راههایی برای شکستن سکوت آزاردهنده در یک گفتگو

حتما برای شما هم پیش آمده است که گفتگویی را با شخصی آغاز می‌کنید اما پس از مدتی یک سکوت آزاردهنده بین شما دونفر برقرار می‌شود. حال اگر این فرد، کسی باشد که برای شما اهمیت دارد شرایط کمی پیچیده خواهد شد. سکوت همیشه هم بد و آزاردهنده نیست اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید این سکوت آزاردهنده را بشکنید و گفتگو را به شکل خوب و سازنده ادامه دهید حال فرقی نمی‌کند این گفتگو به شکل رودررو باشد یا مکالمه‌ای تلفنی، در هر صورت می‌توان از بروز چنین وضعیتی جلوگیری کرد. در این مقاله از دیجی رو ما این روش‌ها را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید سکوت آزاردهنده را در گفتگوها از بین ببرید و ارتباطی موفق با طرف مقابل خود برقرار کنید.

از سکوت نهراسید

هر سکوتی آزاردهنده و ترسناک نیست، گاهی سکوت یک واکنش انعکاسی و یا یک وقفه طبیعی در گفتگو است. پس تفاوت سکوت آزاردهنده با سکوت طبیعی در چیست؟ مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه گرونینگن انجام شده است نشان می‌دهد سکوتی آزاردهنده است که جریان مکالمه را مختل کند و اگر شما بتوانید سکوت طبیعی را در یک مکالمه تشخیص دهید دیگر از هر سکوتی هراس نخواهید داشت. پس ابتدا باید قدرت تشخیص خود را تقویت کنید تا بدانید که هر سکوتی مایه نگرانی نیست و می‌تواند یک وقفه طبیعی در گفتگوی سالم شما با طرف مقابل باشد.

راههایی برای شکستن سکوت آزاردهنده در یک گفتگو

با قدرت شروع کنید

مکالمه‌ای که با قدرت شروع شود هر دو طرف را درگیر گفتگو خواهد کرد و دیگر برای سکوت‌های آزاردهنده و طولانی وقتی باقی نخواهد ماند. اگر هدف شما این است که از بروز سکوت آزاردهنده جلوگیری کنید باید حرف‌هایی برای گفتن داشته باشید و آن‌ها را به طور خودجوش به زبان آورید. پس باید پیش از شروع ماکالمه، یک موضوع مناسب انتخاب کنید، این کار به ادامه گفتگو و جلوگیری از سکوت‌های طولانی و آزاردهنده کمک خواهد کرد.

راههایی برای شکستن سکوت آزاردهنده در یک گفتگو

نشانه‌ها را بخوانید

گاهی می‌توان شکل گیری یک سکوت آزاردهنده را از نشانه‌های آن شناخت، گاهی هم چنین سکوتی بدون نشانه بروز می‌کند. سعی کنید به زبان بدن طرف مقابل خود توجه کنید و نشانه‌های عدم اشتیاق و علاقه به گفتگو یا احساس ناراحتی در ادامه بحث را در وی تشخیص دهید. این نشانه‌ها به شما می‌گویند که وقت عوض کردن موضوع بحث رسیده است، اگر بتوانید موضوع گفتگو را عوض کنید و درباره چیزی که طرف مقابل به آن مشتاق‌تر است صحبت کنید از بروز سکوت آزاردهنده نیز جلوگیری خواهید کرد. نشانه‌هایی که از سکوت آزاردهنده خبر می‌دهند عبارتند از:

  • طرف مقابل بی توجه به نظر می‌رسد.
  • طرف مقابل با بند روی لباسش بازی می‌کند.
  • طرف مقابل به ساعتش و یا به درب خروجی نگاه می‌کند.
  • طرف مقابل صحبت‌های شما را قطع می‌کند اما حرف خاصی نمی‌زند و جمله‌اش را به پایان نمی‌رساند.
  • پاسخ‌های طرف مقابل، کوتاه و مختصر است.
  • پاسخ‌های طرف مقابل با گفتگویی که دارید همخوانی ندارد، این نشانه گوش نکردن او به حرف‌های شما و عدم توجه به موضوع گفتگو است.

نشانه‌ها در مکالمات تلفنی

نشانه‌هایی که برشمردیم در مکالمات حضوری قابل تشخیص هستند اما اگر در حال مکالمه با تلفن و یا اپلیکیشن‌های ارتباط ویدئویی باشید تشخیص کامل زبان بدن طرف مقابل تقریبا غیرممکن است و این مساله ممکن است به سکوت‌های آزاردهنده و به هم خوردن گفتگو بینجامد. اما می‌توان نشانه‌های عدم علاقه طرف مقابل به ادامه گفتگو را در یک ارتباط غیرحضوری هم تشخیص داد:

  • پاسخ‌های کوتاه و مختصر در ارتباط غیرحضوری نیز نشانه عدم علاقه طرف مقابل است.
  • اگر طرف مقابل در گفتگو با شما همراهی نکند نشانه این است که به موضوع بحث، بی علاقه است.
  • شما می‌توانید صدای من و من کردن او را بشنوید.

حل کردن مشکل

اگر در گفتگوی شما سکوت آزاردهنده‌ای به وجود آمد به سرعت می‌توان آن را برطرف کرد پس لزومی ندارد از بروز چنین موقعیت‌هایی اجتناب کنید. اما به خاطر داشته باشید که یک سکوت معنادار و آزاردهنده می‌تواند از حس ناراحتی و کسالت طرف مقابل ناشی شود و اگر با شناخت این عوامل به مقابله با آن‌ها بپردازید ارتباط شما با طرف مقابل نزدیک‌تر هم خواهد شد. اگر برای یک جواب صادقانه آمادگی ندارید دلیل سکوت را از طرف مقابل سوال نکنید اما می‌توانید چیزهای دیگری از او بپرسید که همان معنا را برساند مثل “به نظر می‌رسد بی‌علاقه هستی؟ آیا موضوع دیگری هست که بخواهی در مورد آن حرف بزنیم؟” پس از پرسیدن این سوالات، به دقت به جواب طرف مقابل گوش کنید.

راههایی برای شکستن سکوت آزاردهنده در یک گفتگو

تغییر جهت گفتگو

تغییر دادن موضوع گفتگو به موضوعی دیگر (که متفاوت اما مرتبط باشد) یک راه طبیعی برای ادامه دادن مکالمه و جلوگیری از نارضایتی طرف مقابل است. البته دقت داشته باشید که عوض کردن مداوم موضوع بحث هم می‌تواند باعث کسل کننده شدن مکالمه و عصبی شدن و نارضایتی طرف مقابل شود پس از این کار حذر کنید. سعی کنید این کار را به طور طبیعی و عادی انجام دهید، چند ایده برای عوض کردن موضوع بحث می‌تواند جملات زیر باشد:

  • این من را یاد چیزی می‌اندازد…
  • فراموش کردم درباره آن موضوع به تو بگویم…
  • روزی شنیدم که…
  • می‌خواستم این موضوع را از تو بپرسم…

 

پیدا کردن موضوعات جدید

اگر از بروز سکوت‌های آزاردهنده در مکالمه‌ها نگران هستید بهتر است خودتان را از قبل برای گفتگو آماده کنید. اگر پیش از شروع گفتگو، چند موضوع در ذهنتان آماده داشته باشید کار شما بسیار بهتر پیش خواهد رفت. موضوعات مورد نظر خود را ناگهان و با سوالات متوالی آغاز نکنید، سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که جذابیت دارند و می‌دانید طرف مقابل شما به آن‌ها علاقمند است. بحث را با سوالاتی جذاب و شوخ طبعانه شروع کنید و توجه طرف مقابل را به آن جلب کنید تا گفتگویی شیرین و به یادماندنی داشته باشید.

پایان دادن به گفتگو

سکوت می‌تواند نشانه پایان طبیعی گفتگو هم باشد. بنابراین سعی نکنید برای ادامه دادن آن به فشار متوسل شوید. گفتگویی که به طور طبیعی در حال پایان یافتن است باید به پایان برسد و هر تلاشی برای ادامه دادن آن به سکوت‌های بیشتر و خسته کننده‌تری خواهد انجامید. پس شما باید این زمان را بشناسید و گفتگو را به شکلی خوب و مسالمت آمیز به پایان ببرید تا پایه‌های رابطه خود را با طرف مقابل مستحکم‌تر کنید.

منبع Love to Know

دیدگاه خود را ثبت کنید

avatar