دنیای تکنولوژی | آخرین اخبار تکنولوژی

با این 9 روش ذهن خود را منفجر کنید!

سلامت روان چیزی بیش از یک تشخیص است؛ درواقع سلامت روانی کلی شما، نحوه‌ی احساسات شما درباره‌ی خودتان و دیگران و همینطور توانایی‌تان در مدیریت احساسات و رویارویی با مشکلات و سختی‌های روزانه را در بر می‌گیرد. برای بهبود سلامت روان حتما به پزشک و روان شناس نیاز نیست، چراکه با انجام یک سری کارهای ساده شما به راحتی می‌توانید تاثیر مثبتی بر سلامت روان‌تان بگذارید. انجام این کارها می‌توانند خلق و خوی شما را بهبود ببخشند، در شما انعطاف پذیری و مقاومت ایجاد کنند و همینطور باعث شوند که لذت بیشتری از زندگی ببرید. پس در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا 9 راهکار ساده برای بهبود سلامت روان در اختیار شما بگذارد.

1.حرف مثبتی به خودتان بزنید

تحقیقات نشان می‌دهند که طرز فکرتان راجع به خودتان تاثیر زیادی بر احساس و حال‌تان دارد. وقتی ما درک منفی‌ای از خودمان و زندگی‌مان داشته باشیم، تجربیاتی خواهیم کرد که این موضوع را تایید می‌کنند. برای این کار از کلمات و جملات مثبت استفاده کنید که ارزش و قدرت شما را به شما نشان دهند. مثلا به جای « من یه بازندم، کار پیدا نمی‌کنم چون توی مصاحبه خراب کاری کردم» این جمله را بگویید« من اونطوری که باید و شاید توی مصاحبه عمل نکردم اما این به این معنی نیست که کار پیدا نمی‌کنم».

2. چیزهایی که قدردان آنها هستید را یادداشت کنید

قدردانی به طور واضح با بهبود سلامت روان و شادی در ارتباط است. بهترین روش برای ایجاد این حس در خودتان این است که یک لیست از چیزهایی که سپاس گذار داشتن آنها هستید تهیه کنید.

3. در لحظه فقط روی یک چیز تمرکز کنید

اینکه در لحظه‌ی حال حضور ذهن داشته باشم به ما اجازه می‌دهد که از احساسات منفی و آزاردهنده‌ی مربوط به گذشته رهایی پیدا کنیم. این کار را با تمرکز کردن روی فعالیت‌های روتین روزانه مثل دوش گرفتن، ناهار خوردن یا قدم زدن تا خانه شروع کنید. به چیزهایی که با حواس 5 گانه‌تان در ارتباط هستند بیشتر اهمیت بدهید؛ مثل بوها، صداها و مزه‌ها. وقتی ذهن‌تان از تمرکز روی کاری که می‌کنید خارج شد و برای خودش گشت می‌زد سعی کنید آن را دوباره متمرکز کنید.

4. ورزش کنید

قبل و بعد از ورزش کردن، ذهن‌تان اندروفین که هورمون از بین برنده‌ی استرس و بهبود خلق خو است ترشح می‌کند و به همین دلیل است که ورزش یک پادزهر قوی برای استرس، اضطراب و افسردگی است. به دنبال راه‌هایی بگردید که بتوانید اندکی فعالیت فیزیکی به روزتان اضافه کنید؛ مثلا بجای آسانسور از پله‌ها بالا بروید یا کمی پیاده روی کنید. برای اینکه بیشترین نتیجه را بگیرید سعی کنید روزانه 30 دقیقه ورزش کنید و سعی کنید این 30 دقیقه ورزش را خارج از منزل انجام دهید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن‌تان کمک می‌کند که ویتامین D تولید کند و سطح سروتونین بدن‌تان را بالا ببرد. به علاوه، سپری کردن زمان در طبعیت باعث کاهش استرس می‌شود.

5. غذای خوب بخورید

وقتی غذایی می‌خورید این غذا توسط کل بدن‌تان از جمله مغزتان مصرف می‌شود. کربوهیدارت‌ها ( در مقادیر متوسط) باعث افزایش سروتونین می‌شوند. سروتونین ماده‌ی شیمیایی‌ای است که تاثیر آرام بخشی بر روی ذهن‌تان دارد. غذاهای غنی از پروتئین نوراپی‌نفرین، دوپامین و تیروزین را افزایش می‌دهند که این‌ها هم به نوبه‌ی خود باعث هشیار بودن شما می‌شوند. سبزیجات و میوه‌ها هم حاوی مواد مغذی‌ای هستند که بر تک تک سلول‌های شما، از جمله آنهایی که مسول تنظیم مواد شیمیایی ترشخ شده از مغز برای تعیین خلق و خو هستند، تاثیر می‌گذارند.

6. با کسی صحبت کنید

اینکه از دیگران بشنوید که با ارزش هستید در مثبت اندیشی شما بسیار مهم است. وقتی با صحبت کردن و درد و دل بتوانید جنبه‌های مثبت زندگی دیگران را پیدا کنید، می‌توانید جنبه‌های مثبت زندگی خودتان را هم پیدا کنید.

7. کاری برای دیگران انجام دهید

تحقیقات نشان می‌دهند که کمک کردن به دیگرات تاثیر مثبتی بر احساس شما در مورد خودتان دارد. مهربان و یاری رسان بودن راهی عالی برای ایجاد عزت نفس در خودتان است.

8. استراحت کنید

لحظاتی که همه چیز خیلی سخت و درهم برهم به نظر می‌آید، قدمی به عقب بردارید و هیچ کاری که استرس شما را زیاد کند انجام ندهید تا زمانیکه احساس بهتری پیدا کنید. گاهی اوقت بهترین کار انجام تمرینات تنفسی ساده است. چشم‌هایتان را ببنیدید و 10 نفس عمیق بکشید. در هر نفسی که می‌کشید تا 4 بشمارید و عمل دم را انجام دهید، سپس در حالیکه تا 4 می‌شمارید نفس‌تان را نگه دارید و بعد از آن دوباره با 4 شماره نفس‌تان را بیرون دهید. این کار خیلی سریع معجزه می‌کند.

9. سر وقت بخوابید

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که اختلالات خواب تاثیر منفی‌ چشمگیری بر خلق و خوی شما دارند. سعی کنید هر روز سر ساعت مشخصی به خواب بروید و برای داشتن خوابی بهتر عادت‌های درستی را در پیش بگیرید. مثلا یک ساعت قبل از خواب از موبایل و کامپیوتر استفاده نکنید، از تخت خوابتان فقط برای خواب یا فعالیت‌های ریلکس کننده استفاده کنید و در روز استفاده از نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید.

 

از همین امروز شروع کنید. شما همین الان قدرت برداشتن قدم‌های مثبت برای بهبود مقاومت و سلامت عاطفی‌تان را دارید. آنقدر صبر نکنید تا دیر شود و این موضوع برایتان تبدیل به یک بحران شود. به علاوه، وقتی قوی هستید، ایجاد عادت‌های جدید برایتان راحت‌تر است.

آخرین اخبار تکنولوژی را در وب سایت دیجی رو دنبال کنید
مطالب مرتبط

2
دیدگاه خود را ثبت کنید

avatar
1 دیدگاه
1 پاسخ
0 دنبال‌کننده
 
باحال‌ترین دیدگاه
داغ‌ترین دیدگاه
divooneto
divooneto

سلام ببخشید مطالب سایتتون رو باز نشر میدم با زکر منبع و لینک به صفحه مربوطه و اسم نویسنده اگه از نظر شما مشکلی وجود داره میتونید ایمیل بزنید و بگید …
ممنونم بخاطر سایت خوبتون

موفق باشید