اعتراض 150 هزار کاربر علیه تغییر صفحه فید اینستاگرام

اینستاگرام به سرعت در حال رشد است و کاربران زیادی را از شبکه‌های مختلف به خود جذب کرده است. به نظر می‎‌رسید محاسبات آن ها در این زمینه که کاربران از اشتراک گذاری تصاویر و ویدیو ها بیشتر لذت می‌برند کاملا درست و حساب شده بوده است. این سرویس که به سرعت توسط سرویس فیس بوک خریداری شد، همیشه رسالت احتیاط و محدودیت را در پیش گرفته است و برخی قابلیت‌ها را بسیار دیر در اپلیکیش گنجانده و یا اصلا در آن قرار نداده است. از جمله موارد کوچک‌تر می‌توان به عدم امکان کپی متون اشاره کرد که از تبدیل شدن اینستاگرام به یک لاین – Line – دیگر جلوگیری کرد. این روز ها خبرهای مبنی بر امکان استفاده چند پروفایل در این برنامه بسیار پر رونق بوده‌اند.

چند روز پیش اینستاگرام رسما اعلام کرد که به زودی قرار است صفحه فید کاربران خود را با تغییرات مثبت و ویژه‌ای همراه سازد. بدین ترتیب که دیگر پست‌های دنبال‌شده‌ها فقط به ترتیب زمان انتشار چینش نمی‌شوند و بر اساس محبوبیت و رابطه شما با فرد ارسال کننده به نمایش در خواهند آمد. آنطور که خود اینستاگرام می‌گوید، دلیل ایجاد تغییر یاد شده این است که آنقدر کاربران زیادی را دنبال می‌کنیم که به طور میانگین 70 درصد از مطالب و پست‌های صفحه فید خود را از دست می‌دهیم؛ بدین ترتیب بسیاری از تصاویر و ویدیو های مهم و ضروری در پس محتوی سرگرم کننده و معمولی نادیده باقی می‌مانند – مثلا شاید تصویر فرزند نورسیده دوست قدیمی خود را از دست بدهیم…

طبق اظهارات توسعه دهندگان اینستاگرام، این به روز رسانی بزرگ می‌خواهد مشکل یاد شده را کم کم حل کرده و در نهایت آن را به خاطره تبدیل کند. بدین ترتیب دیگر تصاویر و پست‌های مهم را از دست نخواهیم داد. همانطور که احتمال می‌رفت، بسیاری از کاربران با این تغییر مخالفت کرده‌اند و دلیل آن نیز تنها ترس از تغییرات بزرگ نیست. حتما تغییر الگوریتم صفحه فید فیس بوک در گذشته را به خاطر دارید که مدتی طول کشید تا با آن هماهنگ شویم و هنوز هم برخی کاربران از آن متنفر هستند! مشکل این است که برخی کاربران – از جمله خودم – تنها کسانی را دنبال می‌کنند که به مطالب آن ها اهمیت می‌دهند و خبری از فالویینگ‌های چند صد و یا حتی چند هزارتایی در پروفایل آن‌ها نیست. بنابراین یک صفحه فید الگوریتمی با توجه به تجربه وب گردی آن ها آنچنان کارایی ندارد و تنها موجب گیج شدنشان می شود.

بنابراین برخی کاربران مخالف با این تغییر، کمپینی را در Change.org به راه انداخته‌اند تا شاید بتوانند مسیر حرکت اینستاگرام را تغییر دهند. صفحات فید الگوریتمی می‌تواند برای برخی کسب و کار ها بسیار آزاردهنده باشد، چرا که پروفایل‌های بیزینسی و تبلیغی احتمالا توسط سیستم به عنوان صفحاتی با محبوبیت پایین شناخته می‌شوند. در زمان تایپ این مقاله، این طومار توسط بیش از 150 هزار نفر امضا شده است، بنابراین نمی‌توان مخالفت‌های پیرامون این موضوع را نادیده گرفت؛ قابل توجه اینستاگرام و توسعه دهندگانش!!

اگر شما نیز می خواهید مخالفت خود را این تغییر بزرگ در ایستاگرام را اعلام کنید، به صفحه این جنبش در Change.org مراجعه کنید و همچنین نظرات خود پیرامون این موضوع را در پایین صفحه با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.