کمپانی ژاپنی کپکام در سالهای اخیر شروع به بازسازی یا در اصطلاح ریمیک کردن شمارههای قدیمی رزیدنت اویل کرده و با اینکه این حرکت در نگاه اول به مذاق بسیاری خوش نمیآید و آن را مصداق بارز سودجویی میدانند، اما با توجه به محبوبیت عظیمی که فرنچایز رزیدنت اویل (Resident Evil) دارد، بسیاری از افراد با این تصمیم کپکام موافق هستند.
البته، در این بین نسخههایی که برای ریمیک کردن انتخاب میشوند همواره جای بحث داشته و به عنوان مثال برخی از طرفداران از انتخاب شماره چهارم به جای Code Veronica ناراضی هستند. به هر حال، Code Veronica هم قدیمیتر بوده و از مکانیکهای منسوخ شده استفاده میکند و هم در زمان عرضه آن طور که باید و شاید به حق خود نرسید، اما رزیدنت اویل 4 بارها بر روی کنسولهای مختلف عرضه شده و هنوز هم نسخههای جدید آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند.
صرفنظر از اینکه Code Veronica بازسازی خواهد شد یا نه، رزیدنت اویل 5 همچنان جایگاه خود را به عنوان پرفروشترین عنوان این سری حفظ کرده و از همین رو نسخه بازسازی شدهاش نیز میتواند مشتاقان زیادی داشته باشد. این بازی در زمان عرضه خود با وجود فروش خیره کنندهای که داشت، از برخی جهات مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری از گیمرها معتقد بودند که بیش از حد به سمت اکشن شدن رفته و از ماهیت ترسناک سری دور شده است. اتفاقاً همین مسئله نیز میتواند دلیل خوبی باشد تا کپکام با اضافه کردن المانهای ترس بیشتر به نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل 5 مخالفان نسخه اصلی را نیز راضی کند.
البته، دلایل متعدد دیگری هم برای بازسازی کردن رزیدنت اویل 5 وجود دارند و در ادامه این مقاله از دیجی رو قصد داریم به 5 دلیل اصلی این کار بپردازیم و بررسی کنیم که چرا کپکام باید دوباره به سراغ رزیدنت اویل 5 برود. با ما همراه باشید.
1- موتور بازیسازی RE Engine
رزیدنت اویل 5 چهار سال پس از شماره چهارم و در سال 2009 عرضه شد و مکانیک، ویژگیهای گیمپلی و جلوههای گرافیکی بازی در مقایسه با آنچه که موتور فعلی کپکام یعنی RE Engine ارائه میکند، بسیار متفاوت است. کپکام از RE Engine در بسیاری از عناوین اخیر خود، از خود سری رزیدنت اویل گرفته تا «استریت فایتر» و «مانستر هانتر»، استفاده کرده و نشان داده که این موتور بازیسازی چه قابلیتهای جذاب و بهروزی دارد.
مطمئناً دیدن بازسازی رزیدنت اویل 5 با مدلسازی جدید شخصیتها، محیطهای اصلاحشده و ویژگیهای گیمپلی مدرن، به بسیاری از طرفداران انگیزه میدهد تا دوباره آن را تجربه کنند. این بازسازی مسلماً تنها به پیشرفت گرافیکی خلاصه نخواهد شد و مانند آنچه در تریلرهای رزیدنت اویل 4 ریمیک دیدهایم، میتواند تجربه جدیدی از مواجهه با دشمنان و خط داستانی را به ارمغان آورده و در نتیجه برای آن دسته از افرادی که بارها و بارها بازی را تمام کردهاند هم جذاب باشد. علاوه بر این، کپکام با بازسازی رزیدنت اویل 5 میتواند مدل شخصیت کریس ردفیلد را نیز در بازی از نو تعریف کرده و به کاراکتر آن در نسخههای جدیدتر مانند Resident Evil Village نزدیکتر کند.
2- احیای ایدههای تلف شده
وقتی به برخی از طرحهای مفهومی اولیه بازی از انواع دشمنهای عجیب و غریب و تریلرهای گیم پلی آن نگاه میکنیم، به نظر میرسد که سازندگان رزیدنت اویل 5 در ابتدا قصد داشتند تمرکز زیادی روی المان ترس و بقا داشته باشند. در واقع، قرار بود با چیزی شبیه به رزیدنت اویل 4 مواجه باشیم که در آن بازیکنان به تنهایی باید راه خود را از خیل انبوه دشمنان باز کرده و زنده میماند. اما بعد از اضافه شدن شخصیت کمکی شوا و قابلیت همکاری دو نفره، این حس ترس تاحدود زیادی کاسته شده و جای خود را به یک اکشن هیجان انگیز داد.
البته، با توجه به اینکه صحبت از بازسازی نسخه اولیه رزیدنت اویل 5 است، بسیار بعید به نظر میرسد که سازندگان بخواهند تغییر بزرگی مانند حذف شوا را انجام دهند، اما همچنان این فرصت برای کپکام وجود دارد که با ترسناکتر و تهاجمیتر دشمنان، میزان تنش، ترس و اضطراب بازی را افزایش دهد. کاهش میزان مهمات، افزایش تعداد دشمنها و طراحی فضاهایی تاریک و ترسناک نیز راهکارهای دیگری هستند که میتوانند بازسازی رزیدنت اویل 5 را به آنچه که طرفداران دو آتشه سری انتظار دارند، نزدیکتر کند.
3- تغییر حال و هوای بازی
صحبت از محتوای حذف شده است و باید اشاره کنیم که نمایشهای اولیه از گیمپلی رزیدنت اویل 5 یک بازی به مراتب ترسناکتر با حجم زیادی از دشمنان را نشان میداد. در این تریلرها کریس ردفیلد را با جثهای کوچکتر و تک و تنها در برابر تعداد زیادی از دشمنان بازی میدیدیم و حس ترسی که منتقل میکرد به مراتب از چیزی که در نسخه نهایی رزیدنت اویل 5 دیدیم، بیشتر بود. با اینکه بیشتر امکانات و قابلیتهای بازی در آن بیلدهای اولیه نیز وجود داشتند اما میزان و شدت آنها کمتر بود و بازیکنان باید مدیریت بهتری روی سلاحها و مهمات خود میداشتند.
در نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل 5، توسعه دهندگان کپکام میتوانند با تغییر حس و حال بازی و نزدیکتر کردن آن به سبک ترس و بقای کلاسیک که این فرنچایز به آن شهرت دارد، ویژگیهای اکشن را تحت الشعاع قرار داده و یک تجربه جذاب را برای طرفداران قدیمی و همچنین جدید این مجموعه به ارمغان بیاورند. به این ترتیب، گیمرها میتوانند دو نسخه متفاوت از بازی را یکی با رویکرد اکشن و یکی با المانهای ترس بیشتر تجربه کنند.
4- داستانسرایی بیشتر و بهتر
جدیدترین نسخه از مجموعه رزیدنت اویل یعنی Resident Evil Village داستانسرایی این سری را به مرحلهای بالاتر ارتقاء داده و معرفی شخصیت جذاب مادر میراندا این فرصت را برای کپکام ایجاد کرده تا بازگشتی دوباره به ریشههای داستانی سری داشته و با افزودن فلشبکهایی به اسول اسپنسر، داستان را هر چه بیشتر بسط دهد. چنین اقدامی نه تنها میتواند به اضافه شدن جزئیات بیشتر به داستان رزیدنت اویل 5 کمک کند، بلکه میتواند زمینه را برای اتفاقات بعدی در رزیدنت اویل 9 نیز آماده کند.
با توجه به اینکه محتوای دانلودی Shadows Of Rose برای Village پایانی بر داستان اتان و رز است و کپکام نیز تأیید کرده که دیگر قصد ندارد بیش از این به ماجرای این دو شخصیت بپردازد، بازسازی رزیدنت اویل 5 میتواند شروعی عالی برای یک داستان جدید باشد. به خصوص اینکه کریس ردفیلد شخصیتی آشنا برای گیمرهای جدید و قدیمی بوده و میتواند همه را با خود همراه کرده و ریشههای داستانی مجموعه رزیدنت اویل را غنای بیشتری ببخشد.
1- وقتی هم نسخهها ریمیک میشوند، چرا شماره پنجم نشود؟!
در سالهای اخیر بسیاری از شمارهای اصلی رزیدنت اویل بازسازی شدهاند و کپکام با ریمیک کردن شماره پنجم میتواند یک گام دیگر به بازسازی کامل مجموعه نزدیکتر شود. البته، با توجه به استقبال ضعیف اکثر طرفداران از رزیدنت اویل 6 و دور شدن این بازی از ریشهها و تمرکز کامل بر اکشن، هیچ بعید نیست که کپکام به کلی آن را کنار بگذارد. از آنجا که عناوین اخیر مانند 7 و 8 هیچ لطمهای خاصی از حذف شماره ششم نمیبینند، کپکام بدون مشکل خاصی میتواند رزیدنت اویل 6 و شمارههای فرعی را کنار گذاشته و شمارههای 1 تا 5 به همراه نسخههای مدرن 7 و 8 را به شکل بهروز و به صورت یک بسته کامل در اختیار گیمرهای نسل جدید قرار دهد.
با وجود تمام دلایلی که ذکر شد، در حال حاضر تمرکز کپکام بر روی رزیدنت اویل 4 ریمیک، استریت فایتر 6، Dragon’s Dogma و چند بازی تراز اول دیگر است و شاید به این زودیها فرصت مناسبی برای توسعه همه جانبه و تمام وقت رزیدنت اویل 5 ایجاد نشود. با این حال، اصلاً بعید نیست که این پروژه در خفا کلید خورده باشد و کارهای اولیه توسعه به صورت مخفیانه در حال انجام باشد. مطمئناً بعد از عرضه رزیدنت اویل 4 ریمیک که برای اوایل سال 1402 برنامهریزی شده، خبرهای بیشتری در مورد شماره پنجم و بازسازی احتمالی آن خواهیم شنید.
اویل5 نسخه کنونیش تو فروش رتبه اوله نیازی به ریمیک نداره
همون سه ریمیک شد گند زدن بهش نیازی به ریمیک 5 نیست 4 به دلیل سطج کیفیه پایین ریمیک شد