دیجی10: با 10 تا از مزایای خوردن قهوه آشنا شوید

قهوه یکی از پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی‌های دنیاست و بیش از نیمی از بزرگ‌سالان آمریکا (حدود ۱۰۰ میلیون نفر) به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند. و این چیز خوبی است چرا که برخلاف باور عموم، قهوه خیلی هم برای شما خوب است. در حقیقت قهوه تعدادی مزایا برای سلامتی‌تان بهمراه دارد که در این سری از دیجی10 شما را با ده تا از این موارد آشنا می‌کنیم.

۱. قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضروری است

میزان آنتی اکسیدان‌ها در قهوه بالا بوده و همین طور حاوی شماری از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ب کمپلکس، منیزیم، پتاسیم، کروم و منگنز می‌شود. و با این‌که این مقادیر کم هستند، اما اگر روزانه ۳ فنجان قهوه بنوشید میزانش کاملا تنظیم می‌شود. با این حال برای بدست آوردن حداکثر مزایا، باید قهوه‌ای تازه، با‌کیفیت و ارگانیک بنوشید. برند‌های ارزان‌تر اغلب از دانه‌های خوبی درست نشده و ممکن است حاوی روغن‌های فاسد باشند. قهوه باید عطر و طعم مطبوعی داشته باشد.

۲. قهوه به شما انرژی بیشتری می‌دهد

وقتی قهوه می‌نوشید کافئین داخل آن جذب خونتان شده و به مغز‌تان می‌رسد. در مغز هم آنزیم آدنوزین عصبی مهار کننده را مسدود می‌کند و به جای آن باعث افزایش دیگر انتقال دهنده‌های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین می‌شود. این باعث به آتش کشیدن نورون‌ها شده و باعث افزایش انرژی و بهبود خلق و خو می‌شود.

۳. عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد

قهوه نشان داده است که جنبه‌های مختلفی از عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد که این جنبه‌ها شامل حافظه، وضوح ذهنی و تمرکز می‌شوند.

۴. قهوه به چربی سوزی کمک می‌کند

یک فنجان قهوه‌ی قوی می‌تواند به طور موقتی متابولیسم‌تان را تا ۲۰% افزایش دهد و همچنین باعث شکسته شدن سلول‌های چربی‌تان شده و اسید‌های چرب را در خونتان آزاد می‌کند و به عنوان سوخت از  آن‌ها استفاده می‌کند. این مسئله باعث افزایش چربی سوزی مخصوصا حین ورزش کردن شده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

۵. عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و باعث انقباضات قوی‌تر در عضلات می‌شود و همین طور آدرنالین (هورمون ستیز و گریز) را در خون بالا برده که همین بدن را آماده برای فعالیت‌های شدید جسمی می‌کند .

۶. قهوه ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را  کاهش می‌دهد

دیابت یک بیماری خطرناک است که بیش از ۳۰۰ میلیون را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. اما مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند به شدت ریسک ابتلای شما به این بیماری را کاهش می‌دهد. در واقع افرادی که خیلی قهوه می‌نوشند (۴ فنجان یا بیشتر در روز) می‌توانند تا ۵۰ درصد ریسک این بیماری را کاهش دهند اما حتی مصرف متعادل هم مزایای قابل توجهی را به همراه دارد.

۷. شما را در برابر بیماری‌هایی همچون آلزایمر، جنون و پارکینسون محافظت می‌کند

آلزایمر یک اختلال تحلیل دهنده‌ی نورون‌های بسیار شایع در دنیاست که پس از آن در رتبه‌ی دوم پارکینسون قرار دارد. هیچ درمانی برای این بیماری‌ها نیست اما اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از ابتلا به آن‌ها وجود دارد. این اقدامات شامل رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌شوند اما نوشیدن منظم قهوه هم منجر به کاهش ریسک ابتلا به این وضعیت‌ها می‌شود. در واقع کاهش ریسک برای آلزایمر تا ۶۵ درصد و برای پارکینسون تا ۶۰ درصد برآورد شده است. اما باید توجه داشته باشید که قهوه‌های بدون کافئین تاثیری ندارند و این محافظت را در واقع کافئین است که فراهم می‌آورد.

۸. قهوه به شدت برای کبد خوب است

قهوه کبد را در برابر یک سری بیماری کبدی مثل کبد چرب و سیروز محافظت می‌کند. در اصل نوشیدن تنها یک فنجان قهوه می‌تواند ریسک سیروز را تا ۲۰ درصد و نوشیدن ۴ فنجان تا ۸۰ درصد کاهش دهد.همچنین کسانی که قهوه می‌نوشند ۴۰ درصد کمتر ریسک ابتلا به سرطان کبد دارند.

۹. به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند

افسردگی امروزه یک بیماری شایع است که بیش از ۴ درصد آمریکایی‌ها را مبتلا کرده. اما افرادی که ۴ فنجان یا بیشتر به طور روزانه قهوه می‌نوشند احتمال افسرده شدن‌شان کمتر است و همین طور تمایل به خود‌کشی هم در آن‌ها پایین‌تر می‌باشد.

۱۰. قهوه می‌تواند طول عمر شما را بالا ببرد

همان طور که دیدیم، کسانی که قهوه می‌نوشند احتمال ابتلا به یک سری از بیماری‌ها در آن‌ها کم‌تر است پس منطقی است که قهوه طول عمر را بالا ببرد. مطالعاتی هم هستند که نشان می‌دهند ریسک مرگ افرادی که قهوه می‌نوشند به طور کلی کم‌تر است.

جدای از مسائل ذکر شده، مصرف قهوه با کاهش اندک ریسک ابتلا به سرطان روده و سکته‌ی مغزی همراه است.

لینک کوتاه http://bit.ly/2DeTqCw

به گفتگو بپیوندید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آواتار ها به صورت خودکار و تصادفی انتخاب می‌شوند؛ شانس خودتون رو امتحان کنید! 😊

مطالب مرتبط