برای شروع بهتر است ابتدا به سراغ این سوال برویم که اصلاً معروف شدن در اینترنت به چه معنا است؟ محبوب شدن در اینترنت بنا بر تعریف خیلی از کاربران به این صورت است: محتوای شما آنقدر به سرعت در اینترنت پخش میشود که بخش عظیمی از پستهای کاربران در شبکههای اجتماعی را فرا میگیرد و به سرعت به بازدیدهای بسیار بالایی میرسد.
اینترنت پر از عکسهای حیوانات خانگی بامزه و کودکان دوست داشتنی و مستندهای جنجالبرانگیز است. اما چرا بعضی از این مطالب میلیونها و بعضیها فقط چند صد یا حتی تعداد کمتری بازدید دارند؟ در قرن 350 قبل از میلاد بود که ارسطو فرضیهاش برای به یاد ماندنی کردن سخنرانیها را مطرح کرد. این فیلسوف یونانی اینگونه نتیجه گیری کرد که هر سخنرانی باید شامل بخشهای اخلاقی، منطقی و احساسی باشد. به نظر میرسد همین سه بخش، امروزه برای محبوب شدن در فضای اینترنت مورد استفاده واقع میشوند.
احساسات
برای محبوب شدن یک محتوا در اینترنت باید توانایی انتقال احساسات در آن وجود داشته باشد. باید با دیدن آن احساسی به کاربران به دست دهد، احساسات مثبت مثل لذت بردن، انگیزه یافتن، سرگرم شدن، امید، که از قویترین ابزارها برای به دست آوردن بازدید هستند، یا احساساتی مثل خشم، نفرت، ناراحتی، اضطراب که آنها نیز میتوانند باعث محبوب شدن یک محتوا شوند.
پروفسورها «جوناه برگر» و «کتلین میلکمن»، از استادان رفتارشناسی در دانشکدهي بازرگانی دانشگاه پنسلوینیا 7 هزار مقالهی نیویورک تایمز را مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند که چرا بعضی از این مقالات به لیست «بیشترین ایمیل شدهها» وارد شدهاند و بعضی از آنها چنین اقبالی نداشتهاند. این اساتید به این نتیجه رسیدند که احتمال بیشتری وجود دارد که محتواهای احساسی در مقایسه با موضوعات غیر احساسی بین کاربران به اشتراک گذاشته شوند.
همچنین یکی دیگر از نتایجی که از این تحقیق به دست آمد این بود که محتواهایی که شامل احساسات مثبت میشدند نسبت به محتواهای با احساسات منفی شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشته شدن داشتهاند. و شاید مهمتر از همهی اینها این نتیجه باشد که محتواهایی که میزان تشدید این احساسات به وجود آمده در کاربران نیز نقش مهمی در به اشتراک گذاشته شدن این محتواها ایفا میکند. محتواهایی که احساسات شدیدی همچون خشم، اضطراب و حیرت را به کاربران منتقل میکنند در مقایسه به آنهایی که احساسات ملایمتری همچون ناراحتی را منتقل میکنند شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشته شدن دارند. یکی از توضیحاتی که برای این رفتار کاربران ارائه شده است این است که احساسات شدید باعث خروج کاربران از حالت انفعال شده و باعث میشود که حرکتی از سوی کاربران انجام گیرد که معمولاً شامل به اشتراک گذاشتن مطلب در شبکههای اجتماعی میشود.
بیشتر بخوانید:
- محققین میتوانند سن شما را از روی لایکهای اینستاگرامتان تشخیص دهند
- آیا تمام ایرانیها از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟ سهم 62 درصدی متأهلها
- 52 درصد ایرانیها عضو شبکههای اجتماعی هستند
یکی از بهترین راهها برای انتقال احساسات از طریق تیترها است. یکی از تولیدکنندگان سابق محتواهای محبوب در اینترنت، «نیتزان زیمرمن»، استعداد خاصی در کشاندن دهها هزار کاربر به پستهای وبلاگ خود داشت. پستهایی که فقط شامل 200 کلمه یا کمتر میشدند. چگونه این کار را انجام میداد؟ با جلب توجه خوانندگان به تیترهای خودمانی و سریع، تیترهایی که توجه کاربران را جلب میکنند و کنجکاویشان برای اطلاعات بیشتر در مورد موضوع را بر میانگیزد.
شاید احساسات کلید محبوب شدن در فضای اینترنتی باشند، اما تنها چیزی نیستند که باعث جذب کلیکها و بازدیدها میشوند، هیچ وقت قدرت خودبینی انسان را دست کم نگیرید.
ارزشهای اجتماعی
از بین مواردی که سبب محبوب شدن محتواهای اینترنتی میشود یکی از آنها ارزش اجتماعی محتوا بین اشتراکگذارندگان است. گرچه این اصطلاح معناهای متفاوتی در زمینههای مختلف دارد، در این زمینه به این معنی استفاده میشود که کسی که چیزی را به اشتراک میگذارد میخواهد این دید را نسبت به خود به وجود بیاورد که «من این مطلب را میدانم».
به اشتراک گذاشتن مطالب محبوب در اینترنت برای بسیاری از کاربران به این معنا است که میتوانند نشان دهند که از جمله کاربران «باحال» اینترنت هستند. همچنین بعضی از این مطالب ممکن است راهنماییهایی باشند که به کاربران به اشتراکگذارنده این احساس را میدهد که در حال ارائهی اطلاعاتی مفید به دایرهی دوستانشان هستند.
و یکی دیگر از آخرین جنبههای هر محتواهای محبوب داستان درون آن است. هر چقدر این داستان با کیفیتتر و داستانگویی آن بهتر و رسانهي آن مناسبتر باشد، کاربران بیشتر میخواهند که آن مطلب را به اشتراک بگذارند.
شاید رعایت این موارد و به وجود آوردن محتواهای محبوب در اینترنت کار سختی به نظر نیاید اما نیازمند تلاش و تمرین زیادی است و البته باید حواسمان باشد که این طمع برای به دست آوردن بازدیدهای بیشتر ما را به سمت فراموشی محتواهای ارزشمند و واقعی نبرد.
سلام .مطلب جالبی بود.
موفق باشید