اتلاف وقت آن قدرها هم که فکر می‌کنید بد و مضر نیست

وقت همه ما محدود است و زندگی همه ما روزی به پایان می‌رسد. در چنین شرایطی شاید تصور کنید اتلاف وقت یک اشتباه مهلک است و هرگز نباید اجازه دهیم ثانیه‌ای از زندگی به بطالت و بیهودگی سپری شود.

اما اتلاف وقت دقیقا چه معنایی دارد؟ آیا انجام کاری که از آن لذت می‌برید تلف کردن وقت است؟ آیا گذراندن تمام لحظات زندگی با کار و فعالیت‌های جدی و سخت به معنای زندگی کامل است. پس جایگاه شادی و رضایت شما در زندگی کجاست؟ در این مقاله از دیجی رو تعریف کاملی از اتلاف وقت را برای شما مطرح خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چطور از زمان خود استفاده کنید تا احساس پشیمانی و ناراحتی نداشته باشید.

1. اتلاف وقت

آیا تاکنون تمام یک بعداز ظهر را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی یا تماشای ویدئوی بچه گربه‌ها کرده‌اید؟ آیا دیشب هم مجبور بودید یک قسمت جدید از سریال محبوب خود را تماشا کنید یا این که برای بار چندم مشغول تماشای یک نمایش تلویزیونی قدیمی بودید؟ آیا این بهترین استفاده‌ای است که می‌توانید از زمان خود داشته باشید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است به این معناست که شما در حال اتلاف وقت خود هستید. اما اتلاف وقت یک مفهوم مطلق نیست و کاری که برای یک فرد، هدر دادن زمان تلقی می‌شود برای فردی دیگر تفریح، یا انجام یک کار مفید و موثر است. همه ما هر روز این سوال را از خودمان می‌پرسیم: “آیا من زندگی‌ام را تلف می کنم؟” پاسخ چنین سوالی به خود شخص بستگی دارد. همه با هم متفاوت هستند اما در یک مورد، اشتراک دارند و آن محدود بودن زمان است. عمر همه ما محدود است و باید حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم. اما قبل از پرداختن به این مورد باید بدانیم که تفاوت یک زندگی تلف شده با یک زندگی کامل در چیست؟

اتلاف وقت آن قدرها هم که فکر می‌کنید بد و مضر نیست

3. ارزش زمان

ما هر روز کارهای مختلفی انجام می‌دهیم و زمان‌های متفاوتی را برای آن صرف می‌کنیم. شاید جالب باشد اگر بدانید که هر یک از این کارها چه مقدار از وقت شما را در شبانه روز، هفته یا سال تلف می‌کند:

  • مردان و زنان به طور متوسط 1.25 روز از هر سال را در ترافیک سپری می‌کنند در حالی که با استفاده کردن از وسایل نقلیه عمومی یا انتخاب محیط کار نزدیک به منزل و حتی دورکاری می‌توان از تلف شدن این زمان جلوگیری کرد.
  • هر فرد به طور متوسط 18.5 روز را در سال برای خرید کردن صرف می‌کند. اگر بیشتر خریدهای خود را همزمان انجام دهید و یا آنلاین خرید کنید در زمان از دست رفته خود صرفه جویی خواهید کرد.
  • هر فرد بالغ به طور متوسط 6.5 ساعت از شبانه روز را خواب است. خواب شبانه برای سلامت روح و جسم بسیار مهم است پس سعی کنید تحت هیچ شرایطی خواب را فدای فعالیت‌های دیگر نکنید.
  • هر فرد به طور متوسط 8 دقیقه در روز مشغول حمام کردن است. راه‌های مختلفی برای کم کردن زمان حمام وجود دارد که هم از اتلاف وقت و هم از اتلاف آب جلوگیری می‌کند.
  • مردان هر هفته یک ساعت و چهل و پنج دقیقه را در دستشویی سپری می‌کنند. این زمان برای خانم‌ها یک ساعت و بیست و پنج دقیقه در هفته است، به طور قطع نمی‌توان از این زمان صرف نظر کرد.
  • زنان به طور متوسط 4.17 ساعت در هفته مشغول آشپزی هستند و مردان نیز 3.25 ساعت از هفته به آشپزی می‌پردازند. خوردن غذای سالم و خانگی در سلامت بدن نقش مهمی دارد اما شما می‌توانید با فریز کردن غذایی که تهیه کرده‌اید و یا تبدیل ساعات غذا خوردن به دورهمی‌های خانوادگی در این وقت نیز صرفه جویی کنید.
  • یک فرد به طور متوسط سه ساعت و 14 دقیقه را در روز به تماشای تلویزیون می‌پردازد. تماشای تلویزیون یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های نسل ما است اما سعی کنید تا حد ممکن از اتلاف وقت در جلوی تلویزیون بپرهیزید.
  • مردان و زنان به طور متوسط 1.85 روز از سال را بیمار هستند. بیمار شدن یک اتفاق غیرقابل اجتناب است اما با مراقبت بهتر از خودتان می‌توانید احتمال بیمار شدن را به حداقل برسانید.
  • مردان و زنان به طور متوسط هر روز 30 دقیقه از وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. این شبکه‌ها در اطلاع رسانی و ارتباطات جمعی بسیار مهم و اثرگذار هستند و نمی‌توان آن را حتی برای مدت محدود نیز کنار گذاشت اما نباید اجازه دهید شبکه‌های اجتماعی شما را از ارتباطات واقعی دور نگه دارد.
  • یک فرد به طور متوسط هر روز دو ساعت و پنجاه و یک دقیقه از وقت خود را پای اینترنت می‌گذراند. اینترنت امروزه به یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی تبدیل شده است و نمی‌توان آن را از زندگی حذف کرد اما با حضور بیشتر در زندگی واقعی، می‌توان از غرق شدن در فضای مجازی جلوگیری کرد.

اتلاف وقت آن قدرها هم که فکر می‌کنید بد و مضر نیست

3. ایجاد تعادل

همه ما بارها این سوال را از خودمان پرسیده‌ایم: “آیا من عمرم را تلف می‌کنم؟” اما تلف کردن وقت دقیقا چیست؟ شاید تصور کنید کارهایی مثل دیدن یک سریال تلویزنی، انجام بازی‌های رایانه‌‌ای و … شما را از زندگی واقعی محروم می‌کند. اما اگر این کارها عشق و علاقه شما باشند یا اگر یک تست سرگرم کننده آنلاین، دانش شما را در مورد موضوعی خاص افزایش دهد چطور؟ در این صورت آیا می‌توان این کارها را اتلاف وقت قلمداد کرد؟ این کارها تنها زمانی اتلاف وقت هستند که ما را از چیزهای باارزش و غنی در زندگی دور می‌کنند مثل لذت بردن از طبیعت.

اما همه ما در زندگی مسئولیت‌هایی داریم، مسئولیت‌های شغلی و خانوادگی که به صرف زمان نیاز دارند مثل شغلی که باید هر روز انجام دهید یا فرزندانی که باید برایشان غذا تهیه کنید و در تکالیف مدرسه به آن‌ها کمک کنید. زمانی که برای خانواده صرف می‌کنید به اندازه زمانی که برای کار صرف می‌کنید اهمیت دارد. اما در عصر حاضر چیزهای زیادی اطراف ما وجود دارند که باعث حواس پرتی و اتلاف وقت می‌شوند مثل اینترنت و فضای مجازی که هر کدام به زمان و موقعیت خاصی تعلق دارند. اما خود شما چطور؟ بخشی از وقت شما باید به خود شما تعلق داشته باشد و در این مدت باید از کارهایی که دوست دارید لذت ببرید. هر شبانه روز 86400 ثانیه است و این که چطور این زمان را صرف کنید کاملا به خود شما بستگی دارد.

اتلاف وقت آن قدرها هم که فکر می‌کنید بد و مضر نیست

4. استفاده بهینه از زمان

شما با انجام این ده کار می‌توانید از وقت خود بهترین استفاده را ببرید:

    1.  یک لیست از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید تهیه کنید، با انجام دادن این کارها به سادگی در مدیریت زمان خود موفق خواهید بود.
    2. چند ساعت از روز یا یک روز از هفته را فقط به خودتان اختصاص دهید تا انرژی از دست رفته خود را بازیابید.
    3. غذا خوردن را فراموش نکنید. گاهی ما آنقدر سرگرم کار می‌شویم که خوردن غذای سالم و مناسب را فراموش می‌کنیم.
    4. خودمحور نباشید. اگر کسی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند به او اجازه دهید که این کار را انجام دهد.
    5. زمان کاری خود را مشخص کنید و خارج از این زمان به تلفن و ایمیل کاری پاسخ ندهید.
    6. یک سرگرمی برای خودتان جور کنید، این کار باعث می‌شود الگوی تکراری زندگی شما بشکند و از وقت خود بیشتر لذت ببرید.
    7. یک چیز جدید یاد بگیرید، دانش خود را افزایش دهید و انگیزه‌های جدید در خودتان به وجود آورید.
    8. به جای گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی سعی کنید با دوستان و نزدیکان خود ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها گفتگوی حضوری داشته باشید.
    9. خواب را جدی بگیرید. خوابیدن کافی راز شادی و سلامت است. شب‌ها زود به خواب بروید و صبح زود از خواب برخیزید.
    10. خانواده را فراموش نکنید. گذراندن وقت با اعضای خانواده و دریافت کمک و حمایت آن‌ها بهترین راه برای سلامت روحی و جسمی شما است.
آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
منبع BBC

دیدگاه خود را ثبت کنید

avatar