یکی از نمادینترین هاچبکهای دهه 1980 قرار است بازگشتی شگفتانگیز داشته باشد، آن هم به عنوان یک ابرخودروی الکتریکی کوچک واقعی. رنو 5 توربو 3E با الهام از نسخه افسانهای رنو 5 توربو (Renault 5 Turbo) که برای مسابقات رالی طراحی شده بود، اکنون با بهرهگیری از فناوریهای مدرن، آماده است تا به یکی از هیجانانگیزترین خودروهای الکتریکی جهان تبدیل شود.
مدیرعامل رنو، فابریس کامبولیو (Fabrice Cambolive) درباره این مدل جدید میگوید:
با خلق دسته جدیدی از خودروهای الکتریکی تحت عنوان “مینی سوپراسپرتها”، برند رنو بار دیگر نشان میدهد که همچنان به نوآوری و جسارت پایبند است. با این خودرو، رنو به تلاش خود برای جذابتر کردن وسایل نقلیه الکتریکی ادامه میدهد و گستره راهکارهای خود را برای پاسخگویی به تمام نیازها و سلایق گسترش میدهد.
سفری نوستالژیک به گذشتهها، با چاشنی فناوری مدرن
نگاهی گذرا به تصاویر رنو 5 توربو 3E کافی است تا حس نوستالژی و هیجان را همزمان القا کند. شاید در نگاه اول، این خودرو نمونهای دیگر از بازسازیهای کلاسیک مجهز به فناوری الکتریکی به نظر برسد، اما در حقیقت، رنو یک نسخه کاملاً اختصاصی از مدل جدید رنو 5 E-Tech EV طراحی کرده است.
این خودرو برخلاف نسخههای استاندارد رنو 5، دارای فاصله محوری کشیدهتر و شیشه جلو عقبرفتهتر است. ساختار سهدر (دو در در طرفین برای ورود و خروج سرنشینان و یک در صندوق عقب)، به جای مدلهای پنجدر متداول، باعث شده طراحی آن اسپرتتر و جذابتر شود. در قسمت عقب، خبری از صندلیهای مسافران نیست و جای آن را یک رولکیج مقاوم گرفته است که ایمنی خودرو را افزایش میدهد.
اما جذابیت اصلی رنو 5 توربو 3E در پیشرانه و سیستم انتقال قدرت آن نهفته است. برخلاف مدلهای استاندارد، این نسخه از چیدمان دیفرانسیل عقب بهره میبرد که به لطف استفاده از موتورهای الکتریکی نصب شده در چرخها، قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکند. این تغییر، باعث شده خودرو شتاب و عملکردی خیره کننده داشته باشد.
قدرت، سرعت و دریفت؛ همه در یک خودرو
رنو 5 توربو 3E مجهز به یک بسته باتری 70 کیلو وات ساعتی است که بردی در حدود 400 کیلومتر را برای آن فراهم میکند. اما نکته هیجانانگیزتر، استفاده از مواد سبک در ساخت بدنه است که باعث شده وزن این خودرو تنها 1450 کیلوگرم باشد.
در بخش عملکرد، این خودرو با توان 540 اسب بخار قادر است در 3.5 ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. همچنین حداکثر سرعت آن بیش از 265 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این ارقام نشان میدهد که رنو 5 توربو 3E یک رقیب جدی برای برخی از سوپراسپرتهای مدرن محسوب میشود.
برای افزایش هیجان رانندگی، یک دکمه ویژه روی فرمان تعبیه شده است که قدرت اضافی برای سبقتگیری را در اختیار راننده قرار میدهد. علاوه بر این، سیستم تعلیق توسط مهندسان آلپاین تنظیم شده و امکان انتخاب حالتهای مختلف رانندگی همچون برف، عادی، اسپرت و مسابقهای را فراهم کرده است.
یکی از جذابترین ویژگیهای این خودرو، حالت دریفت (Drift Assist) است که به همراه یک ترمز دستی عمودی مخصوص رالی، امکان اجرای دریفتهای حرفهای را فراهم میکند. رنو میخواهد 5 توربو 3E تبدیل به پادشاه دریفت در میان خودروهای الکتریکی شود و به نظر میرسد این هدف، کاملاً در دسترس است.
به لطف معماری الکتریکی 800 ولتی، این خودرو میتواند تنها در 15 دقیقه از 15 درصد به 80 درصد شارژ برسد، البته در صورتی که از یک شارژر عمومی 350 کیلوواتی استفاده شود. این قابلیت، زمان انتظار رانندگان را به حداقل رسانده و برتری بزرگی نسبت به بسیاری از خودروهای برقی دیگر ایجاد میکند.
ترکیبی از گذشته و آینده؛ طراحی داخلی و خارجی
نمای بیرونی رنو 5 توربو 3E ترکیبی از طراحی کلاسیک و آیندهنگرانه است. این خودرو با رنگهای نمادین Rouge Grenade که یادآور نسخه اصلی رنو 5 توربو است، در کنار امکانات شخصیسازی برای مشتریان عرضه خواهد شد. هر خریدار میتواند رنگ بدنه و طراحی گرافیکی خاص خود را انتخاب کند.
در داخل کابین، همان ترکیب نوستالژیک و فناوری مدرن به چشم میخورد. دو صندلی اسپرت با روکش آلکانترا، قطعات فیبر کربنی در نقاط کلیدی و یک پنل دیجیتال 10.1 اینچی که به طور خاص طراحی آن از صفحه نمایشهای مربعی شکل رنو 5 توربو دهه 80 الهام گرفته شده است، همگی فضای کابین را به شدت اسپرت و مدرن کردهاند. علاوه بر این، یک صفحه نمایش دوم برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده است. مشتریان میتوانند طراحی داخلی خودرو را متناسب با سلیقه خود شخصیسازی کرده و رنگها و متریالهای مختلفی را برای داشبورد، درها و کنسول مرکزی انتخاب کنند.
پیشفروش محدود؛ 1980 مالک خوششانس این خودرو چه کسانی خواهند بود؟
در نگاه اول، رنو 5 توربو 3E ممکن است یک طرح مفهومی غیرقابل تولید به نظر برسد، اما رنو این خودرو را به صورت رسمی تولید خواهد کرد.
رنو تصمیم گرفته است فقط 1980 دستگاه از این خودرو را تولید کند، عددی که به طور نمادین نشان دهنده سال عرضه نسخه اصلی رنو 5 توربو است.
هنوز جزئیاتی درباره قیمت نهایی این خودرو اعلام نشده، اما رنو تأکید کرده است که فروشندگان میتوانند با پرداخت مبلغ پیشپرداخت، در تأمین مالی تولید آن نقش داشته باشند. هر کدام از این 1980 دستگاه دارای شمارهگذاری اختصاصی خواهند بود و مشتریان میتوانند عدد دلخواه خود را انتخاب کنند.
پیشفروش این مدل قرار است در هفتههای آینده آغاز شود. اگر شما هم عاشق هاچبکهای پرقدرت کلاسیک هستید و دوست دارید یکی از نسخههای نادر این ابرهاچبک الکتریکی را در اختیار داشته باشید، بهتر است آماده ثبت سفارش باشید!