رقابت برای نسل دهم کنسولهای بازی رسماً آغاز شده و افشاگریهای اخیر، تصویری هیجانانگیز و در عین حال چالشبرانگیز از آینده را ترسیم میکنند. بر اساس یک افشاگری جامع و جدید، به نظر میرسد ایکس باکس نسل بعد با یک استراتژی کاملاً متفاوت وارد میدان خواهد شد: قدرتی بیسابقه در ازای قیمتی بالاتر. این اطلاعات که جزئیات فنی دقیقی را در بر میگیرد، نشان میدهد که مایکروسافت قصد دارد با ایکس باکس نسل بعد، نه تنها رقیب مستقیم پلی استیشن 6 باشد، بلکه بازار کامپیوترهای گیمینگ ردهبالا را نیز به چالش بکشد.
در حالی که هم سونی و هم مایکروسافت برای ساخت کنسولهای نسل بعدی خود با شرکت AMD همکاری میکنند، مسیر آنها به نظر متفاوت میآید. سونی با پروژه «آمیتیست» روی PS6 کار میکند و مایکروسافت نیز پروژه مرموز خود را پیش میبرد. تاکنون هر دو شرکت به صورت کلی و مبهم درباره قدرت سختافزار آینده خود صحبت کردهاند و اشاراتی به کنسولهای دستی و حتی پشتیبانی از استیم (در مورد مایکروسافت) داشتهاند. اما حالا، به لطف یک افشاگر معتبر، مشخصات فنی دقیقی از ایکس باکس نسل بعد به بیرون درز کرده است که نشان دهنده یک جهش بزرگ در قدرت پردازشی است. با ما در دیجی رو همراه باشید.
مشخصات فنی ایکس باکس نسل بعد: قدرتی فراتر از یک کنسول
منبع این افشاگری، یوتیوبری به نام Moore’s Law Is Dead است که پیش از این نیز مشخصات نینتندو سوییچ 2 را با دقت بالایی فاش کرده بود و از اعتبار خوبی در میان جامعه گیمرها برخوردار است. او ادعا میکند که APU (واحد پردازش شتاب یافته) ایکس باکس نسل بعد که با اسم رمز «مگنوس» (Magnus) شناخته میشود، با مساحت 408 میلی متر مربع، «بزرگترین APU استفاده شده در تاریخ کنسولهای بازی» خواهد بود.
این ابعاد به خودی خود یک رکورد محسوب میشود. برای مقایسه، این تراشه حدود 13 درصد بزرگتر از تراشههای به کار رفته در ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس وان و مهمتر از آن، 46 درصد بزرگتر از تراشهای است که طبق شایعات در پلی استیشن 6 استفاده خواهد شد. این تفاوت عظیم در اندازه به یک نتیجهگیری واضح منجر میشود که پیش از این نیز در شایعات دیگر به آن اشاره شده بود: ایکس باکس نسل بعد به طور قابل توجهی قدرتمندتر از رقیب خود، یعنی PS6، خواهد بود.
اما این قدرت بیسابقه، بدون هزینه نخواهد بود. طبق همین افشاگری، این کنسول «گرانتر» از پلی استیشن 6 خواهد بود و هدف آن بیشتر «به چالش کشیدن بازار کامپیوترهای گیمینگ» است تا رقابت مستقیم با سختافزار سونی. این یوتیوبر ادعا میکند:
ایکس باکس مگنوس از دیدگاه یک کنسول، بسیار گران خواهد بود. من فکر میکنم قیمت آن قطعاً بیش از 800 دلار خواهد بود… و فکر نمیکنم نیازی باشد که بیش از 1200 دلار قیمت داشته باشد.
این بازه قیمتی، ایکس باکس نسل بعد را در رده کامپیوترهای گیمینگ رده بالا قرار میدهد و استراتژی مایکروسافت را به کلی از نسلهای قبل متمایز میکند.
نگاهی عمیقتر به معماری «مگنوس»
برای پشتیبانی از این ادعاها، لیست بلندبالایی از مشخصات فنی نیز ارائه شده است. طبق این افشاگری، تراشه AMD Magnus در ایکس باکس نسل بعد از دو چیپلت (Chiplet) تشکیل شده است: یک سیستم-روی-چیپ (SoC) به مساحت 144 میلی متر مربع و یک پردازنده گرافیکی (GPU) به مساحت 264 میلی متر مربع که مجموع آنها به همان 408 میلیمتر مربع میرسد.
اگر به جزئیات فنی بیشتری علاقهمند هستید، این تراشه دارای 68 واحد محاسباتی از معماری RDNA 5 خواهد بود (که از 70 واحد، دو واحد آن غیرفعال شده) و حداقل 24 مگابایت حافظه ثانویه (کش L2) برای GPU خواهد داشت. همچنین گفته میشود که «مگنوس» از حداکثر سه هسته Zen 6 و هشت هسته Zen 6c به همراه 12 مگابایت کش L3 بهره خواهد برد. علاوه بر این، این APU دارای یک باس حافظه 192 بیتی با حداکثر 48 گیگابایت حافظه رم GDDR7 خواهد بود.
اگر این اصطلاحات فنی برای شما گیج کننده است، نکته کلیدی این است: ایکس باکس نسل بعد در تلاش است تا به نوعی یک محصول هیبریدی بین کنسول و کامپیوتر شخصی باشد. محصولی که اگرچه گرانتر از پلی استیشن 6 خواهد بود، اما قدرت پردازشی بسیار بیشتری را نیز ارائه خواهد داد. این رویکرد با شایعات قدیمیتر که میگفتند دستگاههای نسل بعدی ایکس باکس اساساً کامپیوترهای شخصی برند شده خواهند بود، همخوانی دارد؛ هرچند این افشاگری جدید نشان میدهد که این کنسول همچنان دارای قطعات سختافزاری منحصربهفردی خواهد بود.
تاریخ عرضه ایکس باکس نسل بعد و استراتژی مایکروسافت برای آینده
این افشاگری همچنین شایعات قبلی مبنی بر عرضه ایکس باکس نسل بعد در سال 2027 را تأیید میکند؛ یعنی دقیقاً همان سالی که انتظار میرود پلی استیشن 6 نیز وارد بازار شود. اگرچه هیچ یک از این مشخصات به طور رسمی تأیید نشدهاند، اما رویکرد شبه-PC مایکروسافت با آنچه تاکنون از این شرکت دیدهایم، مطابقت دارد. مایکروسافت پیش از این به پشتیبانی از فروشگاههای دیجیتالی متعدد مانند GOG، Epic Games Store و Steam روی کنسول آینده خود اشاره کرده بود که این خود گامی بزرگ به سوی ادغام دنیای کنسول و PC است.
با این حال، اگر مایکروسافت واقعاً بازار PC را هدف گرفته باشد، قیمت بالا میتواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. این شرکت در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت سرویس گیم پس و همچنین قیمت بسیار بالای کنسول دستی ROG Xbox Ally با انتقاداتی مواجه است. عرضه یک کنسول پرچمدار با قیمتی نزدیک به 1000 دلار میتواند بخشی از پایگاه کاربری سنتی ایکس باکس را ناامید کند.
بنابراین، استراتژی مایکروسافت ممکن است ارائه دو مدل کنسول باشد: یک مدل استاندارد برای رقابت با PS6 و یک مدل «پرو» یا «الیت» برای هدف قرار دادن بازار گیمرهای حرفهای و کاربران PC. باید منتظر ماند و دید که آیا ایکس باکس نسل بعد میتواند این تعادل حساس بین قدرت، قیمت و جذب مخاطب را برقرار کند یا خیر.