پس از پیدا شدن نقص فنی در یکی از سیستمهای مربوط به ترمز که در هر دو خودروی مدل S و مدل X استفاده شده بود، تسلا به صورت داوطلبانه 53,000 خودروی خود را از سرتاسر جهان فراخوانی کرد.
این فراخوانی، خودروهایی که از فوریه تا اکتبر 2016 (بهمن تا مهر) ساخته شدهاند را شامل میشود. این نقص فنی ممکن است به قفل شدن ترمز پارک منجر شود که در نهایت از حرکت کردن خودرو جلوگیری خواهد کرد. تسلا اعلام کرده است که این مشکل، شامل تعداد کمی از خودروهای این کمپانی (کمتر از 5 درصد) میشود.
ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، به خاطر این مشکل از خریداران این خودروها عذرخواهی کرد و همچنین اعلام کرد که این مشکل به خاطر یکی از قطعاتی که توسط یک کمپانی ثالث تولید میشود ایجاد شده است. مسئولین تسلا در این باره گفتهاند که این مشکل، هیچ نگرانی امنیتی برای سرنشینان ایجاد نمیکند و بر عملکرد ترمزهای اصلی تاثیر نخواهد داشت و برای مثال در مواقع اضطراری که نیاز به ترمز است، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.
مسئولین تسلا همچنین اعلام کردند که تا کنون موردی گزارش نشده است که در آن، این نقض فی منجر به تصادف شده باشد و مشتریان از این بابت هیچ نگرانیای نداشته باشند.
خریداران خودروهای تسلا که احتمالا در ماشینهایشان با این مشکل روبرو هستند، به زودی از طرف تسلا مطلع خواهند شد. تسلا همچنین اعلام کرده است که حل کردن این مشکل چیزی در حدود 45 دقیقه زمان خواهد برد و قطعات مورد نیاز برای تعمیر همهی خودروهایی که این مشکل را دارند تا ماه اکتبر تامین خواهد شد.
این خودروساز آمریکایی تا کنون بیش از 200,000 خودرو به فروش رسانده است و از آن جا که فراخوانی خودروها به خاطر مشکلات فنی در همه جای دنیا طبیعی است (البته نه کاملا همه جا!)، به نظر نمیرسد این کمپانی برای فروش خودروهای آیندهی خود با مشکلی روبرو شود. تسلا پیش از این و در آوریل 2016، 2700 خودروی مدل X را فراخوانی کرده بود و پیشتر هم در سپتامبر 2015 مجبور به فراخوانی 90,000 خودروی مدل S بدلیل مشکل در کمربند ایمنی شده بود.