با این ۱۳ راه خودتان را از فکر کردن بیش از حد به مسائل نجات دهید!

سقراط فیلسوف یونانی گفته است که زندگی بدون بررسی ارزش زیستن را ندارد، که این یعنی از طریق خود آزمایی است که ما می‌توانیم وجودی با معنا داشته باشیم.

با اینکه مهم است در جریان نقاط قوت، ضعف‌ها، ارزش و اهداف‌مان باشیم ولی گاها عمیق فکر کردن به جای کمک کردن به ما، ما را به بدبختی می‌کشاند.

گاهی اوقات بار‌ها گفت و گویی را که امروز صبح، هفته‌ی پیش یا پارسال داشتیم را با خودمان مرور می‌کنیم. منظورش از اون حرف چی بود؟ من چرا اون حرف رو زدم؟ آیا اون دوباره با من صحبت می‌کنه؟

یا شاید هم درگیر جلسه‌ی کارکنان فردا، قرار آخر هفته یا امتحانی که 2 ماه دیگر داریم بشویم! باید از رئیسم اضافه حقوق بخوام؟ باید لباس قرمزه رو بپوشم یا مشکی رو؟ کی بالاخره وقت پیدا می‌کنم برای امتحانم درس بخونم؟

گاهی اوقات می‌دانیم که وسواسی فکر کردن کاری برایمان از پیش نمی‌برد، اما نمی‌توانیم جلوی فکر کردن خودمان را بگیریم. چطور می‌توانیم خودمان را از بیش از حد تفکر کردن درباره‌ی موضوعات مختلف رها کنیم؟ شاید بد نباشه در این مورد راهکار‌های زیر را مد نظر داشته باشید؛

  1. از خود‌تان بپرسید که آیا این فکری مولد است؟ آیا دوباره دوره کردن ملاقات‌تان با رئیس‌تان به طور ذهنی، به شما کمک می‌کند؟ یا وقت آن نرسیده که به خود‌تان و غرایز‌تان اعتماد کنید؟
  2. مسائل را در چشم انداز قرار دهید. آیا این مسئله که الان انقدر به طور فکری درگیرش هستید 5 سال دیگر برایتان اهمیت خواهد داشت؟
  3. ریتم بدن خود را بشناسید و طبق آن برنامه ریزی کنید. آیا صبح زود بیدار می‌شوید یا شب‌ها تا دیر وقت بیدارید؟ چه زمانی از لحاظ فیزیکی، احساسی و روانی در بهترین حالت خود هستید؟ مثلا اگر در اواخر بعد از ظهر در مود بهتری هستید. سعی کنید کار‌ها یا پروژه‌های چالش بر‌انگیز را این ‌موقع انجام دهید تا اینکه با اول صبح انجام دادن آن برای خود‌تان اضطراب ایجاد کنید.
  4. بر پنج حس خود تمرکز کنید. به عنوان مثال روی 5 چیزی که می‌توانید ببینید تمرکز کنید، 2 چیزی که می‌توانید ببوئید و یک چیزی که می‌توانید بچشید. چنین توجهی باعث می‌شود ذهن‌تان را به لحظه‌ی حال هدایت کنید.
  5. سعی نکنید عالی یا قادر مطلق باشید. برای چنین روزی باید تا آخر عمر‌تان صبر کنید. ما همواره در حال رشد و تغییر هستیم و همیشه چیز بیشتری برای یادگیری وجود دارد. ما قرار نیست عالی باشیم، ما همیشه همه چیز را نخواهیم دانست و به جای آن باید سعی کنیم با اطلاعاتی که داریم بهترین تصیم را بگیریم. سعی کنید بهترین‌شان را انجام دهید و بعد بیخیال دیگر مسائل شوید.
  6. بپذیرید که نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید. شاید اوضاع آنطور که شما میخواستید پیش نرفتند، درس بگیرید و بگذرید. نگذارید چیزی از گذشته کلی از ذهن‌تان را اشغال کند.
  7. بپذیرید که نمی‌توانید آینده را پیش بینی کنید. تلاش بیش از حد برای پیش بینی آینده، شما را از حال‌تان باز می‌دارد. قدمی بزنید تا کمی اندروفین (هورمون حال خوب) تولید کنید، اضطراب‌های احتمالی را از خود‌تان دور کرده و ذهن‌تان را آزاد کنید.
  8. ببینید که اگر بیش از حد فکر کردن را متوقف کنید چه چیز‌هایی را باید حس کنید. احتمال این وجود دارد که تعمق مدام شما و تلاش‌تان برای سر در آوردن از مسائل مختلف حواستان را از احساسات نا‌خوشایند پرت می‌کند. اگر جریان این است که راحت باشید، اما بدانید که این متد، ضررش بیشتر از سودش است.
  9. عبارات آرامبخش را با خودتان تکرار کنید. مثل: من می‌تونم از پسش بربیام آرام باش، در لحظه باش، من جام امنه و …
  10. در یک لحظه فقط یک کار انجام دهید. مولتی تسکینگ می‌تواند به بروز اضطراب کمک کند. وقتی چند کار را با هم انجام می‌دهید روی هیچ کدام توجه 100 درصد نداشته و تمرکز‌تان را پخش می‌کنید که همین می‌تواند اضطراب و استرس‌تان را بالا ببرد.
  11. زمان نگرانی‌تان را تقسیم بندی کنید. اگر تشخیص داده‌اید که موضوعی که دارید بدان فکر می‌کنید واقعا ارزش این همه فکر کردن را دارد، برای تفکر راجع‌به آن قراری با خود‌تان بگذارید. مثلا 15 تا 30دقیقه برای خود‌تان وقت بگذارید و در طی این زمان فقط به همین موضوع فکر کنید. اگر لازم است برای فردا یا آخر هفته هم چنین وقتی تنظیم کنید، اما وقتی وقت فکر کردن به آن نیست، نگرانی را رها کنید. پس از مدتی متوجه می‌شوید که این مشکل‌تان آخر دنیا نیست.
  12. مشکل را بشناسید ولی بیشتر روی راه حل تمرکز کنید. به جای اینکه فکر کنید چه چیزی می‌تواند اشتباه پیش برود، فکر کنید که چه چیزی می‌تواند درست پیش برود و بعد حس مثبت این جریان را در خود‌تان حس کنید.
  13. به یک نفر دیگر کمک کنید. اغلب اوقات بهترین راه برای کنار گذاشتن تفکر بیش از حد آن است که توجه‌مان را به شخص یا موضوع دیگری بدهیم. فرقی نمی‌کند که چقدر با بیش از حد فکر کردن، اضطرابی که همراهش می‌آید و مشکلات مربوط به خواب دست و پنجه نرم کرده‌اید، اما با امتحان کردن بعضی از متد‌های ذکر شده متوجه خواهید شد که می‌توانید زندگی‌ای از لحاظ روحی-روانی آرام را تجربه کنید.

 

لینک کوتاه http://bit.ly/2NuUFlR
منبع /blogs.psychcentral
مطالب مرتبط
>