این روزها کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که دیجی کالا را نشناسد؛ بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور که سهم بسیار زیادی از بازار خرده فروشی آنلاین را در دستان خود دارد! از زمانی که دیجی کالا شروع به کار کرد سالهای زیادی میگذرد و محصولات این فروشگاه اینترنتی که ابتدا با ابزارهای دیجیتال آغاز شد حال از خودرو تا جوراب را در برمیگیرد و شما میتوانید هرچیزی که فکر می کنید را از آن تهیه کنید!
دیجی کالا چرا رشد کرد؟
بازار سنتی همیشه بدی های خود را داشته است، یکی از دلایل این بدی وجود فروشندگانی است که از خریدار سواستفاده می کنند! البته هستند فروشنده هایی که مشتری برای آنها حکم اعتماد را دارد، اما اگر سری به بازار های سنتی بزنید متوجه خواهید شد که بسیاری از فروشندگان تنها به فکر فروش خود هستند و در قبال فروش بیشتر به خریدار هر اطلاعات اشتباهی را ارائه می کنند، یا حتی در بعضی از کسب و کارها جنس های بی کیفیت را به اسم جنس مناسب به خریدار به فروش میرسانند. اما دیجی کالا با حضور خود این مورد را با ارائه بررسی های منصفانه، از سر راه برداشت و حال خریدار خود میداند که چه جنسی را بخرد و کدام را نخرد!
دلیل دوم رشد دیجی کالا قیمت محصولاتاش بود، چرا که این فروشگاه به دلیل تهیه مستقیم جنس و همچنین حذف بسیاری از خرج های اضافه، کالاهای خود را با قیمت بسیار بهتری ارائه میکرد و این شد که مردم به خریدهای اینترنتی رو آوردند. بازار سنتی نیز اوایل کار به مقابله با فروش اینترنتی و دیجی کالا پرداخت که به مرور زمان مقاومت شکست و بسیاری از همین سنتیها فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی کردند!
اما حالا که چندین سال از حضور دیجیکالا می گذرد به نظر می رسد این فروشگاه پایه و اساس رشد و پیشرفت خود را از یاد برده است! از همین رو در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم چرا نباید از دیجی کالا خرید کنید. با دیجیرو همراه باشید.
قیمت بالاتر محصولات در دیجی کالا
بله درست متوجه شدید، دیجی کالا دیگر بهترین قیمت را ندارد و معمولا محصولات این فروشگاه اینترنتی با قیمت بسیاری بیشتری به فروش میرسد. برای مثال اگر بخواهید یک گوشی تهیه کنید که 1 میلیون قیمت دارد، احتمالا همان جنس در یک فروشگاه اینترنتی دیگر قیمت پایین تری خواهد داشت و در بازار نیز با برچسب قیمت پایین تری عرضه میشود. اما به دلیل اینکه مردم نمیخواهد باز هم رو به فروشگاه های سنتی بیاورند، یا خرید از یک فروشگاه اینترنتی دیگر را تجربه کنند، تن به پرداخت قیمت های بیشتر دیجی کالا میدهند و این فروشگاه نیز روز به روز به قیمت محصولات خود اضافه می کند!
شاید یکی از دلایلی که دیجی کالا دیگر بهترین قیمت را ندارد، هزینهی زیاد بازاریابی و تبلیغات این فروشگاه باشد. این فروشگاه اینترنتی تبلیغات بسیار زیادی در سطح اینترنت انجام میدهد و احتمالا هرجا که پا میگذارید، چشمانتان به تبلیغات این فروشگاه خواهد خورد! دلیل دیگر آن نیز سیستم جدید تامین کالای این فروشگاه است که دیجی کالا را تبدیل به یک واسطه میان فروشنده اصلی و خریدار کرده است!
سوء استفاده از شرایط کشور در دیجی کالا
شاید این موضوع را کمتر کسی باور کند که دیجی کالا هم از شرایط کشور سوءاستفاده می کند و در حال پیاده سازی کم فروشی و احتکار مدرن است! کم فروش های مدرن از همهی شرایط استفاده می کنند تا جنس خود را با سود بیشتری به فروش برسانند!
برای مثال با افزایش نرخ دلار، دیجی کالا در کسری از ثانیه قیمت محصولات خود را افزایش میدهد و درست مانند فروشندههای سنتی بازار عمل میکند. در حالی که این فروشندگان اجناس خود را با قیمت های بسیاری کمتری وارد میکنند و حتی برای بعضی از اجناس نیز دلار دولتی به آنها پرداخت میشود!

اگر قیمت یک کالای وارداتی در دیجی کالا 1 میلیون تومان باشد و دلار نیز 3 هزار تومان، به طور حتم با پرش ناگهانی دلار به 4 هزار تومن، قیمت آن گوشی در سریعترین زمان ممکن به 1.2 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد که این مورد سوء استفاده کامل از اعتماد و خرید مردم است. به دلیل اینکه این فروشگاه باید صبر کند تا محصولات موجود خود را به اتمام برساند و سپس در واردات جدید قیمت را با نرخ روز محاسبه کند! کالاهای فیزیکی نقش طلا را ندارد که لحظهای تغییر قیمت بدهند، آن هم در یک فروشگاه معتبر که با همین اهداف رشد کرده است!
بررسی های ضعیف تر از قبل
بررسی های منصفانه کالا یکی از بهترین قسمت های دیجی کالا به شمار می رود که به نظر میرسد دیگر آن کیفیت سابق را ندارد! البته نمیتوان گفت بررسیهای این فروشگاه ضعیف شدیدی دارد، اما مانند گذشته دیگر صادقانه ارائه نمیشوند. برای مثال در گذشته اگر کالایی ایرادی داشت به صورت مستقیم به آن اشاره میشد و کاربر از همان ابتدا درک میکرد که این جنس با مشکلات توضیح داده شده ارزش خرید ندارد. اما حالا روند تغییر کرده است و نکات منفی در محصولات به شکلی در بررسی ها گفته میشود که در نهایت بازهم خریدار را قانع کند که این جنس ارزش خرید دارد! به زبان سادهتر، محتوا به شکلی ارائه میشود که نکات منفی کمتر جلوه کنند!
سیستم بازگشت محصول بهانه آور
یکی از مهم ترین ویژگیهایی خرید از دیجی کالا که باعث شد اعتماد مردم به این فروشگاه بیشتر شود، سیستم ضمانتی بی قید و شرط بود که در صورت وجود مشکل در محصول خریداری شده، میتوانستید به راحتی و تنها با یک تماس محصول را به این فروشگاه عودت داده و جنسی بدون مشکل تحویل بگیرید. اما حالا این سیستم بهانهآور شده است و در صورتی که شما جنسی را این فروشگاه خریداری کنید و از آن راضی نباشید باید آنقدر پیگیری کنید و بهانه بشنوید که خسته شوید. حال این سیستم شباهتی به بالا و پایین رفتن از پلههای ادارهها را دارد که در آخر و در بسیاری از مواقع دست خالی برمیگردید!
همه این ها باعث شده که دیجی کالا مانند گذشته فوق العاده نباشد و نتوان خرید اینترنتی از این فروشگاه را بدون هیچ تفکری به هرکسی پیشنهاد دارد!
بیشتر بخوانید:
- دیجیکالا و بامیلو در مقابل آمازون؛ آیا فروشگاه های ایرانی توان رقابت با آمازون را دارند؟
- رقابت «حراجمعه» بامیلو و «جمعه به خرید» دیجیکالا؛ تقلیدی از یک تقلید اشتباه!
نظر شما در مورد این فروشگاه چیست؟ آیا تجربهی خرید محصول از این فروشگاه را داشتهاید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.