امروزه خودروهای هیبریدی دیگر کمیاب نیستند. بلکه برعکس، هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود. هر روز خودروسازهای جدیدی پا به دنیای خودروهای هیبریدی میگذارند و عملکرد خودروهای هیبریدی هم هر روز بهتر میشود. شاید استفاده از موتورهای الکتریکی برای به حرکت درآوردن یک خودرو، تا همین چند سال پیش ایدهی خوبی به نظر نمیرسید. اما در حال حاضر، قضیه کمی متفاوت است.
برای بسیاری از علاقهمندان به رانندگی و دنیای خودرو، نشستن پشت فرمان یک خودروی بنزینی که بتواند در مدت کوتاهی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد یک لذت دیگری دارد و حتی فکر به اینکه شاید در دهههای آینده خبری از خودروهای بنزینی نباشد، کمی دردناک به نظر برسد و حتی فکرش هم آزار دهنده باشد!
اما واقعیت چیز دیگری است. امروزه خودروهای الکتریکی و خودروهای هیبریدی، چیزی از خودروهای بنزینی کم ندارند. در واقع بسیاری از خودروسازان برای بهبود عملکرد مدلهای جدیدی که میسازند، از موتورهای الکتریکی استفاده میکنند. شاید باورش سخت باشد که اضافه کردن موتور الکتریکی به یک خودروی بنزینی بتواند قدرت آن را به شکل محسوسی افزایش دهد، برای همین در این مطلب لیستی از ماشینهایی آماده کردهایم که این کار را انجام دادهاند و نتیجه گرفتهاند!
البته جایی که تکنولوژی و سرعت و قدرت یک خودرو با هم آمیخته میشوند، چیزی که زیاد میشود، قیمت خودرو است! بعضی از این خودروها را قبلا دیدهاید و یا اخبار مربوط به آنها را شنیدهاید. اما با توجه به قیمت بالای این خودروهای اسپرت هیبریدی، هر کسی توان خرید آنها را ندارد. اما مسلما با گذشت زمان و پیشرفت این تکنولوژیها، قیمتها هم پایینتر خواهند آمد و خریدن یک خودروی اسپرت هیبریدی، دیگر کار سختی به نظر نخواهد رسید.
به احتمال خیلی زیاد با خودروهایی که در این لیست حضور دارند از پیش آشنایی دارید. در این مطلب به مشخصات فنی این خودروها و جزیئاتی که درباره آنها میدانیم اشاره میکنیم. اگر فکر میکنید خودروی اسپرت هیبریدیای وجود دارد که جایش در این لیست خالی است، میتوانید از طریق بخش نظرات این خودرو را به ما و دیگر خوانندگان یادآوری کنید.
بی ام و i8
BMW i8 یکی از همان مدلهایی است که حتما میشناسید. این خودرو در همان روزهای اول عرضه، وارد کشورمان شد و سر و صدای زیادی به پا کرد.
ساخت خودروهایی با موتور وسط توسط BMW، به سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ بر میگردد. در آن سالها، بیامو با تولید مدل M1، در واقع اولین خودروی موتور وسط خود را وارد خط تولید و تولید انبوه کرده بود. البته همان طور که سالهای زیادی طول نکشید تا ساخت این مدل متوقف بشود، تعداد زیادی هم از ان مدل تولید نشد. تنها ۴۵۷ دستگاه از این خودرو تولید و فروخته شد. سالها پس از آن و در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت بود که بیامو بار دیگر اقدام به تولید خودروهایی با موتور وسط کرد. این خودرو علی رغم این که جانشین M1 محسوب میشد، ولی نام متفاوتی را برای آن برگزیدند. این خودرو در کنار مدل i3 که آن روزها تازه معرفی شده بود، i8 نام گرفت.
طراحی بدنهی BMW i8 و ظاهر زیبا و خشن و انتقامجوی آن، از همان ابتدا توجه بسیاری را به خود جلب کرد. استفاده از خطهای زیاد در بدنه و کاپوت که منجر به حجیم شدن بدنه در بعضی از نقاط شده است و ظاهر آن را بسیار جذاب کرده است. باز شدن درها به صورت عمودی هم از دیگر نکاتی است که i8 را جذابتر میکند. در ساخت بدنه از متریال سبک وزن استفاده شده است. فیبر کربن به همراه آلومینیوم در همه جای خودرو به کار رفتهاند تا در عین محکم بودن، از سبک بودن خودرو هم اطمینان حاصل شود.
اما جدا از بحث طراحی بدنه و طراحی شیک و لوکس و در عین حال حس و حال اسپرت فضای داخلی آن، بهتر است به پیشرانهی این خودرو بپردازیم.
بیامو i8 از یک موتور میانی ۱.۵ لیتری سه سیلندر استفاده میکند که نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. این موتور به همراه یک پیشرانهی الکتریکی که از باتری لیتیوم-یونی استفاده میکند و نیرو را به چرخهای جلو میفرستد، مسئول به حرکت در آوردن i8 هستند. موتور بنزینی ۲۳۱ اسب بخار و موتور الکتریکی ۱۳۱ اسب بخار قدرت تولید میکند که با هم ترکیب شده و خودرو را در عرض ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسانند. استفاده از این دو موتور در کنار هم، نزدیک به ۵۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
گفته میشود که این خودرو تنها با استفاده از موتور الکتریکی ، قادر به پیمودن مسافت ۲۲ مایل (حدود ۳۴ کیلومتر ) است. حداکثر سرعت خودرو هم برابر با ۱۵۵ مایل بر ساعت (حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت) است. این خودرو ۱۴۴ هزار دلار قیمت دارد. با احتساب قیمت دلار، این خودرو در حدود ۵۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت ولی همان طور که میدانید، این خودرو با قیمتی بیشتر از ۱ میلیارد تومان در ایران خرید و فروش میشود.
آکورا NSX
نسل اول هوندا NSX در سال ۱۹۹۰ وارد خط تولید شد. در آن زمان، این خودرو با قرار گرفتن موتور در وسط و استفاده از آلومینیوم و تیتانیوم در بدنه، تبدیل به یکی از خاصترین مدلهای آن دوره شد. در آن هنگام پیشرانهی NSX یک موتور ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر که به صورت V شکل چیده شده بودند بود و ۲۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت. تقریبا ده سال پس از آن، نسل دوم این خودروی خاص معرفی شد.
در بدنهی نسل دوم، از آلومینیوم و فیبر کربن استفاده شده است که باعث سبکتر شدن خودرو میشوند. این خودرو ۱۷۲۳ کیلوگرم وزن دارد و از یک موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر که به صورت V شکل چیده شدهاند استفاده میکند. این موتور به توربوشارژر دو قلو مجهز شده است و به یک جعبه دندهی اتوماتیک دو کلاچهی ۹ سرعته متصل است. موتور این خودرو هم در وسط آن قرار دارد و با ۳ موتور الکتریکی ترکیب میشود تا ۵۷۳ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
این خودروی ژاپنی در عرض ۳.۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. همچنین حداکثر سرعتی برابر با 305 کیلومتر بر ساعت دارد. قیمت این خودروی کوپه ۱۵۶۰۰۰ دلار (۵۹۳ میلیون تومان) است.
مک لارن P1
مک لارن P1 اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و سال بعدش آمادهی فروش شد. امکاناتی که مک لارن P1 در اختیار صاحبانش میگذارد شامل تمام ویژگیهای یک ابرخودرو از جمله یک موتور در وسط خودرو و بدنهی سبک ساخته شده از جنس فیبرکربن است.
مک لارن P1 از یک پیشرانهی پلاگین هیبرید استفاده میکند. موتور بنزینی ۳.۸ لیتری ۸ سیلندر V شکل آن که با توربو شارژر دو قلو همراه شده است، ۷۲۷ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. البته سازندگان مک لارن به ۷۰۰ اسب بخار قدرت راضی نشدهاند و یک موتور الکتریکی هم به این خودرو اضافه کردهاند. این موتور الکتریکی ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. ترکیب این دو موتور، در مجموع ۹۰۴ اسب بخار قدرت ۹۸۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند.
تمام قدرتی که توسط موتور بنزینی و الکتریکی P1 تولید میشود، به چرخهای عقب منتقل میشود. همچنین مک لارن در این خودرو از جعبه دندهی ۷ سرعتهی دو کلاچه استفاده میکند. همچنین مک لارن P1 به بعضی از تکنولوژیهایی که از فرمول ۱ الهام گرفته شدهاند مجهز شده است. از جمله این تکنولوژیها میتوان به IPAS یا Instant Power Assist System اشاره کرد. با استفاده از این تکنولوژی، تنها با فشار دادن یک دکمه، موتور الکتریکی شروع به تولید نیرو میکند و به خودرو سرعت می بخشد (این تکنولوژی را مانند نیترو در نظر بگیرید. فقط با این تفاوت که الکتریکی است).
همچنین در بال عقب هم از تکنولوژیهایی استفاده شده است که به P1 کمک میکند نیروی رو به پایین بیشتری تولید کند. تمام این تکنولوژیها در کنار هم، باعث میشوند که مک لارن P1 در ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این خودرو تنها ۱۶.۵ ثانیه طول میکشد.
مک لارن P1 هم مانند بسیاری از ابرخودروها،محدود کنندهی سرعت دارد که به راننده اجازه نمیدهد از یک سرعتی فراتر رود. اما مک لارن ادعا میکند که بدون این محدود کننده، P1 قادر است به سرعتی بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
این خودرو با قیمت 1.15 میلیون دلار (حدود ۴.۳ میلیارد تومان) به فروش میرسد. البته مک لارن نسخهی دیگری از این خودرو را برای آن دسته از افرادی که دنبال سرعتی بیشتر از این میگردند هم ساخته است. این نسخه که P1 GTR نام دارد، سرعت، قدرت و قابلیتهای مسابقه ای بیشتری را در اختیار شما میگذارد و قیمتش هم 3.4 میلیون دلار (حدود ۱۳ میلیارد تومان) است.
پورشه 918 اسپایدر
شاید در نگاه اول این خودرو فقط یک نسخهی عریضتر از ۹۱۱ به نظر برسد. ولی در واقع، این خودرو خیلی بیشتر از آن است. این خودروی موتور وسط، اولین بار در سال ۲۰۱۳ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد. موتور بنزینی این خودرو که ۴.۶ لیتر حجم دارد و ۸ سیلندر است، با یک جعبه دندهی ۷ سرعتهی دو کلاچه همراه میشود و ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور بنزینی پس از همراه شدن با موتورهای الکتریکی ، ۸۸۷ اسب بخار قدرت و حدود ۱۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
موتور قدرت مند این نسخه، میتواند آن را در عرض ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن هم برابر با ۳۵۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. همچنین اگر فقط از موتورهای الکتریکی استفاده کنید، قادر به پیمودن مسافتی بیشتر از ۲۰ کیلومتر نخواهید بود.
پیشرانهی این خودرو وزن کمی ندارد. پورشه هم برای کاهش وزن ، در بدنه از فیبر کربن استفاده کرده است تا وزن زیاد سبب کاهش عملکرد خودرو نشود. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۸۴۳۰۰۰ دلار (حدود ۳.۲ میلیارد تومان) به فروش میرسد.
فراری لافراری
این مدل، صد در صد یکی از جذابترین فراریهای تاریخ است. این خودرو که در سال ۲۰۱۳ و در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد، بسیاری از تکنولوژیهای فرمول ۱ را در خود جای داده است. برای مثال، بدنهی خودرو بسیار آیرودینامیک طراحی شده است. همچنین در بخش بال عقب خودرو، این بال با توجه به شرایط به گونهای تنظیم میشود که نیروی رو به پایین مناسبی را به وجود بیاورد.
پیشرانهی فراری لافراری، شامل موتور بنزینی ۶.۳ لیتری ۱۲ سیلندر V شکل میشود. همراه شدن این موتور با دو موتور الکتریکی، باعث میشود که لافراری بتواند ۹۴۹ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. رسیدن این خودرو از حالت سکون به سرعت ۶۰ مایل بر ساعت (۹۶ کیلومتر بر ساعت) تنها ۲.۴ ثانیه زمان میبرد. این خودرو هم حداکثر سرعتی برابر با ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد.
البته مانند دیگر محصولات فراری و به طور کلی، خودروهای ایتالیایی، لافراری هم قیمت پایینی ندارد. این خودرو هم اکنون با قیمت ۱.۴۲ میلیون دلار (حدود ۵.۴ میلیارد تومان) به فروش میرسد.