گوگل لنز در سال 2017 به عنوان یک ویژگی انحصاری برای گوشیهای سری پیکسل رونمایی شد و چند ماه بعد، در سال 2018، از طریق اپلیکیشن گوگل فوتوز (Google Photos) راه خود را به همه دستگاههای اندرویدی و iOS باز کرد. در این بین، این سرویس روز به روز رشد کرده و ظاهراً اکنون آنقدر بزرگ شده است که گوگل احساس میکند جای آن در صفحه اصلی موتور جستجویش است.
به نقل از راجان پاتل، معاون مهندسی گوگل در بخش جستجو، گوگل معمولاً صفحه اصلی موتور جستجوی خود را تغییر نمیدهد و بنابراین، وقتی در مورد لنز این کار را کرده، یعنی یک اتفاق بزرگ رخ داده است. از امروز نماد لنز گوگل در کنار ایکون میکروفون در داخل کادر جستجو در وب سایت Google.com قرار گرفته و برای عموم کاربران قابل استفاده میباشد.
با کلیک کردن روی آیکون لنز، پنجرهای مانند تصویر بالا را خواهید دید و میتوانید هر تصویری را بکشید و در آن رها کنید، یا فایل را آپلود کنید و یا لینک تصویر را وارد نمایید. هنگامی که این کار را انجام دادید، گوگل تمام تصاویر مشابه را از سراسر وب برای شما گردآوری کرده و همچنین امکان استخراج (و ترجمه) متن داخل تصویر را نیز در اختیارتان قرار میدهد.
قرار گرفتن آیکون لنز در داخل کادر جستجو و در همان صفحه اول گوگل میتواند به افراد بیشتری کمک کند تا متوجه امکان جستجوی بصری در این موتور جستجوی قدرتمند شوند و اگر تا به حال از آن استفاده نمیکردند، به سراغش بروند. با اینکه قابلیت جستجو بر اساس تصویر، مدتهاست که در گوگل وجود داشته، اما برای بسیاری از کاربران آشنا نبوده و حال، گذر زمان نشان خواهد داد که آیا اضافه شدن آیکون لنز میتواند این روند را تغییر دهد یا نه.