سرچ کردن، کلیک کردن و دیدن دیگر نتایج تنها کاری نیست که گوگل انجام میدهد.
آلفابت (Alphabet)، غول دنیای تکنولوژی که پیش از این با نام گوگل شناخته میشد هنوز هم بیشترین درآمد خود را مدیون تبلیغات است، اما این شرکت از سایر فعالیتهای خود نیز در حال کسب سود است.
گوگل بدون احتساب تبلیغات، در سه ماهه چهارم سال 2016 حدود 3.7 میلیارد دلار درآمد داشته است. شاید این رقم در برابر درآمد کل الفابت مقدار کوچکی باشد، اما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 62 درصد افزایش داشته که برای گوگل خبر بسیار خوبی است.
به گفته روث پورات (Ruth Porat) مدیر ارشد مالی گوگل، این رشد خیرهکننده بیشتر از همه مربوط به جستجوهای موبایلی و یوتیوب بوده است و در حال حاضر سرمایه گذاریهای این شرکت در موضوعات جدید و فعالیتهای پرریسک وضعیت بسیار خوبی دارند.
البته شاید فعالیتهای جدید گوگل زیاد هم سودده نباشند، اما با این حال تراز مالی مثبتی دارند و به این شرکت زیان نمیرسانند.
با اینکه گوگل تبلیغات مربوط به سایتهای خبری جعلی را حذف کرده است، اما با اینحال هنوز هم بیشترین درآمد این کمپانی از دریافت تبلغیات به دست میآید. البته به نظر میرسد که تقاضا برای تبلیغات رو به کاهش باشد.
ارزش تبلیغات موبایلی و اینترنتی رو به کاهش است. درآمد گوگل از تبلیغات مبتنی بر کلیک نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است و به همین دلیل کسب درآمد از سایر فعالیتها برای گوگل اهمیت زیادی دارد.
ساندار پیچای (Sundar Pichai) مدیرعامل گوگل اظهار داشته که اولویتهای این شرکت در حال حاضر تمرکز بر یوتیوب و افزودن یادگیری ماشین به ابزارهای جستجو است تا نتایج بهتری به کاربران عرضه شود. فیسبوک، اسنپچت (Snapchat) و سایر سرویسهای اینترنتی بزرگ نیز از بودجههای تلویزیونی خود کم کرده و در همین زمینه فعالیتهای خود را گسترش دادهاند.
به گفته پیچای فعالیت در تکنولوژیهایی که تلفیقی از نرمافزار، سختافزار و سرویسهای مختلف هستند برای گوگل اهمیت بالایی دارد. گوگل در زمینه ساخت سختافزارها نیز فعالیتهای خود را بیشتر کرده. این کمپانی در اکتبر امسال خانواده جدید گوشیهای خود به نام پیکسل (Pixel) و پیکسل ایکس ال (Pixel XL) را برای رقابت با آیفونهای اپل وارد بازار کرد.
هنوز آمار رسمی از فروش این گوشیها در دسترس نیست اما در منابع مختلف تخمین زده شده که بین 500 هزار تا یک میلیون عدد از این دستگاهها به فروش رفته است. گوشیهای پیکسل هنوز در اول راه خود هستند و در آمریکا تنها مشترکین شرکت مخابراتی ورایزن (Verizon) میتوانند از آنها استفاده کنند.
همچنین این کمپانی برای رقابت با آمازون اکو (Amazon Echo)، دستیار صوتی هوشمند خود به نام خانه گوگل (Google Home) را وارد بازار کرده است.
هدست واقعیت مجازی گوگل دیدریم (Google Daydream) که نسبت به هدست های اچ تی سی وایو (HTC Vive) و اوکولوس ریفت فیسبوک (Oculus Rift) کارکردهای کمتری دارد نیز برای رقابت با هدست هایی مانند سامسونگ گیر (Samsung Gear VR) وارد بازار شده است.
البته فیسبوک نیز قصد دارد تا علاوه بر تبلیغات اینترنتی و دستگاههای واقعیت مجازی در سایر زمینهها نیز با گوگل به رقابت بپردازد. روز پنج شنبه این کمپانی اعلام کرد که قصد دارد تا سرویسهای ویدئویی خود برای محتواهای طولانیتر را بهبود ببخشد. همچنین هوگو بارا (Hugo Barra) که یکی از مدیران خوب و مشهور گوگل بود توسط مارک زاکربرگ به عنوان مدیر بخش واقعیت مجازی فیسبوک منصوب شد.
گوگل فعالیتهای خود در برخی زمینهها که هزینه زیادی داشتند را متوقف کرده که احتمالا باعث خوشحالی سرمایه گذاران شده است. برای مثال توسعه پروژه اینترنتی گوگل فایبر (Goolge Fiber) از ماه اکتبر متوقف شده و برخی مدیران و کارمندان آن مثل کرگ برت (Craig Barratt) آلفابت را ترک کردهاند.