کوزمو (Cozmo)، یک ربات کوچک دوست داشتنی، فناوری جالبی در خود دارد و در هنگام ورود به بازار در پائیز امسال، بسیار بیشتر نسبت به چیزی که در ابتدا تصور میشد، قابل سفارشی شدن خواهد بود. شرکت Anki روز دوشنبه اعلام کرد که کوزمو به همراه یک کیت توسعهی نرمافزاری (SDK) عرضه خواهد شد که به کاربران این اجازه را میدهد از آن به عنوان یک پلتفرم قابل برنامهریزی و همچنین یک دستیار دوست داشتنی، استفاده کنند.
طبق توضیح هم بنیانگذار این شرکت آقای Hanns Tappeiner این بستهی توسعهی نرمافزاری در ابتدا در قالب نسخهی بتا عرضه خواهد شد و هدف آن کاربران قدرتمند نظیر هکرها، سازندگان رباتها و افراد مشابه دیگر خواهد بود. این کیت مبتنی بر زبان برنامهنویسی پایتون و متن باز خواهد بود که به کاربران اجازه میدهد خیلی سریع یک کد را توسعه بخشند و بازخورد باارزشی در رابطه با آن در اختیار این شرکت، پیش از نهاییسازی این SDK و ارائهی آن برای عموم و توسعهدهندگان شخص ثالث، قرار دهند.
خود این SDK به نحوی طراحی شده است که میزان دانش کدنویسی مورد نیاز کاربران برای برنامهریزی رباتهای کوزمویشان را به حداقل برساند. در حقیقت، یک بخش بزرگتر از موتور نرمافزاری کوزمو پشت صحنه کنترل میشود. به عنوان مثال، شما میتوانید یک خط کد بنویسید که به کوزمو بگوید به یکی از بلوکههایش نزدیک و آن را بلند کند. ولی چیزی که شما مشاهده نمیکنید، صدها خط کد است که دید ماشینی ربات، مسیریابی، بیان احساسات و تمامی قابلیتهای سطح پایین دیگری را هدایت میکند که فرمان سادهی مورد نظر را در بر میگیرند.
این SDK یقینا آنقدر انعطاف دارد که کاربران اگر بخواهند بتوانند این قابلیتهای سطح پایین را به ربات دیکته کنند، ولی شما به داشتن مدرک دکترا در یادگیری ماشینی به منظور تعلیم دادن حقههایی تازه به ربات کوزموی خود، نیاز نخواهید داشت. به طور کلی، اگر کوزمو کاری انجام میدهد، شما قادر به ویرایش آن خواهید بود.