اگر در ماه ژوئن وارد بخش آنلاین بازی Evolve میشدید، تنها 100 کاربر را مییافتید که در استیم مشغول این بازی هستند. در کل آمار جالبی برای این بازی پرزرقوبرق چندنفره نیست. تنها پس از نیم سال از عرضه این بازی به نظر میرسید که این بازی در حال مرگ است. اما اکنون کاربران بخش چندنفره بازی Evolve به 15400 نفر در پلتفرم استیم رسیدهاند.
این اتفاق برحسب شانس نبوده و توسعهدهندگان در استودیوی Turtle Rock میدانستند که باید اقدامی جدی برای نجات بازی Evolve انجام دهند. آنها در هفتم جولای باعرضه رایگان بازی برای کامپیوتر، آن را از خطر مرگ جدی نجات دادند.
بازی Evolve در هنگام عرضه 60 دلار قیمت داشت که در کنار آن یک پک الحاقی گرانقیمت نیز به چشم میخورد. شاید یکی از دلایلی که سبب شد بازی با موفقیت زیادی روبرو نشود همین قیمت گران آن بود. همچنین نقدهای بسیاری را به دلیل همین قیمت از طرف کاربران و منتقدان این بازی دریافت کرد.
برندون یانز مسئول طراحی بازی می گوید:
بحثهای بسیاری در مورد مدل کسبوکار ما در انجمنهای مربوطه انجام شد ولی نکته قابلتوجه این بود که کسی درباره خود بازی بحث نمیکرد.
هنگامیکه Turtle Rock بازی Evolve را منتشر کرد، آتش خشم کاربران در فضای مجازی شعلهور شد. در بسیاری از انجمنهای بازی و وبلاگهای شخصی از پک الحاقی آن باقیمت گزاف صحبت میشد.
گرچه پکهای الحاقی دیگری نیز با قیمت کمتر برای Evolve منتشر شد ولی تنها مشکل بازی قیمت گران بودن آن نبود.
در ابتدای بازی شما با یک محیط یادگیری طرف بودید. به این معنی که نمیتوانستید مستقیماً به سمت مبارزات بروید و از بازی لذت ببرید. در این بازی از یک بخش چندنفره نامتقارن بهره میبرد که چهار نفر در آن بهعنوان شکارچی، با مهارتهای فردی متفاوت به دنبال شکار و از بین بردن یک نفر دیگر بهعنوان هیولا هستند. چنین سبکی برای کاربران یک نوع سبک گیجکننده بود و بهعنوان یک شبیهساز موردانتقاد بسیاری از گیمرها قرار گرفت. تقریباً تا قبل از ایجاد تغییر و تحولات در آن، میتوان بازی Evolve را یک بازی خستهکننده دانست.
بعد از مواجهه با این بازخوردهای منفی متوجه نیاز به یک تغییر اساسی در بازی شدیم. بازی باید ریتمی سریع و نقشها وابستگی کمتری داشته باشند
رایگان شدن بازی همیشه بهعنوان یک تغییر کلیدی بر روی میز توسعهدهندگان Turtle Rock قرار داشت. همچنین بسیاری از اعضای گروه هم از اشتیاق خود به بازیهای چندنفره رایگان صحبت میکردند. بسیاری از بازیها مانند: League of Legend، Dota 2، Hearthstone و Shooter که موفقیت زیادی کسب کردهاند، رایگان بودهاند. بههرحال این بازی در روند تکاملی جالبی قرار گرفت که به نوع خود جالب بود.
پیام کاربران واضح بود: یک بازی مشابه با سایر بازیها چندنفره
نسخه دوم یعنی Evolve Stage 2 بهصورت رایگان عرضه شد و دچار بازتعریفی جدید از بازی شد. هیولاها شامل مهارتهایی به جای تعریف یک نقش بودند. برای مثال در نسخه قبلی تنها یک شکارچی به نام Trapper میتوانست برای به دام انداختن هیولاها تله گذاری کند. اما در نسخه جدید این امکان بهتمامی شکارچیها داده شد. همچنین هیولاها نیز میتوانستند مهارتهای خود را افزایش دهند.
ازآنجاییکه این نسخه جدید آزمایشی است، بعید نیست که راههای درآمدزایی از آن در نسخههای بعدی مانند خرید تجهیزات و ادوات در آینده به آن اضافه شود. گرچه تمرکز گروه توسعهدهنده بر روی بهبود بهتر تجربه بخش چندنفره است.
گرچه این بازی هنوز شامل یک قیمت پایه برای کنسولهای بازی است. استودیوی Turtle Rock از پیشرفت خوب بازی گفته و اگر به همین منوال پیش برود، میتوان انتظار عرضه بازی بهصورت رایگان بر روی کنسولهای ایکس باکس وان و یا پلیاستیشن 4 را نیز داشت.
به همین خاطر تمرکز کار بر روی بهروزرسانی، تکامل و افزودن ویژگیهای مدنظر کاربران است. در پک الحاقی Shear Madness که بهتازگی برای بازی عرضهشده از سه کاراکتر و نقشه جدید و سایر ویژگیهایی که کاربران درخواست کرده بودند رونمایی شده است.
اگر این بازی همچنان غیر رایگان میماند توسعهدهندگان اکنون باید برای آن مرثیهسرایی میکردند.
در آخر یانز اضافه میکند که:
میشود گفت به پایان چرخه تکامل رسیدهایم و بسیار هیجانانگیز است که میبینیم کاربران یک شانس دوباره به بازی دادهاند. اما این پایان آغاز دیگری برای ما است.