در این شکی نیست که استراتژی کمپانی مایکروسافت در بخش تلفنهای هوشمند کاملا متمرکز و هدفمند نیست و هیچ کس این موضوع را بهتر از مدیر قبلی آن استیو بالمر نمیداند. درست است که وی هم اکنون در شرکت دیگری مشغول مدیریت است اما مطمئنا گوشه چشمی به کمپانی قبلی که در آن فعالیت داشته، دارد. به گفته آقای بالمر شرکت مایکروسافت در زمینه تلفن های همراه باید مسیر های مشخصی را طی نماید.
استیو بالمر میگوید که در زمان مدیریت خود قصد داشت کمپانی مایکروسافت را در مسیر معینی جهت پیشرفت در عرصه موبایل قرار دهد که این موضوع پس از تصمیم هیئت مدیره جهت خرید دستگاه های نوکیا در سال 2013 عملی نشد. رئیس کنونی مایکروسافت، ساتیا نادلا، در زمینه موبایل باید یک «راه مشخص» را انتخاب نماید و آقای بالمر معتقد است که نادلا به زودی در این کار موفق خواهد شد.
برخی از کارشناسان معتقدند که آقای نادلا و همچنین رئیس بخش سرفیس، پانوس پانی، سیاست خود پیرامون تلفن های لومیا را تغییر دادهاند و حالا باید به فکر طراحی تلفنهای سرفیس باشند. این در حالی است که مدتی از انتشار شایعاتی پیرامون رونمایی از سرفیس فون در نیمه دوم سال جاری می گذرد. در حقیقت اگر هم اکنون به آدرس www.surfacephone.com بروید، به سرعت به آدرس سایت جهانی سرفیس مایکروسافت منتقل خواهید شد. در ادامه صحبت های خود آقای بالمر پیرامون تئوری مربوطه آمده است:
« کمپانی مایکروسافت حتما باید یک مسیر خاص و معین در زمینه تلفنهای همراه را پیش بگیرد. چرا که اگر بخواهید در بخش تلفنهای همراه و فضای ابری بهترین باشید، باید حتما برای هر قدم خود برنامه ریزی داشته باشید و در یک کلام بدانید که چه کاری میکنید. هنگامی که من میخواستم کمپانی را ترک کنم، هیئت رئیسه با خرید تلفن های ویندوزی نوکیا مسیری را انتخاب کرد؛ در واقع آنها زمانی این تصمیم را گرفتند که من به آنها گفتم که میخواهم بروم. من مطمئن هستم که ساتیا در نهایت به مسیر مشخص خود خواهد رسید» – استیو بالمر ، مدیر سابق مایکروسافت
شایان ذکر است که سال گذشته خبری منتشر شد با موضوع اینکه گوشیهای سرفیس به تولید محتوی و بهره وری توجه خواهند داشت، نه مشخصات سخت افزاری. حال طبق نظراتی که از استیو بالمر شنیدیم، این راهی نبود که ایشان به هنگام ریاست در کمپانی انتخاب کرده بودند. اما همه اینها در حال گذر هستند و از آن جایی که ویندوز فون از دو رقیب اصلی خود یعنی اندروید و iOS فاصله زیادی دارد، مایکروسافت باید کار شگفت انگیزی را جهت جلب توجه کاربران انجام دهد، همچون کاری که در ویندوز 10 انجام داد…