اگر نمی‌توانید تمرکز کنید، این مطلب را از دست ندهید!

آیا می‌دانستید برخی از عادت‌هایتان ممکن است اجازه ندهند به خوبی متمرکز شوید؟ روشن است که دلایلی وجود دارد که تمرکز شما را در معرض مشکل قرار می‌دهد.‌ تقریبا حیاتی‌ترین مسئله‌ای که برای رسیدن به موفقیت به آن احتیاج دارید، توانایی تمرکز کردن بر روی موضوع مورد نظرتان است. اما چرا گاهی اوقات علی رغم تمام تلاش‌هایمان برای متمرکز شدن، نمی‌توانیم به آن دست یابیم؟

البته که عادت‌های روزمره مانند کمبود خواب، استرس و نگرانی، مشغله‌های ذهنی و بسیاری موارد جزئی دیگر، فرایند متمرکز شدن شما را با چالش مواجه می‌کند. شبکه‌های اجتماعی نیز، از اصلی‌ترین عواملی به شمار می‌روند که اجازه نمی‌دهند بر روی وظایفتان تمرکز کنید. اما همه‌ی این‌ موارد از برجسته‌ترین عواملی هستند که احتمالا از قبل با آن‌ها آشنا بوده‌اید. در ادامه، به عادت‌های روزمره‌ای اشاره خواهیم کرد که شاید کمتر توجه شما را جلب کرده باشند.

یکی از موثر‌ترین عللی که در تمرکز شما اختلال ایجاد می‌کند، انجام دادن چند وظیفه به طور همزمان است. به نظر می‌رسد انجام دادن کار‌ها به طور همزمان، بهترین راه پیشرفت کردن و صرفه‌جویی در زمان است؛ در حالی که باعث می‌شود همزمان به چیزهای متفاوتی فکر کنید و حواس پرت و غیرمتمرکز جلوه کنید. در نتیجه خروجی هر یک از کارهایتان چندان جالب نخواهد بود‌‌ و درحقیقت کیفیت را فدای کمیت کرده‌اید.

چک کردن ایمیل‌ها و پیام‌های دریافتی بر روی گوشی موبایل نیز، عادت دیگری است که همه کم و بیش آن را انجام می‌دهند‌ اما نقش پر رنگی در مختل کردن تمرکزتان دارد. چک کردن پیام‌ها در شلوغ‌ترین ساعات روزتان، به خصوص هنگام کار کردن بر روی یک پروژه و یا کار‌هایی که به تمرکز بالایی احتیاج دارند، شما را کیلومتر‌ها از نتیجه‌ی دلخواهتان دور می‌کند‌‌. توصیه می‌شود اعلانات گوشی خود را غیرفعال کنید و برای چک کردن آن‌ها، زمان‌های مشخصی، مثلا آخر شب‌ها قبل از خواب یا تایم‌های کوتاه استراحت در طول روز را، در نظر بگیرید و خارج از این ساعت‌ها به هیچ عنوان برای کار‌های غیر ضروری سمت گوشی موبایل‌تان نروید.

داشتن افکار و احساسات منفی، در کل عادتی نامطلوب محسوب می‌شود؛ اما جالب است بدانید که بر توانایی تمرکز کردنتان نیز موثر هستند. البته که همه‌ی ما روز‌های بد را تجربه می‌کنیم، روزهایی که زندگی با ما خوب تا نمی‌کند و سرشار از احساسات منفی می‌شویم. اما این، زمانی عادت محسوب می‌شود که احساس نارضایتی از همه چیز، در لحظه لحظه‌ی زندگی‌مان منعکس شود؛ حتی درباره‌ی چیزهایی که کم‌ترین اهمیت را دارند‌! بنابراین، سعی کنید مثبت فکر کنید، در هر چیز به دنبال نکات مثبت بگردید و میل به منفی بافی و غرغر کردن را در درون‌تان خاموش کنید‌. خواهید دید که به طرز اعجاب‌انگیزی تمرکزتان افزایش می‌یابد.

در‌نهایت مورد دیگری که تاثیر به سزایی دارد این است که چقدر به خوبی می‌توانید تمرکز کنید در حالی که از نظر زمانی در مضیقه نیستید و زمان زیادی دارید. بسیار مهم است طوری از ساعات استراحت خود استفاده کنید که به خوبی ریکاوری شده و پرانرژی به میز کارتان برگردید. اگر زمان زیادی داشته باشید، متمرکز شدنتان چندان کارآمد نخواهد بود‌. و از طرفی ممکن است پروژه‌هایتان را نیمه کاره رها کنید و یا آن‌ها را به تعویق بیندازید چون وقت زیادی را پیش روی خود می‌بینید. در آخر، برنامه‌هایتان نباید چندان فشرده باشد که موجب استرس و سردرگمی‌تان شود اما مراقب اوقات مفید و زمان‌هایی که از دست می‌دهید نیز باشید!

لینک کوتاه http://bit.ly/2PpVBUD
منبع تاکو

به گفتگو بپیوندید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در هنگام ارسال دیدگاه، آواتار ها به صورت خودکار و تصادفی انتخاب می‌شوند.

مطالب مرتبط