چگونه از متد «اسمارت» برای تنظیم اهداف استفاده کنیم؟

به اهداف‌تان فکر کنید. آیا آنها بازتاب کننده‌ی ارزش‌ها و چشم انداز‌های شما برای آینده هستند؟ آیا به خاطر آنها هیجان زده‌اید یا اینکه صرفا برای راضی کردن کسی آنها را انجام می‌دهید؟ وقتی اهداف برایتان با معنا و مرتبط باشند، می‌توانند به شما جهت و معنا داده و موجب پیشرفت‌تان شوند. اینکه بدانید از چه رویکرد‌ها و روش‌هایی برای تنظیم و رسیدن به اهداف‌تان استفاده کنید، شانس محقق کردن آنها را بالا می‌برد. اهداف‌تان را هوشمند یا SMART کنید. SMART رویکردی اثبات شده است که  شما را با درست تعیین کردن اهداف، در رسیدن به آنها یاری می‌دهد.

Specific (خاص): چشمان‌تان را ببندید و خودتان را در حال انجام کاری ببینید. به عنوان مثال”من می‌تونم خودمو در حال خوردن سبزیجات ببینم تا به کاهش وزنم کمک کنم، ولی نمی‌تونم خودمو ببینم که روی ترازومی‌رم و وزنم کم شده”

 Measurable(قابل اندازه گیری): اجزایی که می‌توانید پیگیری کنید را در نظر داشته باشید مثلا مدت زمان یا تعدد پیاده روی‌هایتان را. اهداف قابل اندازه گیری می‌توانند برای نشان دادن پیشرفت به شما خیلی کارامد باشند.

 Attainable(قابل دستیابی): چیزی پیدا کنید که درست باشد. هدف‌تان هم باید شدنی باشد و هم اینکه نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد. خودتان را ماورای منطقه‌ی امن‌تان به چالش بکشید، اما نه آنقدر که وقتی به هدف‌تان فکر می‌کنید مشوش و مضطرب شوید.

Relevant (مرتبط): شاید این مهم‌ترین قسمت این متد باشد. کاری کنید که اهداف‌تان برایتان مهم و با معنی باشند – یعنی برای خودتان، نه برای اعضای خانواده، پزشک یا کارفرمایتان. درست است که گاهی ما دلمان می‌خواهد کاری را برای دیگیری انجام دهیم و انگیزه‌ی‌مان خشنودی طرف مقابل است، اما اگر دلایل شخصی عمیقی برای انجام کاری داشته باشید شانس محقق کردن آن بیشتر خواهد بود. مرتبط کردن اهداف‌تان به ارزش‌ها و دیدگاه‌تان باعث می‌شود بتوانید تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنید.

Time-Limited (مبتنی بر زمان): یک مهلت واقع بینانه برای خودتان تعیین کنید. داشتن نقطه‌ی پایان به شما اجازه می‌دهد که مکثی کرده و در صورت لزوم تغییری ایجاد کنید. اغلب اوقات مردم بدون اینکه متوجه پیشرفت‌شان باشند و آن را شناسایی و بازتاب کنند به سراغ هدف بعدی‌شان می‌روند.

با کار کردن بر روی این 3 گام لازم برای تنظیم هدف، شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

  1. اوقاتی را به فکر کردن به دلایلی که پشت هدف‌تان وجود دارد بگذرانید. تا زمانیکه به این سوالات پاسخ نداده‌اید به جلو حرکت نکنید:
  • این هدف چطور به ارزش‌های شخصی من مرتبط است؟
  • این هدف چطور من را به چشم اندازم برای آینده نزدیک‌تر می‌کند؟
  • چه چیزی در مورد این هدف من را به هیجان وا می‌دارد؟
  1. وقتی هدف‌تان را شناسایی کردید، آن را به قسمت‌های روزانه یا هفتگی کوچک‌تر تقسیم کنید:
  • برای این‌که تعیین کنید آیا اندازه‌ی این هدف مناسب شماست، اعتماد بنفس‌تان را نسبت به توانایی‌تان برای محقق کردن این هدف از 0 تا 10 امتیاز دهی کنید. اگر اعتماد بنفس‌تان کمتر از 7 است، شاید بهتر است هدف‌تان را به قسمت‌های کوچک تقسم کنید.
  1. هدف‌تان را با دیگری به اشتراک بگذارید.
  • به خودتان اجازه‌ی آسیب پذیر بودن بدهید و آمال و آرزوهایتان را با دیگری به اشتراک بگذارید. این می‌تواند روابطی قوی‌تر ایجاد کرده و به تشویق و انگیزه دادن به شما کمک کند.
  • الگویی انتخاب کنید که قبلا به هدفی که شما می‌خواهید دست پیدا کنید دست یافته است.
  • اگر تجربه‌ی زیادی در زمینه‌ی تنظیم اهداف نداشته یا به اهدافی که در گذشته تنظیم کرده‌اید نرسیدید، نترسید و دوباره با این راهکار‌ها شروع کنید، چیزی که می‌خواهید بدان برسید را برگزیده و اگر لازم است از دیگران کمک بگیرید. حال این کمک می‌تواند یک دوست باشد یا یک مربی یا شخصی حرفه‌ای.

 

 

 

 

 

منبع .mayoclinic
مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها