دیتا نوعی از اطلاعات است، اما این تنها بخش داستان نیست. جزئیات کوچکی در مورد یک رویداد یا اطلاعات خلاصهای در مورد سلامت انسان، خیلی دیتا به حساب نمیآید. در واقع این کلکسیون، سازماندهی و ذخیرهی اطلاعات است که وقتی راجع به دیتا صحبت میکنیم در نظر داریم. در عصر اینترنت، شرکتها و سازمانها در سراسر دنیا، آنقدر دیتا جمع کردهاند که در حال حاضر ما با مقادیر و مقیاسهای بسیار بالایی سرو کار داریم. این مقادیر زیاد بیگ دیتا «Big Data» یا ابر داده نامیده میشود و تاثیر زیادی بر زندگی تک تک ما دارند.
بیگ دیتا «Big Data» چیست؟
بیگ دیتا «Big Data» یک مجموعه دادهی بسیار عظیم است؛ آنقدر که ابزار مرسوم و معمولی که برای مدیریت اطلاعات استفاده میشوند در ارتباط با آن کاربردی ندارند. این مجموعه میتواند انواع مختلفی داشته باشد.
مثالهایی از بیگ دیتا:
- توییتهایی که بر روی سرور توییتر ذخیره شدهاند.
- اطلاعاتی که گوگل از طریق گوگل مپس و گوگل ارث جمع آوری میکند.
- مجموعه نتایج انتخابات محلی و ملی یک کشور، تا جایی که اسناد ثبت شدهاند.
- اطلاعاتی که کمپانیهای بیمهی سلامت از افراد دارند.
- میزان خرید و جاهایی که با استفاده از کارتهای اعتباری خرید میکنیم.
- آنچه که مردم بر روی نتفلیکس تماشا میکنند.(کجا، چه زمانی و چه مدت)
تکنولوژی بیگ دیتا چیست؟
کامپیوترهای شخصی ما میتوانند کمی دیتا را مدیریت کنند. تصور کنید که میخواهید تمام اطلاعات را در تنها یک صفحه گسترده(spread sheet)بگنجانید. در اینجا نرم افزار دیتابیس میتواند مقادیر بیشتری از اطلاعات را ذخیره کند. این دادهها و اطلاعات را میتوان بر روی یک هارد درایو ذخیره کرد، در غیر اینصورت با قفسههایی پر از کتاب و کاغذ و دفترچه رو به رو بودیم.
اما این ابزار برای آن حجم از اطلاعات که ما تحت عنوان بیگ دیتا در نظر داریم، کارامد نیستند. به همین منظور، متدهای جدیدی توسعه داده شده است. کلود کامپیوتینگ یا محاسبات ابری این کار را از روی کامپیوترهای شخصی ما بر روی سرورهای دور انجام میدهند. از آنجا به بعد هم تعدادی راه برای دسترسی و استفاده از اطلاعات وجود دارد.
استفادههای قابل توجه از بیگ دیتا
اینترنت اشیاء
اینترنتی که در حال حاضر میشناسید، اینترنت افراد است. در اینجا مردم با یک دیگر ارتباط برقرار میکنند و ماشینها هم این برقراری ارتباط و تعامل را آسانتر کردهاند. شما از سایتهایی که دیگران طراحی کردهاند بازدید میکنید و چیزهایی که دیگران تایپ کردهاند را میخوانید.
در اینترنت اشیاء در واقع دستگاهها به طور مستقیم و بدون دخالت انسانها با هم ارتباط بر قرارمیکنند.
یک دستگاه بر آب و هوا نظارت میکند، پس در آن یک ترموستات هوشمند به آن اطلاعات دسترسی پیدا کرده و دمای منزل شما را تنظیم میکند.
بیگ دیتا و اینترنت اشیاء از هم مستقل هستند. این دستگاهها می توانند به خودی خود و جدا از هم عملکرد داشته باشند و این به لطف دیتایی است که بر روی آنها موجود است.
هرچه دستگاههایی که بدین صورت فعالیت میکنند بیشتر باشد، بیگ دیتای بیشتری تولید میشود.
یادگیری ماشینی
ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشینی به توانایی یادگیری یک ماشین از دیتا گفته میشود. به عنوان مثال محتوایی که در یوتیوب و نت فلیکس برای تماشا به شما پیشنهاد میشود تحت تاثیر یادگیری ماشین است. این دست پیشبینیها بر مبنای یک سری الگوریتم میشوند. مثلا الگوریتمهای جست و جو در گوگل، الگوریتمهایی که تعیین میکند شما در فیسبوک چه چیزی می بینید و غیره.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی قدم بعدی یادگیری ماشینی است. در اینجا یک کامپیوتر نه تنها از دیتا یاد میگیرید، بلکه از اطلاعاتی که بدست میآورد برای تصمیم گیری و شکل دادن رفتار منحصر بفرد خودش استفاده میکند. مایکروسافت و گوگل هر دو تلاشهایی برای ایجاد رباتهای شبه انسانی انجام دادهاند. فیسبوک از هوش مصنوعی برای کمک به جلوگیری از خودکشی استفاده میکند.
بیگ دیتا آنالیتیک چیست؟
منابع بیگ دیتا به خودی خود چیزی را برای ما فاش نمی کنند. یک نفر باید از آن همه اطلاعات نتیجه گیری کند. در واقع کار رشته یا زمینهی بیگ دیتا آنالیتیک یا تجزیه تحلیل ابر داده هم همین است: نگاه کردن به حجم قابل توجهی از اطلاعات و بعد تجزیه تحلیل و نتیجه گیری از آنها.
مزایای بیگ دیتا «Big Data»
بیگ دیتا در مراقبتهای بهداشتی
صنعت مراقبتهای بهداشتی سریعترین صنعت در اتخاذ تکنولوژیهای جدید نیست. یک سری ارائه دهندگان همچنان در حال کوچ از کاغذها به سمت ابزار دیجیتالی ذخیرهی اطلاعات هستند. با این حال بیگ دیتا در یک سری از زمینهها بسیار موثر بوده. یکی از این زمینهها ادغام است. یعنی ارائه دهندگان بیمه و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی میتوانند اطلاعات بیماران را از منابع مختلف مانند عکسها، آزمایشات، نسخهها و گفتههای پزشک جمعآوری کنند.
بسیاری بر این باورند که اگر دادههای مراقبتهای بهداشتی بهتر ادغام انجام شوند، می تواند موجب مراقبت بهتر و کم هزینهتری از بیماران شود.
بیگ دیتا در مسائل مالی
در حال حاضر متخصصین اطلاعات مالی از بیگ دیتا استفاده میکنند تا ببینند کدام سهام شانس موفقیت دارد و ارزش کدام سهام در آینده سقوط خواهد کرد. بانکها هم بیگ دیتا را به عنوان راهی برای افزایش درآمد خود میبینند.
بیگ دیتا در تجارت الکترونیکی و بازاریابی
ما در هنگام خرید کلی اطلاعات تولید می کنیم. فروشگاهها و کارتهای اعتباری تک تک خریدهای مارا ردگیری میکنند. یک سری از فروشگاهها حتی از دوربین استفاده کرده یا حتی موبایلهایمان را ردگیری می کنند تا ببینند که کدام بخش از فروشگاه به مدت طولانیتری توجه ما را به خود جلب میکند. به صورت آنلاین هم برای خرید ها لازم است که پروفایل ایجاد کنیم و با همین کار به سایتها اجازه میدهیم که نه تنها چیزی که میخریم را ردگیری کنند بلکه ببینند کدام اقلام را هم بیشتر نگاه میکنیم.
فروشگاههای آنلاین طرحهای خود را بر اساس علاقه و رفتار مصرف کننده پایه گذاری میکنند. فروشندگان آنلاین تصمیم میگیرند که ما چه چیزی را بر اساس اطلاعات، دموگرافیک و سایر معیارها مشاهده کنیم.
تقاضای بالایی برای این نوع بینشهایی که از تحت نظر قرار دادن علایق و رفتار آنلاین ما بدست میآید وجود دارد. فیسبوک و گوگل غولهای تکنولوژیکی بزرگی هستند، چرا که میتوانند تبلیغاتی برای کاربران به نمایش بگذارند که قشر خاصی را هدف میگیرد. آنها این کار را به لطف اطلاعاتی که ما در حین استفاده از سرویس های آنها در اختیارشان میگذاریم انجام میدهند.
آیا بیگ دیتا خطرناک است؟
بیگ دیتا نوید دهنده بوده اما ریسکهای خودش را هم دارد. یکی از مهمترین ریسکها کاهش مرزهای حریم خصوصی است چرا که کمپانیها و افراد زیادی را در جریان اطلاعات ما قرار میدهد. همین زمینههای هک و کلاهبرداریهای اینترنتی بسیاری را فراهم میکند.
خیلی عالی با آرزوی موفقیت روز افزون برای تیمدی جیروبخصوص خانم سهیلی فر
با تشکر و آرزوی موفقیت برای شما کاربر عزیز