دیجی رودیجی رو
  • اخبار تکنولوژی
    • اخبار داخلی
    • اخبار تلفن همراه
    • اخبار سخت افزار
    • اخبار اپلیکیشن‌ها
  • آموزش
  • بررسی محصولات
  • راهنمای خرید
  • سرگرمی
    • اخبار بازی
    • معرفی بازی
      • بازی موبایل
      • بازی دسکتاپ
      • بازی کنسول
    • معرفی اپلیکیشن
    • سینما و تلویزیون
  • دیجی فکت
  • دیجی لایف
  • دیجی10
  • مقالات گوناگون
خواندن: آیا ما در ماتریکس زندگی می‌کنیم؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
به اشتراک بگذارید
ورود
اعلان نمایش بیشتر
تغییر اندازه فونتآآ
دیجی رودیجی رو
تغییر اندازه فونتآآ
جستجو
حساب کاربری دارید؟ ورود
دنبال کردن
تمامی حقوق برای رسانه دیجی‌رو محفوظ است. 1403 ©
دیجی رو > مقالات گوناگون > آیا ما در ماتریکس زندگی می‌کنیم؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
مقالات گوناگون

آیا ما در ماتریکس زندگی می‌کنیم؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند

مهشید احمدیان 7 تیر 1402 ساعت 13:15
زمان مطالعه: 12 دقیقه
آیا ما در ماتریکس زندگی می‌کنیم؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند
اشتراک گذاری
بلیط هواپیما سفرمارکت

فیلم ماتریکس یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی در دهه‌های اخیر بوده است که مفهوم واقعی یا غیرواقعی بودن جهان را با داستانی عمیق و جذاب، به چالش می‌کشد. اما اگر خود شما روزی بفهمید که تمام مدت در ماتریکس زندگی می‌کرده‌اید واکنشتان چه خواهد بود؟ آیا اصولا چنین چیزی ممکن است؟ جالب است بدانید که دانشمندان مدت هاست مشغول بحث و تحقیق روی این فرضیه هستند و به نتایج جالب و شگفت انگیزی دست پیدا کرده‌اند. در این مقاله از دیجی رو به جدیدترین یافته‌های محققان فیزیک و فلسفه در مورد واقعی بودن جهان و فرضیه شبیه سازی خواهیم پرداخت.

ماتریکس از تخیل سینمایی تا نظریه فیزیکی

در سال 1999 یعنی دقیقا بیست سال پیش، فیلم علمی تخیلی ماتریکس روی پرده سینماها رفت، “نئو” قهرمان فیلم که یک هکر زیرزمینی است افرادی را می‌بیند که از قوانین فیزیک تبعیت نمی‌کنند، از دیوارها عبور می‌کنند و ناگهان غیب می‌شوند. این مشاهدات، نئو را به آگاهی جدیدی می‌رساند و متوجه می‌شود دنیایی که در آن زندگی می‌کند یک دنیای ساختگی و شبیه سازی شده است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نئو با یک انتخاب سرنوشت ساز مواجه می‌شود: این که قرص آبی را بخورد و برای همیشه در ماتریکس به زندگی آرام خود ادامه دهد و یا قرص قرمز را انتخاب کند و حقیقت را در مورد ماتریکس بفهمد و یا به تعبیر شاعرانه فیلم و اشاره به داستان “آلیس در سرزمین عجایب” دریابد که سوراخ خرگوش چقدر عمیق است.

آیا ما در ماتریکس زندگی می‌کنیم؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند

فیزیکدان‌ها نیز اکنون چنین انتخابی پیش روی ما قرار داده‌اند، اگر آن‌ها بتوانند تشعشعات فضایی را مطالعه و بررسی کنند می توانند بفهمند که ما در ماتریکس زندگی می‌کنیم یا خیر. جالب است بدانید که فیزیکدان‌ها در این مورد تنها نیستند و برخی از فلاسفه معاصر نیز معتقدند که ما در جهانی ساخته شده توسط هوش مصنوعی زندگی می‌کنیم. این مساله، مدت‌هاست که موضوع بحث فیزیکدانان و فلاسفه بوده است و برخی از آن‌ها معتقدند احتمال این که جهان ما ساختگی و شبیه سازی شده باشد بیشتر از آن است که به شکل واقعی و ارگانیک به وجود آمده باشد. اما اگر این فرضیه درست باشد قوانین فیزیکی که اجازه می‌دهند ما واقعیت جهان را مشاهده و اندازه گیری کنیم چه ارتباطی با قوانین جهان برتری که ما در آن شبیه سازی شده‌ایم خواهد داشت؟ این شبیه سازان را می‌توان خدایانی در نظر گرفت که توانایی تغییر دادن واقعیت را دارند. پس آیا وقت آن رسیده است که قرص قرمز را انتخاب کنیم یا این که بهتر است به زندگی آرام خود در ماتریکس ادامه دهیم؟

جهان شبیه سازی شده

اولین بحث جدی در مورد حقیقت جهان در سال 2001 مطرح شد زمانی که دانشمندان در تلاش بودند تا منابع لازم برای شبیه سازی جهان را تخمین بزنند و در این تخمین با یافته‌هایی روبرو شدند که غیرممکن به نظر می‌رسید. در این بررسی، ست لوید مهندس مکانیک کوانتوم در دانشگاه MIT تعداد کامپیوترهایی را که برای شبیه سازی جهان و تمام وقایع آن از لحظه انفجار بزرگ تاکنون لازم بود تخمین زده و به نتیجه رسیده بود که انرژی لازم برای انجام کامل این شبیه سازی، بیش از آن مقداری است که در حال حاضر در جهان ما وجود دارد. او بیان کرد: “چنین کامپیوتری باید از جهان ما بزرگ‌تر باشد و زمان نیز باید با سرعتی کمتر حرکت کند. پس ساخت چنین کامپیوتری ممکن نخواهد بود.”

اما کمی بعد، برخی دیگر دریافتند که ساخت یک نسخه نه چندان کامل از جهان نیز می‌تواند برای ساکنان آن قانع کننده باشد بدون آن که به انرژی نامحدودی نیاز داشته باشد. در واقع با حذف جزئیات میکروسکوپی و اتمی هم می‌توان جهانی شبیه سازی شده و کامل داشت چون طبق نظریه کوانتوم تا زمانی که به این جزئیات توجه نداشته باشیم آن‌ها وجود نخواهند داشت. از نظر تئوری ما هرگز متوجه این عدم وجود نخواهیم شد چون شبیه سازها با توجه به مشاهده ما، آن‌ها را بازسازی خواهند کرد (مانند چیزی که در بازی های رایانه ای رخ می دهد). این فرضیه توانست شبیه سازی جهان را به کاری قابل دسترس تبدیل کند که حتی انجام آن توسط انسان‌ها هم امکانپذیر خواهد بود.

ابرکامپیوترهای امروزی توانسته‌اند نسخه‌هایی اولیه از جهان ما را شبیه سازی کنند که شامل کهکشان‌ها و مدل‌های ستارگان است اما با در نظر گرفتن پیشرفت سریع تکنولوژی می‌توان حدس زد که در آینده نه چندان دور شبیه سازی کامل جهان نیز امکان پذیر خواهد بود. حتی ممکن است روزی برسد که هر انسانی بتواند در گوشی هوشمند خود یک جهان شبیه سازی شده داشته باشد. تصور کردن چنین پیشرفتی چندان دور از ذهن نیست و به وجود آمدن ماتریکس از آن چیزی که فکر می‌کنید نزدیک‌تر است. “سیلاس بین” فیزیکدان هسته‌ای در دانشگاه واشنگتن سیاتل می‌گوید: “شاید تا یک قرن آینده بتوانیم انسان‌ها را نیز به جهان‌های شبیه سازی شده خود اضافه کنیم.” بین شبیه سازی‌هایی را طراحی کرده است که در آن چگونگی تشکیل ذرات پروتون و نوترون و ساخت اتم در جهان ما قابل مشاهده هستند.

اخلاقیات و وضع قوانین ممکن است ما را از ساخت چنین جهان‌های مصنوعی برحذر دارد اما نسل آینده شاید نظر متفاوتی داشته باشد و بازی کردن نقش “خدا” در این جهان‌ها را وسوسه کننده و جذاب بداند. حال این سوال پیش می آید که آیا عقل و منطق وجود چنین جهان‌هایی را می‌پذیرد؟ نیک بوستروم فیلسوف دانشگاه آکسفورد در سال 2003 به این نتیجه رسید که احتمال این که ما در یک ماتریکس شبیه سازی شده زندگی کنیم بسیار بیشتر از آن است که توسط ساختارهای ارگانیسمی زنده بر اساس کربن به وجود آمده باشیم. اما از آن جایی که تشخیص تفاوت بین این دو نوع جهان برای ما ممکن نیست هنوز چشم ما به حقیقت ماتریکس باز نشده است.

آیا ما در ماتریکس زندگی می‌کنیم؟ دانشمندان پاسخ می‌دهند

کشف حقیقت

اما حقیقت همیشه مخفی نمی‌ماند و تئوری ماتریکس هم در سال 2007 به چیزی قابل لمس تبدیل شد. جان دی بارو پروفسور علوم ریاضی در دانشگاه کمبریج بیان کرد که نقص در شبیه سازی واقعیت باعث بروز خطاهای قابل اندازه گیری خواهد شد همان طور که سیستم عامل کامپیوتر شما باید به روزرسانی شود تا بدون خطا و ایراد عمل کند. با در نظر گرفتن این فرضیه می‌توان گفت که در یک دنیای واقعی نباید خطایی وجود داشته باشد و همه چیز در آن ثابت است مثل سرعت نور یا ثابت ساختار ریز که قدرت نیروی الکترومغناطیس را مشخص می‌کند. اما واقعیت چیز دیگری است. سال گذشته بین و همکارانش آزمایشی در باب تئوری شبیه سازی مطرح کردند. بیشتر فیزیکدانان فرض را بر این می‌گیرند که فضا به طور یکپارچه و بی‌نهایت امتداد یافته است اما فیزیکدانانی که مدل اولیه جهان را شبیه سازی کردند نمی‌توانستند چنین فضایی را به وجود آورند و در عوض یک فضای مشبک و توری مانند را شبیه سازی کردند که ترکیبی از پیکسل‌های مجزا است، چیزی مانند آن چه که در یک صفحه تلویزیون مشاهده می شود.

این تیم تحقیقاتی در محاسبات خود به این نتیجه رسید که حرکت و انرژی هریک از اجزا در شبیه سازی، به فاصله بین نقاط هر بخش بستگی ارد و هرچه پیکسل یا بخش مورد نظر، کوچک‌تر باشد این انرژی هم بیشتر خواهد بود. این به معنای آن است که اگر دنیای ما، شبیه سازی شده باشد ما بیشترین انرژی را در سریع‌ترین ذرات مشاهده خواهیم کرد. اخترشناسان مشاهده کرده‌اند که تشعشعات کیهانی (ذرات با سرعت بالا که از کهکشان‌های دور فرستاده می‌شوند) همیشه با مقدار انرژی مشخصی به زمین می‌رسند که برابر با 10 به توان 20 ولت است.

این شبیه سازی یک اثر قابل مشاهده دیگر هم داشت که مورد توجه اخترشناسان قرار گرفت و آن به بحث پیوستگی فضا مربوط می‌شود. اگر فضا پیوسته باشد در این صورت هیچ شبکه و خط راهنمایی وجود نخواهد داشت که جهت تشعشعات کیهانی را مشخص کند و این تشعشعات در هر جهتی حرکت خواهد کرد. اگر ما در یک ماتریکس گسسته زندگی کنیم چنین توزیع پیوسته‌ای را مشاهده نخواهیم کرد. بنابراین اگر فیزیکدانان بتوانند یک توزیع نامتوازن از این تشعشعات را مشاهده کنند می‌توان گفت که جهان ما واقعی است و شبیه سازی نشده است.

اخترشناسان برای جمع آوری داده‌های لازم به مشاهده تشعشعات کیهانی متعددی نیاز دارند و اگر بتوانند مشاهدات کافی انجام دهند می‌توانند واقعی یا غیرواقعی بودن جهان را به اثبات برسانند. بین معتقد است: “دانستن این که ما در دنیایی شبیه سازی شده زندگی می‌کنیم یا خیر، تاثیری روی زندگی من نخواهد داشت و باور من را که جهان بر اثر انفجار بزرگ به وجود آمده است تغییر نخواهد داد.” شبیه سازان قدرتمند ما ممکن است علاقه‌ای به تعامل با مخلوقات خود نداشته باشند و یا ممکن است برای سرگرمی هم که شده بخواهند در قوانین فیزیکی دنیای شبیه سازی شده دست ببرند. در این حالت شاید بهترین استراتژی برای ما این باشد که سرگرمی خوبی برای خالقان خود باشیم تا در نسل بعدی مجددا ما را به حیات بازگردانند!

عواقب عجیب تئوری ماتریکس به اینجا ختم نمی‌شود. شبیه سازان ما حتی ممکن است خودشان را هم شبیه سازی کنند و مجموعه‌ای از دنیاهای سلسله مراتبی با قوانین فیزیکی متفاوت به وجود آورند. بین می‌گوید: “اگر ما شبیه سازی شده باشیم در این صورت چیزهایی که تاکنون اندازه گیری کرده‌ایم قوانین واقعی طبیعت نبوده‌اند بلکه مجموعه‌ای از قوانین ساختگی هستند که توسط شبیه سازان بر جهان ما وضع شده‌اند. چنین چیزی حقیقتا موجب افسردگی دانشمندان خواهد بود.” آزمایش تشعشعات کیهانی می‌تواند مشخص کند که جهان ما واقعی است یا یک ماتریکس شبیه سازی شده است که قوانین موجود در آن قابل انعطاف هستند و یا حتی می‌توان آن‌ها را زیر پا گذاشت.

اما اگر فهمیدن حقیقت به معنای پذیرفتن این باشد که هرگز نتوانیم از واقعی بودن چیزی مطمئن باشیم آن موقع انتخاب شما چه خواهد بود؟ راه برگشتی وجود ندارد، آیا قرص آبی را انتخاب می‌کنید یا قرص قرمز؟

 

اخبار تکنولوژی
بلیط اتوبوس
تاکسی بین شهری
برچسب ها: دانستنی ها
این مقاله را به اشتراک بگذارید
توییتر Whatsapp Whatsapp تلگرام ایمیل کپی کرده لینک پرینت
چه حسی به این مطلب داری؟
Sad7
Sleepy11
Love4
Happy1
Angry3
Cry1
Surprise21
مقاله قبلی گلکسی M34 فایو جی مشخصات کلیدی و زمان عرضه گلکسی M34 فایو جی مشخص شد
مقاله بعدی وان پلاس فولد جزئیات وان پلاس فولد منتشر شد؛ نمایشگر 7.8 اینچی و باتری 4800 میلی آمپری
119 نظرات 119 نظرات
  • کاوه says:

    به نظر من این فرضیه به واقعیت جهان ما نزدیکتره

    پاسخ
    • علیرضا says:

      درسته اما باز هم نمیشه کاملا قطعی نظر داد؛ یعنی اگه برنامه ریزی طوری باشه ک کد هاش هر از چندگاهی با هوش مصنوعی چیزی غیر از ریتم متوازنی باشه ک تا الان دیدیم چی؟
      یعنی بعد از هر مدت، ک طول خاصی هم نداره، یه چیز رندوم انتخاب بشه و وانمود کنه خارج از ریتم بوده…

      و نکته دیگه درمورد قوانین فیزیکی ک تا الان کشف کردیم هم بگم اینه ک ممکنه تمام برنامه ریزی ها و شبیه سازی ها طبق واقعیت و کاملا طبیعی و جهانی باشن…

      حالا حرفی ک من میخام بزنم اصن اینا نیس؛ میخام بگم ک بهتره ب جای اینکه درگیر واقعی یا خیالی بودن دنیامون باشیم (ک از نظر من واقعیه) بیایم ب بهتر کردن جایی ک توش نفس میکشیم کمک کنیم؛ البته منظورم این نیست ک ب تحقیقاتمون ادامه ندیم، ولی بهتره خیلی هم درگیرش نشیم…

      پاسخ
      • Zizo says:

        ممممم…

        پاسخ
      • محمد says:

        به نظر من دوستان خودمون رو درگیر این چیزا نکنیم و به فکر زندگی وباشیم ولی حالا چون بحث جذابی هست منم نظرمو میگم اگه بخوایم به واقعی یا غیرواقعی بودن دنیامون فکر کنیم عقل انسان محدودتر از اونه که به این چیزا فکر کنه شمایی که میگید دنیامون ممکنه از کد ساخته باشن (یه کسایی)، از کجا معلوم که دنیامون از کد ساخته شده؟ شاید یه چیزی فراتر از کد یا غیرازکد که میشه باهاش یه دنیارو ساخت که فقط داخل دنیای اونا وجود داره و ما نمیدونم اصلا چی هست دنیای مارو ساخته باشن و به خیلی چیزا میشه فکر کرد اگه بخوایم عمیق نگاه کنیم ولی آخرش به چیزی میرسیم که میفمیم از درک ما فراتره چرا چون عقل ما محدوده و فکر خودمون درگیر نکنیم بهتره برای مثال شما میتونی به اینکه وجود داشتن هم وجود نداشته باشه فکر کنی؟ ینی اینکه ممکنه در این موضوع که بحثمونه ممکنه دنیایی باشه که خودشون (وجود داشتن )رو خلق کردن پس عقل ما محدودتر از اونا که زیاد به عمق این چیزا فکر کنیم پس بشینیم زندگیمونو بکنیم و لذت ببریم بهتره از نظر من انسان میشه گفت هیچی نمیدونه یعنی یه عدد خیلی نزدیک به صفر ، اگه بخوایم کلی نگاه کنیم، پس به زندگی کردن و ادامه بدیم و فکر کنیم واقعیته و خدامون رو بپرستیم و لذت خودمون ببریم بهتره هرچیزی هم که نیاز باشه بعداً آگاه میشیم

        پاسخ
        • علی says:

          واقعا خودت رو درگیر نکردی فقط طولانی‌ترین نظر رو گذاشتی

        • Ghazal says:

          اول از اینکه آره حتما تو خونه میشینیم خدا بیاد پایین به ما همه چیز رو بگه دوم این همه چیز توی این دنیا کشف شده و اختراع شده از این کیهان مادی و این یعنی عقل انسان فراتر از اونیه که فکر می‌کنید اگه دانشمند ها و انسان های قبل از ما هم میشستن به قول شما خودشون رو اینطور قانع میکردن و میگفتن ما عقل محدودی داریم و نمیتونیم فراتر از این چیز هارو درک کنیم ما الان تو خونه ننشسته بودیم یه گوشی تو دستمون نبود راحت زیر باد کولر ننشسته بودیم و توی حداقل غار زندگی می‌کردیم

        • حبیب says:

          مغز انسان پیشرفته ترین از نوع ساخته شده هست اما نمی‌خوان قابلیتهاش رو بدست بیاریم اون علمی که پشت ساخت یک موجودی به نام انسان هست. توی هیچ دینی و هیچ مذهبی پیداش نمیکنی. اون علم خودتی خودم مهمه انسانها

      • حق گو says:

        تو خود سازنده‌ی ماتریکسی بخاطر همینه که میگه کمتر به این که ما تو دنیای واقعی یا الکی هستیم اهمیت بدیم

        پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      اوسکل

      پاسخ
    • پاپریکا says:

      دوستان میخوام نظراتتون رو درمورد ایده من بگید چون راستش فکرم خیلی درگیر شده

      ببینید این که ماتریکس یک جهانی هستش که با مرگ ما تموم میشه

      یخورده با واقعیت از نظر من یکی حداقل مشکل داره
      جهان آفرينش داراى نظمه. نظم جهان نشان دهندۀ ناظم براى جهان هست و خدا نظم دهنده و آفريننده جهان هستى هست.

      خداوند قوانينى را كه ايجاد كرده مصداق نظام احسن است، به بيان ديگه، خدا ايجاد قانون مى كنه و ما پيروى از قانون.
      پس خداوند حکیمه

      یعنی کاری رو بدون هدف نمی آفرینه
      همه چیز هدف داره و به یه دلیل خاصی افریده شده

      پس انسان خلقتش هدفمند بوده و تو این جهان اینطوری نیس که بمیره و تموم بشه

      بلکه خلقتش هدفمند هست و باید تکامل پیدا کنه پس زندگی ابدی داره

      و خب توی این دنیا زندگی میکنه

      و طبیعتا انتظار داره که مجازات و پاداش طبق اعمال خودش و انسان های دیگه وجود داشته باشه

      پس وجود عدل و روز قیامت قطعی میشه

      پس ینی ماتریکس نمیتونه کل زندگی انسان رو در نظر بگیره
      میتونه فقط جهان مادی که قبل از مرگ هست رو در بر بگیره

      ایده من این هستش که که خود انسان ها در واقع تو دنیای مادی زندگی میکنن با توجه به حرفایی که بالا زدم
      و این که خوددشون رو درواقع به یک دنیای شبیه سازی شده منتقل کردن

      با توجه به قدرت هوش مصنوعی و تکنولوژی بسیار بالایی که بهش دست پیدا کردن

      مثل واقعیت مجازی
      جایی که توش احساساتت کاملا مثل واقعیت باشه
      ولی در عین حال واقعی نیست

      و البته این ثابت نشده
      ینی معلوم نیست که
      اصلا اینطوری باشه یا نه
      ولی با توجه به واقعیت مجازی که الان هست قضیه یخورده ترسناک میشه
      چون با خودتون فکر میکنید که

      خوب این که هستش و روز به روز هم داره پیشرفت میکنه
      خب شاید انسان قبلا هم به این درجه رسیده
      و دنیای ما در واقع واقعی نیست

      و با توجه به موضوع تشعشعات کیهانی که توضیح دادن
      یه ذره قضیه دارک میشه

      که نکنه ما واقعن تو یه شبیه سازی هستیم؟
      تا چه حد کنترل شدیم
      و این که اصلا چی واقعی هست وچه چیزی واقعی نیست
      ایا میتونیم به احساساتمون اطمینان کنیم یا نه

      پاسخ
      • اضافی says:

        وجود خدارو ثابت کن…

        پاسخ
        • عاشق حضرت یار says:

          نام خدا الله رب را از جهان هستی میتونی پاک کنی؟ خدارو ثابت کن مثه این میمونه که بگی حس عشق رو نشون بده نفرت رو نشون بده حسشو نشون بده حس ترس رو نشون بده خدا رو در قلبت حس کن عین عشق فرزند به مادر و بالعکس.تامام

        • ناشناس says:

          👏👍🙏👏👏👏👏👏❤

        • ... says:

          خدا قابل اثبات نیست به جای ترس میشه فکر کرد خیلی هاتون بخاطر ترس از همون جهنمی که معلوم نیست هست یا نه اصلا بهش فکر نمیکنید و جرئتش را ندارید اگه قابل اثبات بود دانشمندان اثباتش میکردن و اینکه توی این دنیا هیچ صدی وجود نداره پس حالا که نمیتونی بگی وجود داره یا نه میتونی احتمالی بگی هست یا نیست

        • خدا says:

          همین که داری نفس میکشی یعنی من هستم

      • باران says:

        من خیلی موافقم

        پاسخ
      • ... says:

        منظورت از خدا کیه ؟کسی که ما را شبیه سازی کرده یا کسی که اونی را که ما را شبیه سازی کرده درست کرده البته اگه بخوای میتونی جلوترم بری

        پاسخ
  • تخیلدوست says:

    جای تامل داره

    پاسخ
  • هوش طبیعی says:

    هرچیزی که تغییر نکنه واقعیه . مثل فیزیک . این ماتریکس دنیای ماس ولی خدایان با کسانی که فوضولی میکنن رفتار درستی نخواهند داشت همونطور که با کسانی که بی خیال زندگی میکنن و یادشون رفته که چرا اینجا هستن که اگه بفهمیم اگاهی ما ازاد و جاودان خواهیم شد اگر نفهمیم فرصت داریم ولی با نابودی زمین ماهم نابود خواهیم شد و خدایان که زیر مجموعه خداوند یکتا هستند بدی را با بدی جواب خواهند داد و کسی که فضولی کنه تا ابد جاودان زجر عمیقی خواهد شد که یه ثانیه هم تحمل اون رو نداریم درود بر خدابان

    پاسخ
    • Zizo says:

      ناموصن ودف :/
      هوش طبیعی، باش بش میگم ?

      پاسخ
    • F. T says:

      این حرف شرک له خداست، لا الهه الا الله هیچ خدایی جز الله نیست

      پاسخ
      • Matin says:

        الله هو الحق

        پاسخ
        • بابی says:

          خدایی اصلا الله و میدونی چیه .منم میگم سلام بر زئوس یکتا .یک زمانی هم مردم کاملا باور داشتند …اینجاداریم در مورد چی صحبت میکنیم بالا برو تو صفحات حوزه..

      • Ghazal says:

        چه ربطی داش؟!:/

        پاسخ
      • ماتریکس says:

        بشین بابا هر جا راجب هرچی بحث میشه زود آیه نازل میکنید شرک کاراییه که به اسم دین سر مردم میارید

        پاسخ
        • میلاد says:

          شعر نگو بچه

    • Leyla says:

      ✌️موافقم

      پاسخ
  • علیرضا says:

    تضاد هست ونیست عشق احساسات هیجانات همه همه مبین طریقی برای به کمال رسیدن است فرق انسان آدم خوار با انسان فهیم که برای همنوع ارزش قائل است نمیتواند دیالوگ باشد زیرا شعور برتر و با معرفت بدنبال رشد معرفت و عشق در جهان هستی میباشد شک نکنید انتهای مسیر تبلور عشق به تمام هستی است و…

    پاسخ
    • انسان عادی says:

      فلسفیش نکن برادر طبق این نظریه همه این احساسات عشق و حواس پنجگانه یک توهم شامل کدگذاری هاست…
      حالا شما ثابت کن که نیست؟

      پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        مثل اینکه رو یه کاغذ یه ادم بنویسی بگی این عاشقه برای بار هزارم درون توهم قوه اختیار وجود نداره ولی ما قوه اختیار داریم خدای متعال تورو ببخشه با این حرفات

        پاسخ
        • پوری says:

          خدا خیالی خفته در خرافات است

        • Leyla says:

          من هم خداروحس کردم هم باتمام وجود ماتریکس ودرک وحس کردم وهم بوجود خدایان والهه ها باور دارم …نشد ادامه بدم تابیشتر بفهمم برای همین درگیر یه معما شدم که نصفه نیمه فهمیدمش خیییلی سخته

        • ... says:

          داخل یه کاغذ چرا یکم باز تر فکر نمیکنی یک کامپیوتر بردار و دقیقا انسان را بساز یه کاری کن وقتی یه چیز غیر طبیعی دید هورمون های ترس برایش ترشح شن که دقیقا همون کاری را که برای ما میکنه برای اون هم انجام بدن الان میتونی بگی احساس ندارن ؟ بر فرض میگی همش بخاطر روحه طرف روح نداره اولا نمیتونی اثبات کنی خودت روح‌داری و اصلا این روح چی هست ؟ اگه میدونی چی هست ممنون میشم به علم کمک کنی تا اونم شبیه سازی کنن و به انسان کامل درون یه شبیه سازی داشته باشیم بنظرت این انسان جدید باید کی را بپرستد تو که خالقشی یا خالق تو رو ؟! اینا برای این دنیام میتونی در نظر بگیری

      • ادم خدا پرست says:

        اگه باشه ما یه ربات بی احساس و کد گذاری شده هستیم مگه ربات یا هوش مصنوعی حس داره حالا تو بیا بگو که این نیست

        پاسخ
      • منطق says:

        حالا تو ثابت کن که هست؟
        داداش نظریه یا فرضیه ای که دلیلی پشتش نباشه با عقل جور در نمیاد هیچ کس نتونسته یه دلیل برای این نظریه(فرضیه)بیاره هر وقت دانشمندا دلیلی آوردن که این دنیا ممکنه ماتریکس باشه این دنیا ماتریکسه
        تمام

        پاسخ
      • ناشناس says:

        😂

        پاسخ
    • مسیح فاضلی says:

      شما می تونید برید و یک بازی سیمیولیشن که خیلی هم پیشرفته نیست انجام بدی، بعد از یک مدّت احساسات، شعور برتر، معرفت و همه چیزهای درونیت درگیر میشن؛ آیا شما می تونید بگید اون دنیا واقعیت داره؟ قطعاً نمی تونی بگی که چون احساساتم درگیر شدن، پس این بازی واقعیت داره.
      متأسفانه باید پذیرفت که این دنیا هدیه ای است از شیطان به آدم و حوا و به احتمال 99% شبیه سازی بیش نیست.

      پاسخ
    • Leyla says:

      حس قشنگیه درکش خییلی گذرا بود درگیرم بین همچین حسی و ازطرفی حس اسارت تو دنیایی که ماتریکسه هردوشو باتمام وجووود درک وحس کردم هرردوشو …حل معمارو مجبور شدم نصفه نیمه رها کنم جای اینکه خودم رها بشم واین خیییلی سخته عذاب زندگی کردن انتخاب قرص آبی

      پاسخ
      • ... says:

        اما اگه قرص آبی را انتخاب کنی و توی یه ماتریکس دیگه باشی چی ؟ واقعیت اینه هیچ وقت حقیقت را نمی‌فهمی حتی خدا هم نمیتونه بگه من خدام شاید یکی دیگه اونو ساخته و یه جوری برنامه ریزیش کرده که فکر کنه خداست همه چی خیلی پیچیدست و واقعا حوصلم سر رفته امیدوارم بعد مرگ دوباره توی یه کالبد دیگه و توی همین دنیا بدنیا نیام

        پاسخ
  • T. I says:

    بنظر من ک انسان نمیتونه از یسری کد بوجود اومده باشه. بعضی چیزا خیل ی قابل پیش بینیه مثل جاذبه. اگه چیزی در حال افتادن از روی میز باشه میفهمی ک بعدش از روی میز میوفته روی زمین. این قابل پیشبینیه. اما بنظرم احساسات انسان اینطور نیست رفتار ماهم همینطور. بنظرم افکار نا انسان ها هم بر اساس یسری کد هم نیستن. این ممکنه فراتر از یه دنیای کامپیوتری باشه.

    من در نظر یکی از دوستان خوندم که از خدایان نام برده بودن ک زیر نظر خدای یکتا کار میکنن از طرفی این هم درسته هم غلط. دلیل غلط بودنش اینه ک بنظرت خدا با ی کامپیوتر و هوش مصنوعی بزرگ دنیای ما و انسان رو خلق کرده؟
    و شاید دلیل درستش اینه که شما میتونید بارها در قران بخونید ک نوشته مثلا ما فلان چیز رو خلق کردیم و بار ها از کلمه ما استفاده شده.
    اگه ب خدا و قران اعتقاد داشته باشید میدونید ک خدا دنیا رو از عدم خلق کرده. یعنی تمام دنیا رو. هم عرش الهی و هم دنیای ما و دیگر دنیا ها.
    پس باید ماتریکس رو به کل رد کنیم. کلی دلیل دور و برمون هست اگه دقت کنیم

    پاسخ
    • زیبا says:

      به نظر هیچکس جواب قطعی رو نمی دونه…. چون جواب قطعی وجود نداره همه چیز نسبی هست بستگی به انتخاب خودت داره.

      پاسخ
      • انسان عادی says:

        احسنت

        پاسخ
    • انسان عادی says:

      ربطی نداشت!
      این نظریه اصلا نگفته انسان از کد ساخته شده
      متوجهش نشدی اصلا…

      پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        تی ای راست میگه انسان عادی تو قران بخونی دلت اروم میگیره همانطور که خدای یگانه ی متعال گفته دل انسان فقط با ایات الهی ارام میگیرد این فراتر از یک کد هست که انسان هم قوه اختیار داره کلا ماتریکس به شکل فجیح باری رده نمیدونم اصلا کی بوده این بحث رو مطرح کرده خنگ بوده بعد شما بدونی دنیای اخرت وجود داره بیشتر خوشحال میشی یا بهت بگن این همش بازی هستدوما این کد ها درون بیو گرای انسان همان اطلاعات بدنی جد بزرگ انسان یا همون حضرت ادم ع هست چه بخواین چه نخواین این دنیا یه هدیه از خدا شیطان حوا و حضرت ادم ع و سیب هست

        پاسخ
        • ... says:

          داداش چ ربطی به خوشحالی تو داره فکر کردی دنیا میگه چون تو اینطوری خوشی چشم ؟! کدوم خنگی این نظریه را مطرح کرده؟ یه عده دانشمند به دانشمند میگی خنگ اگه اونا نبودن الان این گوشی دستت نبود که چرت و پرتی بگی با خوندن قرآن دلت آروم میگیره ؟ ببر بده یه نفر که تا حالا مسلمون نبوده بخونه دل اون آروم نمیگیره میدونی چرا ؟ اگه آزمایش دست مجازی را دیده باشی میفهمی چون ذهنت فکر می‌کنی باید آرامش بگیری و اینطوری میشه مثلا تو اگه بخوای بدنت خارش نداشته باشه خارشتر میگیره جالبه نه ؟ چون مغزت این کار را می‌کنه حالا برای احساسات هم همین هست توی آیه نوشته با خوندش آرامش پیدا می‌کنی پس ذهنت هم باور می‌کنه

      • ادم خدا پرست says:

        تو هر چقدر هم برات دلیل بیارن بازم حرف خودت رو میزنی زیر بار نمیری

        پاسخ
  • انسان عادی says:

    به نظرم جهان ماتریکسی می‌تونه پایه علمی داشته باشع ، تمام هر چیزی که وجود دارد و داشته و خواهد داشت مجموعه ای از کد ها و عدد ها در یک سیستم بسته مانند یک جهان کامپیوتری است

    به هیچ وجه نمی‌توان خارج از این کد ها رو فهمید چون هر چیزی که وجود دارد در قالب این جهان ماتریکسی است

    این نظریه مشابه فرضیه جهان هولوگرافی است…!

    که اساس علمی داره.

    پاسخ
    • Jarad says:

      ماتریکس بحث گسترده ایه که بخشیش شامل محدودیت ها و در عین حال تکافو ها با گذر زمان میشه که بشر نسل به نسل ایجاد کرده زمین دارای روحه و زنده است و جهان هستی و قوانینی که پروردگار قرار داده برای همگان شامل آرامش و ثروث و سلامتی و فراوانی میخواد حتی برای حیوانات شما کدوم حیوونی رو دیدین که در طبیعت از گرسنگی بمیره یا کدوم شیری در طبیعت گفته که ما پولداریم باید گوشت آهو میل کنیم و بقیه باید گوشت قورباغه بخورن فراوانی های جهان برای همه هست چه برسه که ما اشرف مخلوقات هستیم کدوم قانونی گفته که زمین باید مرز بندی بشه این محدودیت توسط بشر درست شده هرکی اومده یک جا ساکت شده یک رئیس تعیین شده و یک قانون مختص به موقعیت خودش قوانین شامل چند بخشه که دو بخش مهمش
      1)برای نظم بخشیدن
      2)برای سود خود اون نقطه که بشر ساکنه و داره حکومت میکنه , انرژی و فراوانی و ثروث و برای همه وجود داره که اگر در جهان هستی همه بطور یکسان استفاده کنند باز هم تمومی نداره اما این ذهن بشره که چنین ماتریکسی ساخته که یکی باید ثروتمند باشه و یکی فقیر این ماتریکس توسط کائنات یا منبع تعیین نشده ذهن بشره که این باگ رو بوجود آورده ضمیر انسان و ذهن بشر طوریه که شما حتی در بازی های کامپیوتری ام مشاهده میکنید که یکی پولداره و شخصیت اصلی یکی کشته میشه یکی فقیره و…
      اما اگر ماهیت واقعی جهان هستی درک کنید میبینید که فراوانی برای تمام موجودات عالم همیشه بوده و هست و تمومی نداره

      پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        احسنت

        پاسخ
      • Leyla says:

        🥰

        پاسخ
        • 369 says:

          ایدی تلگرام cod369 عضو چنلم شو بهت پیام میدم ماتریکسو تجربه کردم از ته وجود حس کردم زندگی توهمه

    • ادم خدا پرست says:

      این توسط دانشمندانی چون افلاطون ارستو حافظ سعدی ابن سینا خواجه نظامملک توسی انیشتن رد شده و هیچ منبع معتبر و دانشمند صاحب نامی یا بشتر دانشمند تایید نکردن دوما کجا پایه علمی داره سه خود وایکوفسکی ها که فیلم ماتریکس رو ساختن گفتن تخیلی بوده بنابر این هیچ اساس علمی نداره

      پاسخ
  • سهراب says:

    جالب لست

    پاسخ
  • unknwown says:

    نیکولا تسلا میگه راز جهان هستی توی اعداد ۳۶۹ هستش حتمن یه دلیل داشته گفته ۳۶۹ میتونه مثه یه شاه کد باشه که بهش اشاره کرده ،
    و همینطور ریاضی زبان کهکشان و جهان هستیه ، dna انسان یه جور کد گذاره و کلی چیزای دیگه که بهتر از من میدونید ،
    بنظر من این دنیا یه بازی و توهمه …

    پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      تو اگه عقل داشتی میفهمیدی که تو توهم ادم قوه اختیار نداره ولی ما قوه اختیار داریم

      پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      احمق اگه توهم بود که ما قوه اختیار نداشتیم

      پاسخ
      • محسن says:

        ایا قوه اختیار داری که نمیری؟

        پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      از خودت در اوردی من سرچ کردم همچین چیزی نبود

      پاسخ
    • Amin says:

      کی تو توهم قدرت اختیار داره🤦‍♂️🤦‍♂️

      پاسخ
  • mohammadreza_free says:

    سلام بچه ها ما اکثر چیز هایی ک بهشون رسیدیم رو کشف کردیم خودمون نساختیمش ینی همش چیزهایی ک از قبل بوده رو گرفتیم دست و رفتیم جلو
    همون جوری ک میدونین چندین بار زمین دوست داشتنیمون ریست شده علم متوقف شده و دوباره شروع شده مثل مصر اتلانتیس و… حتمن ب چیزای زیادی دسترسی پیدا کرده بودن ک علمشون متوقف شده و دوباره شروع کردن این خودش میتونه تو فکر فرو ببره چون ما چیزای زیادی از خودمون نداریم میتونه کار خود ماتریکس باشه چون همیشه همه چیز رو بهمون گفتن

    پاسخ
    • alireza says:

      بله این نظر واقعا من رو وادار کرد که یه چیزی بنویسم
      مثل همون لحظه ای که برگزیده رسید به سازنده ماتریکس رسید و اون بهش گفت فکر میکنی اولین بارته اینجایی و بعد فیلم های دفعات قبل رو پخش کرد ماهم تا یه حدی بالا میریم بعدش ریست میشم
      و جالبترش اینجاس حدود ۹ میلیارد انسان شاید بینمون ۱۰ درصد باعث رست شدن دنیا بشن

      پاسخ
      • ادم خداپرست says:

        کی چی کیو میگی که من بهت یه جواب خوب بدم

        پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        داشته مسخره اش میکرده

        پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        انسانی دیدی که ریست بشه

        پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        خاک تو سر همتون اوسکلا دنیا ی ما واقعیههه

        پاسخ
        • آدم خدا پرست۲ says:

          باهات موافقم

      • Leyla says:

        👏

        پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      ما هم خودمون خلق میکنیم بنا بر این دنیای ماتریکش کلا رده

      پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      اتفاقا بیشتر اختراع کردیم
      پس از این لحاظ هم نظریه ماتریکس رده

      پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      خاک تو سرت کی دنیا ی ما ریست شده دنیا ما چنصد میلیارد سال سن داره

      پاسخ
    • مجتبی says:

      لایک داری.

      پاسخ
    • Leyla says:

      👏

      پاسخ
  • ادم خدا پرست says:

    اگر این دنیا برنامه ریزی شده باشه پس ما هم قوه ی اختیار نداریم ولی ما هم قوه اختیار داریم استدلال 2 بر فرض محال که این دنیا برنامه ریزی شده باشه ما وقتی میمیریم دیگر بر نمیگردیم اما کلا درون بازی ها و همین فیلم ماتریکس انسان دوباره در همین زمین زنده میشوند استدلال 3 مغز انسان به انداره ی 180 میلیارد ابر کامپیوتر توان دارد این به کنار ولی همین 180 میلیارد ابر کامپیوتر به زور میتونه درسی یا علمی را یاد بگیرد پس هیچ کس و هیچ چیز نمیتواند این دنیا را به این دقیقی خلق کرده باشد غیر از خدا استدلال 4 در ماتریکس همیشه انسان ها یک حواب پیش بینی شده میبینند اما وقتی ما میخوابیم خواب ما پیش بینی شده نیست5

    پاسخ
    • امیررضا says:

      قوه اختیار ؟ فکر کن بدنت و ذهنت ماشین باشه می خوای مثلا اب بخوری . خب دستور به همه جای بدنت صادر میشه که حرکت کنید این می خواد بره اب بخوره . حالا این وضعیت و پروسه رو فرمان ماشین (خودت) فرض کن . حالا راننده ای که نشسته پشت فرمان کیه . کیه که حرکتش میره تو چپ و راست بری؟ فک کن قدرت خدا گونه داشتی حوصلت سر می رفت یهو میزد به سرت تا بری تو یه خوابی که ندونی داستانش چطور شروع میشه و به پایان می رسه . ندونی قراره چی بشه اصلا . این ندونستن و بی خبری میشه قدرتی که ما بهش میگیم اختیار /: حالا بیا ثابت کن اینجوری نیست ، شاید بگی خب اگه اینجوری بود ما که نباید میفهمیدیم شاید تو ماتریکس باشیم . خب شاید اون یارو داره خواب یکی رو می بینه که شک می کنه تو ماتریکسه داره هر هر می خنده برا خودش

      پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        تو اصلا نفهمیدی چی گفتم ربات برنامه ریزی شدس و قوه اختیار نداره دوما جهان ماتریکس محدوده ولی جهان فضا و ما محدود نیست

        پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        اگه ذهنم ماشین باشه روح ندارم خواب معنی نداره به غذا نیاز ندارم به اکسیزن نیاز ندارم به احساسات و دوستی نیاز ندارم ولی ما به همه ی اینها نیاز داریم چقدر من براتون دلیل بیارم برا بار دو هزارم امیر رضا ربات برنامه ریزی شدس و قوه اختیار نداره درمورد احساسات مثلا تو بازی به یه نفر بگی این شخص احساسات داره مثل اینکه یه نفر رو نقاشی کنی که خوشحال باشه بگی این خوشحاله پس احساسات واقعی هستند هزاررررررررررررررررررررر بااااااااااااااااااااارررررررررررررررررررررر

        پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        خدایا تمام گمراهان رو ببخش و بیامرز

        پاسخ
      • ادم خدا پرست says:

        زنده بد هرکسی که تو این چت وب سایت گفته ماتریکس رده و خدا رو بپرستید خدا ثواب الهی بهشون بده

        پاسخ
        • ادم خدا پرست says:

          زنده باد اشتب شد

        • ماتریکس says:

          بمیر بابا

        • ادم خدا پرست says:

          دیگه قرار نشد بیشعور بازی در بیاری خودت بمیر دوما دیگه میتونه بگی این دنیا ماتریکسه چون دلیلی ننوشتی
          خیلی احمقی

      • ادم خدا پرست says:

        هر چقدر بر اتون دلیل بیارم حرف خودتون رو میزنید

        پاسخ
        • حق گو says:

          ببینید هیچکس نمیتونه بگه چی درسته و چی غلط چه بخوایت قبول کنید و چه نخواد تنهاس حقیقت اینکه انسان هیچی نمیدونه همونطور که یه تئوری میتونه منطقی و متقاعد کننده باشه بقیه تئوری هاهم می تونن پس انقدر عوضی و تعصبی نباشید شما ها مگه چیزی میدونید؟ فقط اعتقاد دارید فقط کتاب های افراد مختلف رو خوندید و اعتقاد پیدا کردید ولی هیچکدوم واقعا حقیقت نیست شاید اعتقاد تون براتون آرامش بخش باشه ولی هیچکس تو این دنیا در حال حاضر حق نداره بگه که تمام حقیقت چیزیه که اون بهش اعتقاد داره بدون هیچ مدرکی که باقی تئوری هارو رد کنه هیچکس

        • ... says:

          اسمت برازندته گل گفتی هیچ چیز صدی نیست هیچی معلوم نیست و ما فقط داریم بر اساس احتمالات پیش می‌ریم ما میگیم جاذبه بخاطر زمینه و براش دلیلی پیدا میکنیم خیلی زیاد احتمال قبولی این طرح میشه ۹۹.۹ درصد اما شاید همش بخاطر هوا هست که ما جاذبه را داریم
          دقیقا مثل رنگ آسمون که آبی میبینیمش

  • ماتریکس دروغی بیش نیست says:

    همش تخیلی بیش نیست

    پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      احسنت این دنیا تخیلی نیست ماتریکس هم دروغی بیش نیست پس برای اخرت خودتون برنامه بریزید کارای خوب بکنید که برید بهشت

      پاسخ
  • عباس says:

    من قرص قرمز چون میخوام حقیقت بدونم

    پاسخ
    • ادم خدا پرست says:

      قرص قرمز این همه دلیله که جهان ما واقعیت داره تمام نوشته های منو بخون

      پاسخ
  • جانا says:

    میخوام با یه چیز وحشتناک اشناتون کنم ماتریکس یه موجود کاملا واقعیه و ما رو به خواب عمیق فرو برده و ما الان در خواب هستیم و باید اگاهیمون رو بالا ببریم تا بتونیم باهاش بجنگیم و از این خواب بیدار شیم

    پاسخ
    • Leyla says:

      ترسناک اما کاملا منطقی وواقعی بنظر میاد

      پاسخ
  • nikki says:

    این تاریخ و اتفاقاتی که در طول ان افتاده انسان هایی که متولد شدند و از بین رفتند این قوانین فیزیک این امکانات و پیشرفت ها و این حجم از اطلاعات موجود نمیتونه چیزی غیر از یک کدگذاری حرفه ای باشه که توسط تعداد محدود نفرات صورت گرفته. همچنین که ابعاد دیگری از حیات در هر گوشه از این چیزی که ما بهش جهان هستی میگیم این رو ثابت میکنه .منطقی ترین فرضیه ممکن ماتریکس و پذیرفتن اونه ولی ما انسان ها جرئت پذیرفتن چنین فرضیه ای رو نداریم و عاشق ثبوت ..پایداری امنیت و اطمینانیم به همین علت هیچ گاه قرار نیس چشمانمون رو باز کنیم و حقیقت رو بپذیریم زیرا دروغ تلخ را ترجیح میدهیم. این طوری ست که مغز ما و ساختارهاش رو طراحی کردند ولی افراد متفاوت نیز پیدا میشوند از میان ما که جرئت تغییر را دارن زیرا ما چیزی داریم که خارق العاده تر از این ازمایش و بازی هاست. مغز.تمامی فیلم ها و سریال ها گرچه شاید تخیلی به نظر برسند ولی تمام کلمات دیالوگ های انها پیام ها و کد ها برای رساندن پیام به ما برای تغییر است . فیلم شیوع که کرونا بود و فیلم فلش فوروارد که بیهوشی جهانی رو با ازمایش شتاب دهنده ذرات نشون میداد و هم اکنون این ازمایش با عمق 25کیلومتری در زیر زمین در حال انجامه…

    پاسخ
  • Mohamad says:

    من ی آدم مذهبی ام طوری ک وقتی نماز رو یادم بره عذاب وجدان میگیرم و نه مشروب میخورم نه سیگار و ن خیلی کارای بد دیگه.اما . اما امروز ب پوچی رسیدم به دوراهی سخت یبار از خواب ک داشتم بیدار میشدم رو پرده پنجره اتاقم اعدا ۱ ۶ ۷ ۴ رو اونم به صورت عمودی و منظم زیر هم دیدم.ناگفته نماند من چشمم رو عمل کردم ک چشم چپم یه خط خیلی ظریف دیده میشه ولی رو بیناییم تاثیر نداره.و من فکر میکنم زندگیم از قبل طراحی شدست. شما به من بگین چطور ممکنه منی ک اصلا زبان انگلیسی بلد نیستم خواب ببینم ک خواننده ام و با تسلط کامل دارم شعر میخونم و خیلی مثالهای دیگه خلاصه حرفم اینه ما بارها و بارها زندگی میکنیم و هربار زندگیمون ریست میشه تا چیزی از قبل ندونیم و این خاطره هایی ک تو خواب میبینیم مثلا خلبانیم یا سوپراستار یا ورزشکار و … بجور باگ هستش.اما دوراهی سخت اینه ک هنوز باور دارم خدایی هست چون نشونه هاش رو میبینم.

    پاسخ
    • حق گو says:

      ببین آرامش خودت رو حفظ کن انسان ها خیلی چیزا هست که هنوز نمیدونن حتی بعد گذشت قرن ها هنوز برامون زوده که تصمیم نهایی رو بگیریم و واقعا به چیزی باور داشته باشیم با اینکار فقط خودت رو داغون میکنی و از پا درمیاری ، بزار بیشتر بفهمیم

      پاسخ
    • Leyla says:

      منم باهات موافقم واحساسات رو درک میکنم چون تجربیاتی مشابه داشتم ..هم ماتریکس رو درک کردم باتمام وجود وهم خدارو ….فقط نشد حل معمارو ادامه بدم ..ینی شرایط طوری تحمیل شد که نشد ادامه بدم

      پاسخ
  • یه کسی:/ says:

    به نظر من این فقط یه تئوریه و زیاد بهش اعتقاد ندارم ولی ذهنم درگیر شد:|

    پاسخ
  • یه کسی:/ says:

    من که تئوری ماتریکسو رد میکنم

    پاسخ
    • Amin says:

      تو کی هستی که قبولش کنی یا ردش کنی اخه😂😂

      پاسخ
  • یه کسی:/ says:

    این دنیا واقعیه چون ما توسط کسی کنترل نمیشیم و هر صد دقه حرکاتی رو انجام میدیم:|

    پاسخ
  • Amin says:

    زمینِ تخت؛ دروغ بزرگ ناسا؛ دنیایه بعد از دیواره های قطب جنوب همون دنیای بعد از ماتریکسه….

    پاسخ
  • ناشناس says:

    سلام اگر دنیا شبیه سازی شده پس مگر انسان ها خانه و چیز های دیگر را ساختن بعدشم اگر شبیه سازی باشیم ما که بازی را شبیه سازی کردیم از روی واقعیت خودمان کردیم ولی بقبل انسان ها فقط خداوند بوده و حتا دربارش جنگ شده که بعضی ها بت میپرستیدند اما بعضی ها خدا را میپرستیدند حالا باز هم بت است نه فقط خدا هست

    پاسخ
  • حاج مهدی says:

    دوستان نظراتتون یک به یک خوندم خیلی خندیدم حس کردم یمشت دانش آموز دهه هشتادی تبادل نظر کردند.

    پاسخ
    • محسن says:

      تو خودت برگ کدوم درختی، شلغم

      پاسخ
    • حق گو says:

      حداقل ما اونقدری به علم اهمیت میدیم که وقت مون رو بزاریم و تئوری های بی اساس بگیم تا اینکه مثل یه مشت مترسک هیچی برامون مهم نباشه چون زندگی بهتری داریم

      پاسخ
  • ماریا says:

    به نظرم به جای کلمات و واژه ها، به ماهیتشون دقت کنیم. ماتریکس یا هر اسم دیگه ای که داره. هرچقدر سن انسان بالاتر میره اگر به گذشته خودش نگاه کنه میبینه یه سری قوانینی در زندگیش بوده. مثلا رابطه هاش همیشه یه نتیجه داشته یا نحوه پولدار شدنش از راههای مشخصی شدنی بوده و یا … به نظر من تو دنیا یه سری قوانین مشخص که نتیجه مشخص دارن وضع شده و حالا انسان رسالتش اینه که با وجود اون قوانین پیش بره. اون قوانین مارو در موقعیتهایی قرار میدن که باید تعیین کنیم چی خوبه و چی بد. چی درسته و چی غلط. اماااااا بنظرم خیلی چیزا اونطور که بنظر میاد نیست. و اگر شماهم اینو بارها توزندگی تجربه کردین پس ماتریکس بعنوان یک پرده روی حقیقت، وجود داره. اما میتونیم ازش خارج بشیم. هروقت به حقیقت نزدیک میشیم ماترکس با قوانین مشخصی میاد سراغ ما. تجربه فعلی زندگی من اینه: “در موقعیتی هستم که اگر از یک ترس و نگرش ، صرفنطر کنم میتونم شادتر و موفق تر زندگی کنم اما هربار به این نقطه میرسم ماتریکس با هجوم احساساتی مثل ترس، ناامیدی میاد سراغم و واقعا حالمو بد میکنه وهزاران توجیه میسازه تو ذهنم.”
    من به خدای خالق و یکتا معتقدم.
    به نظرم این دنیا یک بازی بزرگ برای ماست تا در اون هرکس طبق استعداد و طرفیت خودش به نسخه بهتری از خودش تبدیل بشه و ایمانش رو حفظ کنه.‌
    حالا فرص کنیم من چنین اعتقاداتی هم نداشته باشم؛ بازهم دنیا جایی هست با قوانین مشخص که بعضیاش کشف شده و بعضیاش کشف نشده که من در اون تجربه هایی رو کسب میکنم که به شناخت من از خودم کمک میکنه. چه اسم واقعیت روش بذاریم و چه ماتریکس، این دنیا زمین بازی ماست .
    لطفا یکم باهم مودب تر و مهربونتر صحبت کنین

    پاسخ
    • Maj says:

      این قانون رو ماانسانها به وجود آوردیم .خداوند قدرتی به انسان داده که بتونه از خودش محافظت کنه .زمانی که ما چیزی رو بخوایم، حتما بدستش میاریم ،هر چیزی رو که اراده کنیم.به هر چیزی که فکرشو کنیم اون کار شدنی میشه ،حتی این فیلمی که تعریف شده ازش ،این فیلم هم ساخته ضحن خود انسانه ،این فیلم داره میگه ما قدرت اینو داریم که بتونیم هر کاری بکنیم .یه مثال(۱۰۰۰سال قبل فلان جنگی تو فلان منطقه رخ داده ،چجوریه که الان میدونیم اون موقع چنین اتفاقی افتاده ،نسل به نسل به گوش ما رسیده ؟،درسته ،خیر درست نیست) ،یه جسدی رو در آوردن که هفت هزار سال قبل یک چشم مصنوعی داشته.یه جای دیگه هم تو عمق پنجاه کیلومتری زمین جسد یه زنی رو پیدا کردن که یه شیعی کنار این جسد بوده که از این گوشی های همراه الان پیشرفته تر بوده سرچ کنید ببینید .ماتریکس کد نیست ،ماتریکس دنیای واقیت هاست ،ماتریکس علم گم شده ضحن ما انسانهاست.

      پاسخ
    • Maj says:

      یه امتحان کنید ببینید حرف من درسته یا نه .اگر نبود من حرفمو پس میگیرم .یه زمانی رو در نظر بگیریم مثلا یک هفته .به این باور که من فلان چیزو میخوام بخرم (حالا نرید فکر کنید من بنز میخوام 😄)یه چیزی که تا الان شرایتش جور نشده بگیریدش ،به خدا شدنی میشه ،من به یکی از این قدرت‌ها رسیدم .به خداوندی خدا راست میگم .ولی هر چیز دیگه ای رو امتحان میکنم نمیشه .چون به اون باورش نرسیدم ،میدونم ودر صد همینه

      پاسخ
      • مسین says:

        ماتریکس فرضیه هست و هر فرضیه که دلیل و برهان پشتش نباشه ساقطه
        فلاسفه ای که هزاران کتاب خوندن نمیان انقد قاطعانه نظر بدن ضمنا دانشمندا اول میاد فرضیه میدن بعد اثبات میکنن که بهش میگن نظریه و بعد باید بیان نقضش کنن تا بعد بتونن بگن این علم رو بهش دست پیدا کردن
        و چه قشنگ گفته تو قرآن
        و هیچکس از شما مثل داشنمندان به خدا نزدیکتر نیست

        پاسخ
      • حق گو says:

        عجیبه ولی میدونی چیزی هنوز ثابت نمیشه شاید یه سری تئوری ها پر رنگ تر بشن ولی درکل جالب بود اعتقاداتت هرچند من هنوز به چیزی معتقد نیستم

        پاسخ
  • TAHA says:

    زبان جهان، ریاضیات و فیزیک هستش و تمام پدیده های طبیعی اطراف شما با ریاضیات و فیزیک قابل توضیح هستش.
    جهان یک لوپ بینهایته، شما اگه یه ذره برنامه نویسی بلد باشید اینو درک میکنید که یک حلقه از یک نقطه شروع میشه و تا بینهایت ادامه پیدا میکنه. فرض مثال(اثبات نشده و فقط فرضیه من هستش) نقطه شروع این لوپ(جهان فیزیکی) بیگ بنگ هستش همونطور که هر حلقه از یک نقطه شروع میشه و این جهان تا بینهایت بسط پیدا میکنه همونطور که حتی توی دین هم بیان شده است. جهان در حال گسترش هستش و از 13.5 میلیارد سال پیش تا زمان حال در حال بسط پیدا کردن هستش و این حلقه بینهایت ادامه دارد.
    توی بازی رایانه ای کاراکتر از جهان بیرون گیم خبر نداره چون متعلق به خود اون جهان هستش و خارج از اون جهان برای او تعریف نشده هستش و در نتیجه هیچ خبری از بیرون جهان خودش(محیط گیم) نداره. آیا با منطق شما جور در میاد که یه کاراکتر توی یک گیم از محیط دسکتاپ سیستم عامل تو خبر داشته باشه آیا اینکه بیاد بیرون از اون گیم و بره توی محیط دسکتاپ سیستم عامل؟ منطقا همچین چیزی ممکن نیست چون کرکتر محدودیت داره و بیرون از قواعد و برنامه نویسی اون بازی نمیتونه بیاد بیرون چون اصلا بیرون برای او و ماهیت او تعریف نشده هست.
    حالا شما بیا هی نظر بده و تلاش کن که عقاید و نظریات خودتو به دیگران بقبولانی!
    نه من نه شما نه هیچکس دیگه ای نتونسته چارچوب فیزیک جهان رو به هم بزنه یا بره بیرون ببینه چه خبره، چون اصلا محیط خارج از این چارچوب برای ما تعریف نشده هستش البته منظورم بعد فیزیکی انسان ها(جسمی)هستش!
    این نظریات چیزی نیست که بشه حالا حالاها اثباتشون کرد چون علم ما هنوز به پختگی کامل نرسیده که بخواد به چنین مسايل پیچیده ای جواب بده، مطمعن باشید بالاخره یه روزی میرسه که جواب همه ی این سوالات رو میفهمیم و به نظر من زندگی همینه که با استفاده از علم به به آگاهی برسی، متوجه بشی که اطرافت طبق چه الگو و مکانیزمی کار میکنه.
    دیدگاه من اینه که ما توی ماتریکس یا چیزی شبیه به ماتریکس هستیم، طبق مثال هایی که بالاتر زدم اصلا بعید نیست که این جهان ماتریکس باشه و مطمعنن تنها چیزی که میتونه پرده از این حقیقت برداره علم هستش و بس. خودتون رو درگیر عقاید و افکار خرافاتی نکنید، هر باور و اعتقادی توی دنیا قابل احترامه و این اختیار شما هستش که طبق نظام فکری که توی دوران زندگیتون(تلفیقی از افکار دیکته شده و باورهای خودآموز) کسب کردید چه گرایش و عقیده ای داشته باشید، سعی کنید خیلی درگیر حاشیه نشید و بدونید که فقط علمه که میتونه این چارچوب فیزیکی رو توضیح بده و رفتار و مکانیزمشو واستون تشریح کنه چه بسا همین کار رو هم تا الان کرده و کیفیت زندگیتون رو چه موافق باشید یا نه بالا برده(دارو نمونه غیر قابل انکارشه) همین اتومبیلی که سوار میشید حاصل یادگیری و فهم چگونگی عملکرد محیط اطرافمون هستش.
    بنظر من این فرضیه هم خیلی دور از ذهن نیست که دنیای ما آزمایشگاهی باشه. توی آزمایشگاه برای بررسی رفتار، عملکرد و … پدیده ها روی اونا آزمایش انجام میدن یا اونارو نظارت میکنن به هر دلیلی. کسی میتونه یه دلیل نقض واسه این فرضیه پیدا کنه که ممکنه ما انسان ها یا کلی تر بخوام بگم کل این جهان پروژه ای آزمایشی برای یه پروژه بزرگتر باشه و ما فقط نمونه هایی توی محیط کشت برای آزمایش هستیم تا گونه ی جدیدتر اشتباهات مارو مرتکب نشه و هوشمندانه تر عمل کنه؟
    ببینید دوستان جمعیت جهان از مرز 8 میلیارد نفر عبور کرده و قحطی و گرسنگی روز به روز بیشتر میشه، طی چند دهه آینده زندگی ممکنه سخت تر و سخت تر بشه و این یعنی اینکه محیط ما برای این تعداد از انسان ظرفیت کافی نداره، فضای اطرافمون هم بسیار بی رحم تر از اونیه که بشه توش محیط زندگی ثانویه ای مثل زمین پیدا کرد.
    همه اینا پیش زمینه هایی بود که بگم خیلی احتمالش بالاست که ما توی ماتریکس زندگی میکنیم یا جهان ما یک محیط کشت است که داره از کنترل خارج میشه و یه روزی باید این پروژه ناقص به اتمام برسه.
    اصلا فکر کردید که همیشه انگار یه چیزی کم بوده توی زندگی؟
    اصلا تا حالا توی گیم از چیت ها(تقلب) استفاده کردید که متوجه بشید که بازی بعد از اینکه منابع و همه چیز بی نهایت شد چقدر بازی کسل کننده و حال بهم زن میشه؟ جهان ماهم بر همین اساسه، اگه همه چیز مطلوب بود و هیچ سختی و ناملایماتی نبود مطمعن باشید خیلی از ما توان و تاب تحمل یکنواختی رو نداشتیم پس امیدوارم به این نتیجه رسیده باشید که چرا هرچیزی یه تضادی داره. فقر و ثروت، زن و مرد، آب و آتش و … این تضاد ها هستن که به انسان انگیزه ی حرکت میدن وگرنه انسان یکجا نشین بود و هیچ محرکی نبود که بتونه عاملی واسه جلو رفتن انسان باشه. حالا اصلا یه سوال؛ چرا باید محرکی واسه حرکت انسان وجود داشته باشه؟ چرا باید انسان به سمت یه چیزی حرکت کنه؟ آیا بنظر شما زندگی به همین سادگی و مسخرگیه که ما توی یه برهه زمانی به دنیا بیایم، عاشق بشیم، ازدواج کنیم و بعد بچه دار بشیم، پیر بشیم و بمیریم، مثل همه حیوان های دیگه؟ بنظر شما یه موجود به این هوشمندی منطقیه که این همه نبوغ و توانایی داشته باشه بعد مثل یه حیوون زندگی کنه؟ قاعدتا نه و یک اسراری پشت این قضیه هست که متاسفانه از حیطه توانایی ما خارجه.
    طبق این حرفا شاید یه سریا با من موافق باشن که این دنیا بیش از هر نظریه ی دیگه ای به شبیه سازی بودن نزدیک تره البته نظریه تکامل رو هم نمیشه رد کرد و این رو من خیلی درموردش نمیدونم.
    امیدوارم کمی تامل کرده باشید با حرفایی که زدم، قصد توهین به هیچ کسی رو نداشتم و فقط خواستم نظر خودمو با شما به اشتراک بزارم امیدوارم مفید بوده باشه و البته این رو هم اشاره کنم که همه ی این مطالب زاییده ی ذهن من هستش و هیچ مدرک علمی پشتش نیست و لزوما درست نیست بنابراین سعی نکنید که به عنوان حقیقت بهش نگاه کنید و فقط به عنوان یه دیدگاه چه حقیقی چه دروغین بپذیرید و بازم میگم به یاد داشته باشید که کلید باز کردن این صندوقچه(جهان فیزیکی) فقط علمه و سعی کنید توی زندگی تمرکزتون رو روی آگاهی بزارید و درگیر حواشی نشید.

    پاسخ
    • صالحی says:

      قبول دارم حرفتو👍

      پاسخ
  • Jko says:

    Matrix wants us to say that we should not be involved in this life and the words of the people. In principle, it is fun to enjoy life, and the rest of the words are important to you This is how we can get out of the world of the matrix and activate the sixth chakra. When we activate it, we understand why we came into the world and the matrix wants to say that we are aimless We did not come into the world

    پاسخ
  • صالحی says:

    ماتریکس میخاد بگه که چی ما ب دنیا میایم درس میخونیم شغل پیدا می‌کنیم و تهش میمیریم؟
    و اینکه ما الکی ب دنیا نیومدیم ب دنیا اومدنمون هدفی داشته
    جوری که باید خودمونو از ماتریکس خارج کنیم چاکرای ششم که وسط پیشونی هستش رو فعال کنیم تا بفهمیم که هدف اینکه ب دنیا اومدیم چی بوده و واسه اون تلاش کنیم الکی درگیر نشیم

    پاسخ
    • حق گو says:

      دلم می خواد بیشتر آگاه شم و چاکرا هامو فعال کنم ولی وحشتناک گشادم و اصلا تحمل و صبر ندارم

      پاسخ
  • Amir says:

    خدایا خودت راهنمایی کن مارو تا اسیر این خرافات نشیم

    پاسخ
  • علی says:

    حاصل بحث چیه حالا؟؟؟ماتریکس یا واقعیت.من علم زیادی ندارم،اما سوالی که برام ایجاد شد اینکه اگر خارج دنیای ما علم اینقدر پیشرفت کرده که مارو شبیه سازی کرده و همش با کد بوده و برنامه نویسی شده پس چجوری اون برنامه نویس نتونسته همه ما رو به نحو احسن و کمال مطلق برنامه نویسی کنه و اگه همه ادما انسانیت داشته باشند هیچ وقت کسل کننده هم نمیشه،همه ما ارمان دنیایی بدون جنگ و اروم داریم که طبق روال ما میچرخه .
    اینکه دنیای ما ازمایش باشه باید قبول کنیم که تاحالا بارها وبارها این ازمایش با شکست مواجه شده پس باید دوباره برنامه ریزی میشده و تاریخ به این قدمت نمیرسید هیچ وقت.
    واخر کار ما چاکراهامون هم باز شد ( قرص درست و خوردیم)از ماتریکس بیرون رفتیم بازم توی شبیه سازی کسایی هستیم که مارو شبیه سازی کردن !!! و از نظر علمی هم فعلا اثبات نشده که یه کد و کاراکتر بتونه از برنامه جدا یا خارج بشه چون وجود اون کد به بودن در برنامه الزام داره و اگر بخاد از برنامه خارج بشه خودش به فنا میره.
    اینها فقط نظر و نقد من به این نظریه بود

    پاسخ
  • نظر بک محمدی says:

    تا حالااز خودتون پرسیدن زمین چرا گرده چون اگه مسطح می‌بود یه جایی بلاخره به لبه اش می‌رسیدیم و تموم میشد ولی “انسان هیچوقت نباید به انتها و تمومی برسه” اگه من سازنده این جهان بودم این حرفم بود ” زمین رو گرد می‌سازم که انسان هیچوقت به انتهاش نرسه و همیشه بچرخه”
    ما تو این چرخه ایم هر چقد سریع تر حرکت کنیم زود تر به جای اولمون می‌رسیم ، فضا مطلقا هست؛ فک نکنم فضا پیماهایی ما میفرستیم بعد از میلیون ها سال نوری به یه دیوار بزرگ برخورد کنه-
    اگه زمین رو مسطح میساختن باید بی انتها می‌بود اینجوری انسان ها هیچوقت یکجا ثابت‌ نمی ماندن و همیشه در حال حرکت بودن و نمیتونستن پیشرفت کنن دقیقا از زمانی که ثابت شد که زمین گرده تقریبا همه انسان ها ساکن شدند و ادامه زندگی دادند هممون داخل ماتریکس زندگی می‌کنیم که اسمش جهان هستی قوه اختیار داریم و سرنوشتمان از قبل نوشته شده وقتی خدا میگه به همه چی آگاه و از آینده خبر داره پس خودش برات برنامه ریزی کرده ……
    برای همه نشانه های خوب و بد میزاره تو مسیر هممون شانس و بدشانسی هست قادر به انتخاب هستیم و خدا از قبل سرنشتمونو نوشته

    دادا این یه چرخه است اگه میخوای خودتو بشناسی اینو بدون تو داخل مغزتی و نمیتونی بیای بیرون فقط باید اون کسی که بیرون مغزته و جلوی آینه میبینی رو مثه خودت بسازی

    پاسخ
  • مهدی says:

    قرص قرمز

    پاسخ
  • هیق says:

    عرررر چه بحثایی فانوصا
    ولی هر بار که به اعداد و کد ها نزدیک میشیم بیشتر و منطقی تر فکر میکنیم
    اگه وقتی مردیم دوباره تو این دنیا یا تو یه دنیای دیگه با بعد دیگه با ادمای دیگه با زبان دیگه با دین دیگه متولد بشیم چی اینم در نظر بگیریم که این دنیا از اعداد درست شده و نمیشه انکارش کرد
    کلا بخوایم منطقی فکر کنیم مغزتون سوت میکشه میگه سووووووووت من ۲ صدم حرفمو زدم

    پاسخ
  • Lord says:

    اونایی که میگن اهمیتی نداره ما هی میمیریم دوباره زنده میشیم تا اخر عمر چونکه ما وجود مادی نداریم فقط کد هستیم تا کی باید بازیچه ماتریکس و هوش مصنوعی شیم مثل بازی گوشی یا کامپیوتر که تو ماتریکس هستن

    پاسخ

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا یک امتیاز انتخاب کنید!

تبلیغات

موبوگیفت
  • خرید فالوور ایرانی
  • خرید فالوور ارزان
  • پنجره دوجداره
  • خرید ممبر تلگرام
  • ارز دیجیتال ایاس ( EOS)
  • راز نوسانات بیت کوین
  • دوج کوین یا شیبا
  • دستگاه جوجه کشی دماوند
  • خرید بیت کوین
  • دوربین کوچک سیم کارت خور
  • خرید اکانت اسپاتیفای
  • لوستر مدرن
  • تور روسیه
  • تاثیر سیاست های ترامپ بر کریپتو
  • قدرت دادن چین لینک به Web3
  • خرید سرور hp ماهان شبکه اچ پی

آخرین خبرها

تراشه اسنپدراگون 7 نسل 4

تراشه اسنپدراگون 7 نسل 4 معرفی شد؛ قدرت بیشتر و هوش مصنوعی پیشرفته‌تر

میت‌پد پرو 12.2

تبلت هواوی «میت‌پد پرو 12.2» و هدفون «فری‌بادز 6» از راه رسیدند

اوپو پد SE

اوپو پد SE معرفی شد؛ تبلتی اقتصادی با طراحی جذاب و نمایشگر 90 هرتز

مطالب مرتبط

بهترین شهربازی دبی
مقالات گوناگون

معرفی شهربازی‌ های دبی

25 اردیبهشت 1404 ساعت 14:33
افزایش فروش سایت با سئو نمو مارکتینگ
مقالات گوناگون

راز افزایش فروش سایت در شیراز با ترفندهای سئو و دیجیتال مارکتینگ

21 اردیبهشت 1404 ساعت 15:30
چگونه با پشتیبانی نمایندگی HP تماس بگیریم؟ شماره تلفن و راهنمای ارتباط
مقالات گوناگون

چگونه با پشتیبانی نمایندگی HP تماس بگیریم؟ شماره تلفن و راهنمای ارتباط

15 اردیبهشت 1404 ساعت 16:15
ساعت سیکو و ساعت اورینت
مقالات گوناگون

نکات مهمی که قبل از خرید ساعت باید بدانید

15 اردیبهشت 1404 ساعت 15:35

درباره دیجی‌رو

رسانه دیجی‌رو با شعار دنیای تکنولوژی در اوایل سال 94 تاسیس شد. ماموریت ما اطلاع رسانی صحیح و ارائه آخرین اخبار تکنولوژی، بررسی محصولات دیجیتال، راهنمای خرید کالاهای دیجیتال و همچنین تهیه به‌روزترین مطالب آموزشی و مقالات در حوزه تکنولوژی، علم و سبک زندگی است. گروه دیجی‌رو همه‌ی تلاش خود را به کار خواهد گرفت که روزبه‌روز بر کیفیت و خدمات این رسانه بیفزاید تا دیجی رو به عنوان رسانه‌ای معتبر بدرخشد.

logo-samandehi
دنبال کردن
تمامی حقوق برای رسانه دیجی‌رو محفوظ است. 1403 ©
خوش آمدید

ورود به حساب کاربری

فراموش رمز عبور