تا به حال فکر کردهاید شبکه های اجتماعی از چه راهی کسب درآمد میکنند؟ فیسبوک، توییتر و سایر شبکههای اجتماعی به شما اجازه میدهند تا از سایت و برنامهشان به رایگان استفاده کنید و در حال حاضر نیز میلیاردها کاربر دارند. حالا سؤال اصلی اینجاست که این کمپانیها چگونه درآمدزایی کرده و به حیات خود ادامه میدهند؟
اکثر شبکههای اجتماعی از طریق نمایش تبلیغات به شما کسب درآمد میکنند اما روشهای دیگری نیز از جمله افزایش سرمایه از طریق طرح عضویت پولی و یا سرمایهگذاری هم انجام میدهند. در ادامه با ما همراه شوید تا نگاهی به روشهای کسب درآمد شبکه های اجتماعی داشته باشیم.
1- سرمایه ریسکی
سرمایه ریسکی حالتی از سرمایهگذاری خصوصی است که بسیاری از کمپانیهای شبکه های اجتماعی از این طریق شروع به کار میکنند. در واقع این نوع سرمایه زمانی ایجاد میشود که یک فرد ثروتمند به عنوان یک سرمایهگذار و یا بانک سرمایهگذاری معتقد است که یک کسب و کار نوپا پتانسیل موفقیت خوبی دارد. آنوقت است که پول یا گاهی اوقات وقت و تخصص خود را در ازای سهمی از این تجارت سرمایهگذاری خواهد کرد. هرچه سهم فرد از این کسب و کار بیشتر باشد، تأثیر و تسلط بیشتری روی تصمیمات گرفته شده در خصوص این کسب و کار نوپا خواهد داشت.
در این نوع سرمایهگذاری، سرمایهگذاران امید دارند که بعد از بزرگ و سودآور شدن کسب و کار مورد نظر پول خود را به همراه سود آن پس خواهند گرفت.
سایتهایی نظیر فیسبوک و توییتر صدها میلیون دلار سرمایه ریسکپذیر را دریافت کردهاند و امروزه با نگاه اجمالی به گذشته میتوان گفت سرمایهگذاری آنها بسیار هوشمندانه بوده اما باید این مورد را هم در نظر داشت که سرمایهگذاری ریسکی همیشه بازی پرخطری است که نتیجه یکسانی را رقم نخواهد زد. آیا شما حاضر بودید زمانی که فیسبوک “Thefacebook” نام داشت و تنها برای دانشجویان هاروارد قابل دسترس بود، روی آن سرمایهگذاری کنید؟!
2- تبلیغات
یکی از بزرگترین روشهایی که شبکه های اجتماعی از طریق آن درآمدزایی میکنند، تبلیغات است. سایتها به دلیل جنبه اعتیادآوری که دارند به گونهای طراحی شدند که هرچقدر بیشتر به آنها نگاه کنید، بیشتر تبلیغات برایتان نمایش داده خواهد شد. این تبلیغات در هرجایی قابل مشاهده هستند. برای مثال پستهای تبلیغاتی در صفحه اصلی Reddit را در نظر بگیرد، یا ویدیوهایی که در استوریهای اینستاگرام قابل مشاهده است، حتی در تایم لاین توییتر نیز بهکرات توییتهای اسپانسر شده را خواهید دید.
پلتفرم فیسبوک به تنهایی در ماه 2.9 میلیارد کاربر فعال دارد و این بدان معناست که نگاههای زیادی آماده مشاهده جدیدترین کالاها و خدماتی هستند که کمپانیها دوست دارند به شما بفروشند. همین موضوع باعث میشود تا کمپانیها به پلتفرمهای شبکه های اجتماعی هزینه پرداخت کرده تا بتوانند داخل سایتشان تبلیغات خود را قرار دهند. قیمت دقیق این تبلیغات به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال کمپانیها با پرداخت مبلغ بیشتر میتوانند تبلیغات خود را به تعداد بیشتری از افراد نشان داده و یا حتی مدت بیشتری در این شبکهها به تبلیغات بپردازند.
اما اگر شبکههای اجتماعی بیش از حد تبلیغات در سایتهای خود قرار دهند، کاربران از استفاده از آن پلتفرم دلزده شده و یا از مسدودکنندههای تبلیغاتی استفاده میکنند؛ همین موضوع هم باعث شده تا در شبکه های اجتماعی تعداد تبلیغات مناسب و بر اساس سلیقهتان ببینید و در صورت خواست و تمایل خرید انجام دهید.
3- اطلاعات کاربران
یکی دیگر از روشهایی که شبکه های اجتماعی از طریق آن کسب درآمد میکنند، دریافت و جمعآوری اطلاعات افراد و فروختن این دیتاهاست. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی مشابه اطلاعات هویتی نظیر شماره تلفن، آدرس ایمیل و یا سایر جزئیات شخصی شما را به کمپانیها نمیفروشند اما با این حال شاهد فروش الگوهای استفاده انبوه و ناشناس این دیتاها هستیم. برای مثال توییتر دسترسی پیشرفته به API خود را میفروشد که این کار باعث میشود تا کمپانی خریدار به توییتهای قدیمی دسترسی داشته و بتواند آنها را فیلتر، نمونهبرداری و دستهبندی کند. گفته میشود 11 درصد از درآمد توییتر از طریق این روش تأمین میشود.
مثال دیگر از این روش فیسبوک است که اخیراً به خاطر رسوایی Cambridge Analytica به شدت مورد توجه قرار گرفت. علیرغم شایعات و هیاهوهایی ایجاد شده باید بگوییم فیسبوک اطلاعات شما را به کمپانیهای دیگر نداده و آنها را برای خود نگه میدارد. این شبکه اجتماعی استفاده شما را مثل صفحاتی که دوست دارید رصد کرده و از این اطلاعات برای طبقهبندی شما استفاده میکند تا تبلیغکنندگان گروه مورد نظر خود را هدف قرار داده و بابت آن به این کمپانی پول پرداخت کنند.
4- عضویت پریمیوم یا پولی
تمامی شبکه های اجتماعی معروف به شما امکان ایجاد اکانت رایگان را میدهند؛ با این حال برخی از این پلتفرمها قابلیتهای اضافی را قفل کرده و با پرداخت مبلغ عضویت پریمیوم به شما امکان دسترسی به این قابلیتها را خواهند داد.
برای مثال میتوان به اشتراک پریمیوم Reddit اشاره کرد که با دریافت آن میتوانید تجربه کاربری بدون تبلیغات داشته، به محتوای انحصاری انجمن ردیت دسترسی داشته، یک پروفایل امضا دار داشته و به سایر قابلیتهای این پلتفرم دسترسی پیدا کنید. همچنین Reddit سکه نیز میفروشد که به شما این امکان را میدهد تا درازای مشاهده محتوای خوب به سازنده آن نشان امضا دار دهید.
یکی دیگر از پلتفرمهای موجود در این زمینه لینکدین است که با دریافت LinkedIn Premium میتوانید به دورههای آموزشی، مشاهده جزئیات بازدید پروفایلتان، توانایی ارسال InMail به استخدامکنندگان و سایر موارد بیشتر دسترسی داشته باشید.
اغلب افراد از عضویت پریمیوم استفاده نمیکنند که همین موضوع باعث میشود تا ایجاد اکانت اولیه رایگان باشد؛ اما افرادی که اشتراک پولی خریداری میکنند منبع بسیار خوبی برای پلتفرمهای شبکه های اجتماعی خواهند بود.
5- کارمزد معاملات و محصولات مجازی
تعدادی از شبکه های اجتماعی خدماتی را برای سایر مردم فراهم میکنند تا بتوانند فروش داشته و یا پول جمع کنند. پلتفرمهایی که این قابلیت را دارند برای این کار هزینه تراکنش دریافت میکنند.
برای مثال در فیسبوک میتوانید برای امور خیریه پول جمعآوری کنید، این شبکه اجتماعی در گذشته برای انجام این کار هزینه تراکنش دریافت میکرد اما اکنون دیگر این کار را نمیکند. با این حال فیسبوک هنوز هم برای جمعآوریهای مالی شخصی هزینه تراکنش دریافت کرده که ادعا میکند برای پوشش روند پرداخت و مالیات استفاده میشود.
یکی دیگر از روشهای درآمدزایی از طریق محصولات مجازی است که در Tumblr زیاد مشاهده میشود. در این پلتفرم برای تغییر تم باید هزینه پرداخت کنید؛ مشابه این کار را فیسبوک قبلاً برای فروش “Gifts” یا همان آیکونهای جالبی که میتوانستید روی پروفایل دیگران قرار دهید، انجام میداد اما مدتی است که این قابلیت را برداشته است.
6- تنوعبخشی
وقتی یک شبکه اجتماعی به اندازه کافی بزرگ و معروف میشود، باید تنوع پیدا کند و برای بسیاری از افراد خرید یک کمپانی دیگر راهی سریع برای ایجاد این تنوع خواهد بود. برای مثال میتوان به متا اشاره داشت. متا صاحب فیسبوک، واتساپ، اینستاگرام و اوکولوس است. همچنین توییتر نیز شرکتهایی نظیر Gnip, MoPub و Periscope را خریداری کرده است. با این کار نه تنها تکنولوژی و دیتاهای کاربری این کمپانیها را در اختیار میگیرند بلکه به عنوان منبع درآمد اضافی برای تأمین مالی پلتفرم شبکه های اجتماعی خود از آنها استفاده میکنند.
ناگفته نماند که فرآیند تنوعبخشی فراتر از خرید کمپانیهای دیگر نیز میرود. برای مثال Portal را در نظر بگیرید. پورتال دوربین چت ویدیویی فیسبوک است که با خرید آن نهتنها از فروش یک دیوایس فیزیکی سود خواهد کرد بلکه شما را در اکوسیستم این کمپانی نگه خواهد داشت و به زودی شما از مسنجر برای صحبت و چت با دوستانتان و یا در محل کار برای همکاریهای بیزنسی خود استفاده خواهید کرد.
شما هم میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی کسب درآمد کنید
میگویند اگر چیزی رایگان باشد شما محصول هستید! این جمله به ویژه در مورد شبکه های اجتماعی بسیار درست است؛ اما لزوماً اتفاق بدی نیست و خوب است تا از آن آگاه باشیم. اگر به دنبال درآمدزایی از شبکه های اجتماعی هستید سرویسهای زیادی از جمله تیک تاک، یوتیوب و اسنپ چت وجود دارند که اگر الزامات آن را رعایت کنید میتوانید از این طریق درآمدزایی داشته باشید.