دیجی فکت: ۱۸ دانستنی درباره‌ی «چرت زدن» که برایتان جالب خواهد بود

۱۸ دانستنی درباره‌ی چرت زدن

بالاخره برای همهٔ ما حداقل پیش آمده که در مدرسه، دانشگاه یا سر کار آنقدر خسته باشیم که نتوانیم در برابر خوابیدن مقابله کنیم و یک چرتی بزنیم. در ادامهٔ این سری از دانستنی‌ها با دیجی رو همراه باشید تا به حقایق جالبی دربارهٔ چرت زدن پی ببرید!

۱.اکثر اروپایی‌ها بجز آلمانی‌ها، معمولا در اواسط روز چرت می‌زنند و ریلکس می‌کنند. چین، هند و بخش‌هایی از خاورمیانه کشورهایی هستند که بیشتر از همه چرت می‌زنند.

۲. متخصصین خواب پیشنهاد می‌کنند که چرت‌های وسط روز را به کمتر از ۱ ساعت و نیم برسانید تا درهنگام خواب شب دچار کابوس نشوید. برای اکثر افراد چرتی بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کاملا مناسب است.

۳. بر اساس مطالعهٔ انجام شده‌ای، ۷۴٪ از زنان نسبت به مردان از کمبود خواب بیشتری رنج می‌برند؛ با این حال زنان بیشتر از چرت زدن احساس عذاب وجدان می‌کنند تا مردان.

۴. از ویژگی‌های چرت زدن می‌توان به: ریلکس شدن، کاهش خستگی، افزایش هوشیاری، اخلاق بهتر، عملکرد بهتر، افزایش زمان واکنش، حافظهٔ بهتر و تصادفات و اشتباهات کمتر اشاره کرد.

۵. بهترین زمان برای چرت زدن ۸ ساعت پس از بیدار شدن و ۸ ساعت قبل از خواب شب است. مثلا  اگر ۶ صبح بیدار می‌شوید و ۱۰ شب می‌خوابید، ۲ ظهر مناسب‌ترین زمان برای چرت زدن است.

۶. از کسانی که چرت بعداظهر می‌زدند می‌توان به ناپلئون، انیشتن و ادیسون اشاره کرد.

۷. ۳ نوع چرت زدن وجود دارد: ۱) چرت برنامه ریزی شده که قبل از اینکه شخص احساس خواب آلودگی کند برنامه می‌ریزد که چرت بزند. ۲) چرت فوری، شخص چون خیلی خسته است دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد و چرت می‌زند. ۳) چرت طبق عادت، وقتی که شخص هر روز طی یک ساعت خاصی چرت می‌زند.

۸. مطالعهٔ ناسا بر روی خلبان‌ها و فضانوردان نشان داد که یک چرت ۴۰ دقیقه‌ای عملکرد را ۳۴٪ و هشیاری را ۱۰۰٪ افزایش می‌دهد.

۹. چرت‌های کوتاه بر کیفیت خواب شب تاثیر نمی‌گذارند. هرچند کسانیکه از بی خوابی رنج می‌برند، اگر در طول روز چرت بزنند ممکن است که مشکلات بی خوابی شان را تشدید کند.

۱۰. نداشتن خواب کافی خطر ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و افسردگی را افزایش می‌دهد و خواب به همراه چرت زدن به مهمی ورزش و رژیم گرفتن است.

۱۱. چرت زدن بهتر از نوشیدن کافئین است چراکه کافئین می‌تواند عملکرد حافظه را کاهش بدهد.

۱۲. محققان اعلام کرده‌اند که تکرار یک کلمهٔ ساده( هرچی) در فواصل نامنظم ذهن را فیلتر می‌کند و به شخص کمک می‌کند که شب راحت‌تر بخوابد یا بتواند راحت‌تر چرت بزند.

۱۳. والدین در اولین سال بدنیا آمدن فرزندشان حدود ۴۰۰ تا ۷۵۰ ساعت خواب را از دست می‌دهند به همین دلیل پیشنهاد شده است که تمام مادران در وقت خواب نوزاد چرت بزنند.

۱۴. در سال ۲۰۰۸ برای مبارزه با خواب آلودگی بعداظهر ، بیشتر خوابیدن در شب، چرت زدن در روز و کافئین را مقایسه کردند و نتیجه این شد که چرت زدن از همه موثر تر است.

۱۵. کسانیکه به اندازهٔ کافی نمی‌خوابند احتمالا بیشتر غذا میخورند چراکه کمبود خواب بر هورمونهای گرسنگی تاثیر می‌گذارد. هرچند که چرت بعداظهر می‌تواند این اثرات را از بین ببرد.

۱۶. از زمانیکه ادیسون در سال ۱۸۷۹ لامپ را اختراع کرد، به طور میانگین میزان خواب در آمریکا از ۹ ساعت به کمتر از ۷ ساعت رسیده است.

۱۷. رکورد بیشترین مدت زمان بیداری بدون خوابیدن ۱۸ روز و ۲۱ ساعت و ۴۰ است و متعلق به فردی است که در یک مسابقه شرکت کرده و برنده هم شده است. این فرد تمرکز و حافظه اش را از دست داده بود، توهم داشت، شکاک شده بود، دید تار داشت و حرف زدنش فرق کرده بود.

۱۸. یک زن ۹۱ سالهٔ لهستانی آنقدر عمیق چرت زده بود که خانواده‌اش فکر کردند مرده است اما ۱۱  ساعت پس از اینکه مرگش تایید شد در سردخانه بیدار شد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید