بعد از یک معاملهی 1.2 میلیارد دلاری که به سرانجام نرسید، شرکت اپرا اکثریت محصول خود را به یک کنسرسیوم چینی به قیمت 600 میلیون دلار فروخت. خریداران این مرورگر، به رهبری شرکت امنیتی و تحقیقاتی Qihoo 360، کسب و کار مرورگر اپرا، اپلیکیشنهای عملکرد و حریم خصوصی آن، مجوزهای فناوری آن و مهمتر از همه نام آن را میخرند. این شرکت نروژی بخش مصرفکنندهی خود را از جمله اپلیکیشنها و بازیهای اپرا و Opera TV حفظ خواهد کرد. این بخش مصرفکننده دارای 560 کارمند است ولی این شرکت اعلام نکرده که سرنوشت 1109 کارمند دیگرش چه خواهد بود.
خبر معاملهی ابتدایی روز جمعه اعلام شد ولی نتوانست تایید نهاد رگلاتوری را به دست آورد. با آنکه مدیرعامل اپرا لارس بویلسان با اظهار ناامیدی از عدم انجام این معامله سخت میگفت، اعلام کرد که “ما اعتقاد داریم که معاملهی جدید برای کارمندان اپرا و سهامداران این شرکت بسیار خوب است.” این معامله توسط هیئت مدیرهی شرکت اپرا به تصویب رسیده است و این شرکت حالا 18 ماه فرصت دارد تا طبق گفتهی وبسایت Techcrunch به دنبال نام جدیدی برای خود باشد.
این شرکت در واقع بیشتر 616 میلیون دلار درآمد خود را از محصولات بخش مصرفکننده نظیر Opera TV و سایر محصولات در میآورد که طی این معامله آنها را حفظ کرده است. بویلسان میگوید “به خاطر سهامداران اپرا ما تقریبا یک چهارم شرکت را به قیمت 600 میلیون دلار میفروشیم، که برای این قسمت از کسب و کار ما قیمت جلب کنندهای است.”
اپرا با در اختیار داشتم سهم 1.9 درصدی از بازار مرورگرها، پنجمین مرورگر محبوب دستگاههای رومیزی است ولی در بازار موبایل یک آمار قابل توجه 10 درصدی را در اختیار دارد. این شرکت به خصوص در بخش موبایل مبتکر بوده است و قابلیت مسدودسازی تبلیغات، فشردهسازی دادهها و ویدئو و یک ویپیان داخلی در مرورگر را معرفی کرده است. مشخص نیست که صاحبان جدید این مرورگر به این روند ادامه خواهند داد یا نه، ولی مدیرعامل فعلی اپرا گفته میشود که تحت مالکیت افراد جدید رئیس شرکت خواهد بود. گرچه این معامله همچنان باید منتظر تایید نهاد رگلاتوری باشد.