دیجی کالا و بامیلو در مقابل آمازون؛ آیا فروشگاه های ایرانی توان رقابت با آمازون را دارند؟

مدت زمان زیادی است که کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی امکان خرید از فروشگاه‌های خارجی را ندارند و از همین رو فروشگاه‌های داخلی برای سالیان دراز بدون وجود رقیبی قدرتمند، تقریبا تمام سهم خرده فروشی آنلاین ایران را از آن خود کرده‌اند. اما سوالی که وجود دارد این است که در حالی که هیچ رقیب خارجی‌ای برای این فروشگاه‌ها وجود ندارد، آیا فروشگاه‌های معتبر و قدرتمند ایرانی توان رقابت با آمازون و دیگر وب‌سایت‌های فروش آنلاین را دارند و توانسته‌اند رضایت کاربران ایرانی را جلب کنند؟! در ادامه با دیجی رو همراه باشید.

اگر بخواهیم به فروشگاه‌های قدرتمند ایران براساس میزان بازدید و رتبه کشوری اشاره کنیم، می توانیم به دیجی‌کالا با رتبه 3 کشوری و رقیب تازه وارد آن، بامیلو با رتبه 16 اشاره کنیم. هرچند که آمارهای رتبه بندی الکسا به صورت دقیق نیست و به راحتی می‌توان آن را دور زد، اما معیار خوبی است تا بتوانیم پر بازدیدترین و معروف‌ترین فروشگاه‌های کشور را پیدا کنیم! با این حال نمی‌توان از طریق آمار الکسا به میزان فروش و درآمد فروشگاه‌ها رسید و از طرفی هم هیچ آمار رسمی و کاملی از میزان فروش فروشگاه‌های ایرانی وجود ندارد. بنابراین بیشتر به مقایسه کیفیت سرویس دهی و آمارهای ارائه شده توسط آمازون خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

رقابت «حراجمعه» بامیلو و «جمعه به خرید» دیجی کالا؛ تقلیدی از یک تقلید اشتباه!

آمازون در سال 1994 تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 300 میلیون کاربر فعال دارد. براساس آمارها 30 میلیون کاربر از اپلیکیشن این فروشگاه استفاده کرده و 100 هزار فروشنده از طریق آمازون اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند.

در سال 2016 میزان فروش آمازون 136 میلیارد دلار بود که این رقم، 2.4 میلیارد دلار سود خالص برای این فروشگاه در پی داشت. براساس آمارهای رسمی، آمازون بیش از 3 میلیارد دلار در هر سال هزینه تبلیغات ویدیویی می‌کند و 541 هزار کارمند دارد، همچنین 45 هزار ربات کاملا هوشمند نیز در بخش انبار به این کمپانی خدمت می‌کنند.

amazon

بیش از دو-سوم خانواده‌های آمریکایی یعنی حدود 80 میلیون نفر خرید‌های خود را از آمازون که مقر اصلی آن در ایالات متحده است، انجام می‌دهند و عضو این فروشگاه هستند.

در نهایت ارزش کمپانی آمازون بیش از 54 میلیارد دلار قیمت‌گذاری شده و از همین رو ششمین برند با ارزش جهان محسوب می‌شود.

از آمارهایی که آمازون به صورت رسمی در اختیار عموم قرار داده، می توان اینگونه نتیجه گرفت که این کمپانی به قدری بزرگ است که درآمد کل آن با بودجه یک کشور قدرتمند برابری می کند!

حال اجازه دهید به کیفیت سرویس دهی و آمارهای موجود از دیجی کالا و بامیلو بپردازیم و حدس بزنیم که اگر آمازون در ایران خدمات خود را ارائه می‌کرد آیا این فروشگاه‌ها می‌توانستند به این شکل قدرت‌نمایی کنند؟!

bamiloروز گذشته دو فروشگاه مطرح ایرانی با طرح تخفیفی حراجمعه و جمعه به خرید و تبلیغات گسترده قبلی، میزبان کاربران زیادی شدند و این موضوع باعث شد که هر دو فروشگاه برای ساعت‌ها با اختلال روبرو شوند. به طوری که بامیلو مرتب از دسترس خارج می‌شد و دیجی کالا نیز با اختلال بسیار زیادی روبرو بود و تا کاربران به خود بجنبند و اختلالات را کنار بزنند، کالاهای اصلی تمام شد! از همین رو کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی نارضایتی خود را از کیفیت سرویس دهی هر دو فروشگاه اعلام کردند. همین موضوع هم باعث آماده سازی این مقایسه توسط دیجی رو شد!

در سال 2013 آمازون بزرگترین قطعی خود را تجربه کرد و این فروشگاه برای 40 دقیقه از دسترس خارج شد. این موضوع باعث شد که این فروشگاه 5 میلیون دلار خسارت به خود ببیند. چرا که میزان فروش غول فروش آنلاین در هر دقیقه 117 هزار دلار بود که در حال حاضر به بیش از 500 هزار دلار رسیده است! به زبان ساده تر این فروشگاه در هر ثانیه 600 کالا را به فروش می‌رساند!  اما با این حال از آن زمان به بعد هیچ گزارشی مبنی بر وجود اختلال گسترده در وب سایت این فروشگاه به ثبت نرسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که آمازون به قدری نسبت به زیر ساخت خود حساس است که هیچ کاربری را رد نمی‌کند.

amazonاز طرفی آمازون و بسیاری از فروشگاه‌های دیگر، برای کالاهای تخفیف خورده نیز دقیقا تعداد کالاهای موجود را به نمایش می گذارد تا کاربران بدانند چه تعداد محصول با تخفیف عرضه خواهد شد! چرا که برای کاربران عجیب است که یک محصول زمانی که بک وب سایت با اختلال روبرو شده در کمتر از 10 دقیقه به اتمام برسد!

از نظر تعداد عضو و خرید کاربران نیز همانطور که در بالا اشاره شد، بیش از دو سوم خانواده‌های آمریکایی از فروشگاه اصلی کشور خود یعنی آمازون اقدام به خرید می‌کنند.

از میزان نصب اپلیکیشن دیجی کالا با بیش از 2 میلیون و بامیلو با 200 هزار نصب و همچنین میزان بازدید این فروشگاه‌ها در کشور، می توان یک نتیجه تقریبی گرفت. براساس آمار رسمی مرکز آمار در سال 95، تعداد جمعیت ایران در حدود 80 میلون نفر است و تعداد خانواده های ایرانی در حدود 24 میلیون اعلام شده است. از همین رو ضریب نفود یک شخص در یک خانواده عدد 3.3 خواهد بود! بنابراین می‌توان تقریبا نتیجه گرفت کمتر از 30 درصد خانواده های ایرانی از این فروشگاه‌ها بازدید می‌کنند، هر چند که از همین تعداد نیز بسیاری هیچ خریدی از این فروشگاه‌ها انجام نمی‌دهند!

همچنین براساس آمار economist که صحت آن مشخص نیست، دیجی کالا در ایران 150 میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است که هرچند این رقم دیجی کالا را به یکی از برترین و موفق‌ترین شرکت های حال حاضر ایران تبدیل می‌کند، اما در مقابل ارزش 54 میلیارد دلاری آمازون، شاید به حساب نیاید!DigiKala

از آمارهای ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت که هر دو فروشگاه، به خصوص فروشگاه اصلی ایران یعنی دیجی کالا هنوز راه زیادی برای جلب نظر خانواده‌های ایرانی دارند و رقابت آنها با آمازون قطعا باید بعد از جلب رضایت و اعتماد کاربران ایرانی صورت گیرد.

در این زمان که آمازون و دیگر فروشگاه‌های خارجی هیچ خدماتی به کاربران ایرانی نمی‌دهند، قطعا فروشگاه‌های ایرانی بسیار راحت‌تر می توانند بدون وجود یک رقیب قدرتمند سرویس دهی خود را گسترش دهند و باید از این جای خالی بیشترین بهره را ببرند، چرا که اگر آمازون در ایران خدمات خود را ارائه می‌کرد قطعا رقابت به گونه‌ی دیگری شکل می‌گرفت!

از طرفی هم اگر شرایط قیمت و کیفیت سرویس دهی یکسان باشد، به طور حتم همه‌ی مشتریان ایرانی ترجیح می‌دهند خرید‌های خود را از یک فروشگاه کاملا ایرانی انجام دهند. از همین رو این دو امتیاز می‌تواند فروشگاه‌های فعلی ایران را در آینده به فروشگاه‌های بین المللی تبدیل کند که حتی با آمازون هم رقابت کنند.

به نظر شما آیا فروشگاه‌های ایرانی شانسی در مقابل آمازون دارند؟ آیا تجربه خرید از این فروشگاه ها را داشته‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
1 دیدگاه
  1. احسان می‌گوید

    آمازون اگه ایران بود اینا اینقدر بزرگ و پرو نمیشدن

به گفتگو بپیوندید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.