم خود برای وضع تعرفه 10 درصدی بر تمامی محصولات حوزه فناوری که از چین وارد میشوند، داده است. از آنجا که بخش عمدهای از آیفونها و مکبوکهای اپل هم در چین تولید میشوند، این قانون گریبان اپل را هم گرفته و میتواند باعث افزایش قیمت گوشیهای آیفون شود. با اینکه وضع تعرفه 10 درصدی در حال حاضر تنها یک تهدید به نظر میرسد اما نگرانیهای زیادی را برای اپل و شرایط مالی این شرکت ایجاد کرده است.
اپل برای مقابله با اثرات احتمالی جنگ تعرفهای بین آمریکا و چین، تصمیم به سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری و ایجاد 5000 شغل جدید در تگزاس گرفته و به علاوه فرصتهای شغلی بیشتری را نیز برای شهرهای سیاتل، سن دیگو و کالور در نظر گرفته است. اما صرف نظر از چنین طرحهایی، اگر جنگ تعرفهای بین ایالات متحده و چین در سال 2019 هم ادامه داشته باشید، اپل به احتمال زیاد در آتش این جنگ گرفتار خواهد شد.
اقدام بعدی اپل چیست؟
در شرایط فعلی هیچ چیز مانند یک هیاهوی تبلیغاتی برای محصولی جدید نمیتواند اپل را نجات دهد. آخرین محصول جدیدی که اپل معرفی کرده، ساعت هوشمند اپل واچ است که مدل اول آن در سال 2015 روانه بازار شد. بنابراین چند سالی است که خبری از معرفی محصول جدید نبوده، اما آیا در سال 2019 این اتفاق رخ خواهد داد؟ شاید یک عینک هوشمند یا هدست واقعیت مجازی اختصاصی گزینهای مناسب برای جلب توجه کاربران و خریداران باشد. باید منتظر ماند و دید.