کمبریج آنالیتیکا پس از آن که به شدت متهم به دستکاری نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا شد، از هم پاشید و تعطیل شد. این شرکت همچنین چند ماه پیش با انتقادات جدیای به خاطر دزدیدن اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر فیسبوکی رو به رو شد.
طبق گزارشات، کارکنان قبلی کمبریج آنالیتیکا که شرکت جدیدی تحت نام Data Propria تاسیس کردهاند، در حال کار بر روی کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ ترامپ هستند.
مدیر Data Propria، Matt Oczkowski مدیر سابق محصولات در کمبریج آنالیتیکاست. طبق گزارشات، چهار کارمند این شرکت تازه تاسیس، کارمندان قبلی کمبریج آنالیتیکا هستند که دانشمند ارشد دیتای کمبریج آنالیتیکا هم جزوشان است.
شنیده شده است که Oczkowski در یک سخنرانی عمومی راجع به انجام دادن کارهای رئیس جمهور برای سال ۲۰۲۰ به همراه Brad Parscale که مدیر کمپین ۲۰۲۰ ترامپ است صحبت میکرده. یکی از افراد مطلع نیز گفته که کارهای مربوط به سال ۲۰۲۰ ترامپ از پیشتر آغاز شده.
آنطور که Oczkowski گفته، این کمپانی قرار است که بر روی آنالیز دیتا و کارهای مرتبط با کمپین فعالیت کند و به روان سنجی کاری نداشته باشد.
روان سنجی شاخهای از علم است که به سنجش مهارتها و دانش، تواناییها، نگرشها، ویژگیهای شخصیتی و دستاوردهای تحصیلی به طور هدفمند میپردازد.
کمبریج آنالیتیکا با تشکیل پروفایلهای روان سنجی شده از کاربران فیسبوک و نشان دادن تبلیغات سیاسی متناسب با هرکدام، سال ۲۰۱۶ در نتایج دستکاری کرد.