اگر در مورد استاندارد گرافیکی Vulkan چیزی نشنیده اید، این مطلب بهترین موقعیت جهت آشنایی با این تکنولوژی میباشد.
گوگل در قبال عرضه تکنولوژی Metal توسط اپل، یک API ( رابط نرم افزاری) با نام Vulkan را همزمان با عرضه نسخه جدید اندروید، به تلفنهای همراه اندرویدی خواهد آورد.یکی از قابلیتهایی که میتوان به این API نسبت داد، دسترسی مستقیم آن به GPU میباشد که به توسعه دهندگان اجازه میدهد تا حتی ریزترین جزئیات بازیها را هم با دقت فرآوان طراحی نمایند.
به طور کلی این تکنولوژی اجازه میدهد تا بازی دسترسی بیشتری به چیپ ستها داشته باشد و با فشرده سازی دادهها، از حجیم شدن آن نیز جلوگیری به عمل میآورد که در نهایت منجر به یک کدنویسی کارآمدتر، بهینه شده و بهتر خواهد شد.
علاوه بر گوگل، والو نیز برای سیستم عامل استیم خود، از این API استفاده خواهد نمود.لازم به ذکر است که این شرکت را والو تصاحب کرده است.
LunarG، در بیانیه ای اعلام داشته است که گوگل تیم مخصوصی را در جهت توسعه هرچه بیشتر این رابط نرم افزاری استخدام کرده است. Vulkan رابطی است که بر مبنای OpenGL نوشته شده است اما برتری آن به نسبت به دیگر رابط ها این است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد مستقیما به پردازنده گرافیکی دستگاه دسترسی داشته باشند.
با این وجود به نظر میرسد که همکاری گوگل و والو در توسعه Vulkan، میتواند منجر به تعامل دو طرفه بین این ۲ کمپانی و همچنین ساخت و پورت بازی ها بین دو سیستم عامل اندروید و استیم نیز گردد.