هواوی طی 5 سال گذشته مسیر طولانی و رو به رشدی را طی کرده است. در سال 2015، این شرکت توانست بیش از 104 میلیون گوشی هوشمند را عرضه کرده و 5.5 درصد از سهم بازار موبایل را از آن خود کند و رتبه سوم برترین تولیدکنندگان موبایل در جهان را بدست آورد. سپس، در سال 2016، هواوی هدف بلندپروازانه خود برای کسب جایگاه نخست برترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان تا سال 2021 را اعلام کرد. آخرین گزارش از شرکت Strategy Analytics نشان میدهد که هواوی ممکن است به زودی به هدف جاهطلبانه خود دست یابد.
روزنامهی Korea Herald در جدیدترین گزارش خود برآورد کرده که هواوی تا پایان سال 2019 با عرضهی 251 میلیون گوشی هوشمند و بدست آوردن تقریبا 17.7 درصد از سهم بازار در پایان سال جاری در رده دوم باقی میماند. و تنها 3.6 درصد سهم بازار کمتری نسبت به سامسونگ دارد. برآوردها همچنین نشان میدهد که شرکت سامسونگ سهم 21.3 درصدی از بازار فروش موبایل را کسب میکند و 323 میلیون واحد گوشی هوشمند را تا پایان سال به فروش میرساند. یکی از محققان بازار در شرکت استراتژیک آنالیتیکس میگوید:
اگر بخواهیم یک مقایسه انجام دهیم هواوی سال 2018 را با تصاحب 14.4 درصد از سهم بازار به پایان رساند در حالی که سامسونگ با 20.3 درصد و 5.6 درصد سهم بیشتر به نسبت هواوی توانست جایگاه نخست خود را حفظ کند. در واقع، میتوان گفت که با اینکه سامسونگ هرساله دستگاههای بیشتری میفروشد اما هواوی در حال پیشی گرفتن از سامسونگ است و سرعت رشد بیشتری دارد.
این نکته را هم باید اضافه کرد که اگرچه هواوی امسال با تحریم از سوی دولت ایالات متحده امریکا مواجه شد اما فروش بسیار قوی در چین پس از عرضه جدیدترین پرچمدار هواوی یعنی میت 30 پرو این شرکت را از ادامه روند رو به رشد خود در سال جاری دلسرد نکرد. ممنوعیت ایالات متحده همچنان در حال اجرا است و هواوی هنوز نمیتواند میت 30 پرو را با قابلیت پیشتیبانی از سرویس های گوگل عرضه کند و این امر به شدت فروش آن در بازارهای غربی ، به ویژه در اروپا را تحت تاثیر قرار داده است.
اپل نیز رده سوم برترین تولیدکنندگان موبایل را در اختیار دارد و پیش بینی میشود که سال 2019 را با فروش 193 میلیون دستگاه و کسب 13.6 درصد از سهم بازار سپری کند. با این وجود، اپل همانطور که در اوایل هفته گزارش شد ، در بخش پوشیدنی های هوشمند رده نخست بازار را به خود اختصاص داده است.