2019، سال بازاریابی اینستاگرام است و فرصتی برای آن دسته از کسبوکارهای الکترونیکی فراهم میکند که به دنبال افزایش نفوذ و اعتبار اجتماعی و نشان دادن فرهنگ شرکت خود هستند. بدون شک این روزها شبکه اجتماعی اینستاگرام بهترین گزینه برای بازاریابی به حساب میآید. اینستاگرام اپلیکیشن موبایلی است که با آن میتوان تصاویر و ویدئوها را با کاربران به اشتراک گذاشت. طراحی زیبایی دارد و چرا بهترین گزینه است؟ چون میلیاردها نفر ازمردم در این شبکه اجتماعی فعال هستند که از جمله آنها میتوان به سلبریتیهای معروفی اشاره کرد که حسابهای معتبری دارند و اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی به شمار میروند. اکثر سلبریتیها در اینستاگرام حضوری فعال دارند. این روزها، اینستاگرام به یک شبکه اجتماعی قدرتمند تبدیل شده و یکی از دلایل آن این است که شما میتوانید مطالب را با هر کسی که شما را دنبال میکند به اشتراک بگذارید و با دنبال کردن دیگران پستهایی را که منتشر میکنند، بینید.
علاوه بر دنبال کردن دوستان و خانواده، شما میتوانید سلبریتیهای موردعلاقه خود را فالوو کنید تا ببینید در زندگی شخصی آنها چه میگذرد یا برندهای موردعلاقه خود را فالوو کنید تا محصولات بعدی و دستاوردهای آنها را مشاهده کنید. این اپلیکیشن در میان کاربران زیر 36 سال و جمعیت جوان به عنوان محبوبترین اپلیکیشن شناخته شده است، بنابراین، شما یک جمعیتشناختی از افراد و سن کاربران را نیز برای بازاریابی در اختیار دارید.
باید گفت که افزایش سریع و خیرهکننده محبوبیت اینستاگرام اتفاقی فوقالعاده برای مدیران آن بود و این حقیقتی غیرقابل انکار است. کافی است که نگاهی به این اعداد بیندازید. در نتایج جدید استاتیستا تا سال 2018، اینستاگرام ماهانه بیش از 1 میلیارد کاربر فعال داشته است. کاربران فعال روزانه این اپلیکیشن شبکه اجتماعی به اشتراکگذاری تصویر و ویدئو، بیش از 500 میلیون نفر هستند. برای مثال، سلنا گومز را در نظر بگیرید که بیش از 132 میلیون فالوور دارد و پس از او کریستیانو رونالدو با حدود 119 میلیون فالوور قرار گرفته است. این اعداد نشان میدهد که چگونه یک شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام هزاران نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار میدهد. سلنا و کریستیانو کاربران معمولی اینستاگرام نیستند اما کاربران معمولی زیادی هم وجود دارد که صدها هزار یا حتی میلیونها نفر از مردم آنها را دنبال میکنند.
اینستاگرام این امکان را برای مردم فراهم کرده است که با یک کلیک روی یک دکمه به هزاران نفر از مردم دسترسی پیدا کنند. از دیدگاه بازاریابی، این اپلیکیشن یک معدن پر از طلا است. اما برای اینکه در فروش محصولات در شبکه اجتماعی مهارت پیدا کنید باید در انجام بازاریابی به نحوی ثمربخش در قرن 21 استاد شوید.
استراتژی بازاریابی اینستاگرام
برندها پتانسیل دستیابی به طیف گستردهای از مخاطبان اینستاگرام را دیدهاند و تعداد زیادی از بزرگترین شرکتها در این پلتفرم فعال هستند. به عنوان مثال، نایک حدود 70 میلیون فالوور دارد! تصور کنید از طریق اینستاگرام میتوانید بسیاری از طرفداران برند خود را پیدا کنید. تصور کنید چقدر توصیه و تآیید محصولات شما توسط فالوورها اثرگذار خواهد بود و چقدر راحت میتوانید به افراد موردنظر برای تبلیغ برندتان دست یابید.
شرکتها هنگام دستیابی به اهدافی مثل افزایش آگاهی از برند، آشنایی مشتری با فرهنگ شرکت، جذب استعداد و افزایش تعامل با مشتری، نشان دادن کارکنان و تقویت برند شخصی آنها، انتشار خبرهای شرکت، نمایش محصولات، افزایش فروش، تبلیغ رویدادهای مهم، افزایش وفاداری برند و بهبود تعامل با مشتریان از اینستاگرام استفاده میکنند.
اگر آنقدر سن دارید که به دوران قبل از شبکههای اجتماعی بیندیشید حتما به خاطر دارید که در تلویزیون و روزنامه و غیره تبلیغاتی درباره محصولات و خدمات میدیدید اما اطلاعات خیلی کمی درباره خود شرکت وجود داشت،حال به لطف اینترنت و شبکههای اجتماعی امروزه میتوان هم درباره محصولات و خدمات و هم دربارهی خود شرکت اطلاعات زیادی پیدا کرد و اینستاگرام نیز در آگاهی بخشیدن درباره شرکتها نقش مهمی داشته است.
اینفلوئنسر مارکتینگ، راهی برای افزایش فالوورهای اینستاگرام
بسیاری از مردم عادی به سرعت فالوورهای زیادی به دست میآورند و معروف میشوند و از این طریق آنها با محبوبیت خود و با حمایت مالی برندها و شرکتها زندگی میکنند. از آنجایی که این افراد تعداد زیادی فالوور بدست آوردهاند، این قدرت را دارند که بر افرادی که آنها را دنبال میکنند تاثیر گذاشته و نفوذ خود را نشان دهند. در گذشته، افراد مشهور مثل بازیگران و قهرمانان همان نقش اینفلوئنسر را داشتند. آنها در تبلیغات ظاهر میشدند و سعی میکردند شما را به انجام کاری یا خرید چیزی ترغیب کنند.
امروزه، هر کسی که فالوورهای زیادی دارد میتواند بر دیگران اثر بگذارد. شاید این افراد در سطح جهانی مشهور نباشند اما در سطح یک جامعه آنلاین محبوب هستند. منشنهای بیشتر یک اینفلوئنسر میتواند به فروش فوقالعاده یا افزایش فالوورها در اینستاگرام منجر شود. توصیههای اینفلوئنسر برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات در بسیاری از استراتژیهای بازاریابی گنجانده شده است.
چرا میخواهید مخاطبان و فالوورهای اینستاگرام خود را افزایش دهید؟
دانستن دلیل انجام کار به اندازه انجام کار مهم است. اگر شما یک ماشین را میرانید باید بدانید به کجا میخواهید بروید. همین قضیه درباره استراتژی بازاریابی اینستاگرام صادق است. بدست آوردن و افزایش فالوور به تلاش و صرف زمان و راضی نگهداشتن فالوورها نیاز دارد. بنابراین، از خود سؤال کنید که چرا میخواهید تعداد فالوورهایتان را افزایش دهید؟ و چه استراتژیهایی دارید؟
داشتن فالوورهای زیاد مسئولیتهایی بر دوش شما میگذارد. فرقی ندارد که بخواهید بینشها و اطلاعاتی درباره زندگی خود بدهید و یا برند شخصی خود را توسعه دهید، کسب و کار و محصولات را تبلیغ کنید یا بخواهید به عنوان اینفلوئنسر درآمدی کسب کنید. در هر صورت باید همیشه برای حفظ و افزایش فالوورهای خود سخت تلاش کنید.
5 نکته برای افزایش فالوورها در اینستاگرام
اگر واقعیت را بخواهید هیچ راه میانبری برای افزایش تعداد فالوورهای اینستاگرام وجود ندارد. مگر اینکه فکر کنید خرید فالوور ایده خوبی است اما حقیقت این است که راهحل خوبی نیست چرا که فقط به تعامل ضعیف منجر شده و برندها چنین چیزی نمیخواهند. بنابراین بهتر است از راههای میانبر بپرهیزید. استفاده از چند مرحلهی زیر به افزایش سریع فالوورهای به صورت ارگانیک کمک زیادی میکند.
مرحله 1: یک پروفایل جذاب بسازید
نام کسبوکارتان باید نام کاربری شما باشد. اما اگر میخواهید برند شخصی بسازید باید نام کاربری همان نام و نام خانوادگی شما باشد. اگر قبلا نام کاربری گرفته شده است نام کاربری را طوری انتخاب کنید که قابل جستجو و پیدا کردن آن راحت باشد.
تصویر پروفایل کسبوکار شما باید نشانگر برند شما باشد، چون تصویر پروفایل اولین چیزی است که مردم هنگام مشاهدهی پروفایل میبینند. کسبوکارهای قدیمی ممکن است از لوگوی خود برای تصویر پروفایل استفاده کنند. بیوگرافی شما باید به 150 حرف محدود شود. از اضافه کردن اطلاعاتی درباره شخصیت خود به پروفایل خجالت نکشید. مردم واکنش مثبتی به این نوع چیزها نشان میدهند. برای دسترسی راحت فالوورها به وبسایتی که دارید باید کاری انجام دهید بنابراین، یک ایده خوب این است که لینک را در قسمت بیو بگنجانید. از Bitly برای کوتاه کردن آدرس سایت استفاده کنید تا همه چیز مختصر و مفید باشد.
همچنین به خاطر بسپارید که اکثریت قریب به اتفاق کاربران اینستاگرام از تلفن همراه برای ورود به اینستاگرام استفاده میکنند. در واقع، وقتی سایت شما تنها فرمتی است که مردم مشاهده میکنند همیشه نمایه موبایلی پروفایل خود را نیز در نظر بگیرید. سایت شما باید به طور پیشفرض برای بازدید عموم تنظیم شود. در غیر این صورت هیچ یک از تصاویر شما برای افرادی که پروفایل شما را میبینند قابل مشاهده نخواهد بود.
مرحله 2: محتوای با کیفیت تولید کنید
هیجکس نمیتواند ارزش محتوای با کیفیت را نادیده بگیرد. محتوای نیروی حیاتی و محرکه دنیای دیجیتال است و به محتوای با کیفیت پاداش داده میشود. آشنایی با مهارتهای اصلی عکاسی برای تولید محتوا ارزش دارد. حتما لازم نیست دورههای پرهزینه عکاسی را بگذارنید اما باید فکر و ایدهای داشته باشید که عکسهای زیبا بگیرید و قواعد عکاسی را بدانید. البته، مهارتهای عکاسی و فیلمبرداری جزئی جدایینشدنی در بازاریابی شبکههای اجتماعی بوده، چرا که محتوای تصویری قابل انتقال به همهی پلتفرمها است.
شما بسیاری از عکسهای خود را با تلفن همراه میگیرید، بنابراین تکنیکهایی را یاد بگیرید که به گرفتن یک عکس زیبا کمک میکند. استفاده از فیلترهای اینستاگرام راحت است و میتوانید از آنها برای تصاویر خود استفاده کنید. این فیلترها به شما این امکان را میدهد که یک تم و رنگبندی ثابت در همه تصاویر خود داشته باشید.
تصاویر و ویدئوهایتان باید یک کپشن یا عنوان جذاب داشته باشند. با اضافه کردن کمی شخصیت، به برند خود جان دهید. مطمئن باشید که این تصاویر و ویدئوها دیده شده و به اشتراک گذاشته میشوند. به یاد داشته باشید که شما برند خود را از طریق تولید محتوا معرفی میکنید بنابراین هرگونه تلاش را انجام دهید تا مطمئن شوید که هر بار محتوای برندتان توجه مخاطب را جلب کرده است. مخاطبانتان تصمیم گرفتهاند شما یا برندتان را دنبال کنند و این به خاطر کاری است که انجام میدهید و با آن توجه آنها را جلب میکنید. با یک موضوع جذاب و خوب روند تولید محتوای ویدئویی و تصویری را ادامه دهید. چون این کار به وفاداری و افزایش تعامل مخاطب منجر میشود.
3. با فالوورهای خود ارتباط برقرار کنید
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و باید از آن به همین منظور استفاده کنید. با فالوورهای خود ارتباط برقرار کنید و در این پلتفرم بسیار فعال باشید چون اینستاگرام برای همین امر ساخته شده است و فعال بودن و تعامل با کاربران به افزایش فالوور میانجامد. وقتی کاربر این اعلان که شما او را فالوو کردهاید را دریافت میکند ممکن است او هم تصمیم بگیرد شما را فالوو کند. البته، یک چیز را باید به خاطر بسپارید.
در حال ایدهآل، تعداد فالوورکنندهها باید بیشتر از تعداد فالوورشوندههای شما باشد. اگر تعداد فالوورکنندهها و فالوورشوندهها تقریبا یکسان باشد اینطور به نظر میرسد که شما دیگران را فالوو کردهاید به این امید که آنها شما را دنبال کنند و این پیام بدی به مخاطبان میفرستد. اینستاگرام تعداد افرادی که در یک روز میتوانید فالوو کنید را به 1000 نفر و در مجموعه به حداکثر 7500 نفر محدود کرده است. استوریهای اینستاگرام نیز راه عالی برای ارتباط با فالوورها به شمار میروند. این استوریها محتوای روزانهای هستند که تولید میکنید و عمر آنها نیز بسیار کوتاه است. شاید از خود بپرسید که چرا در مرحله دو به این موضوع اشاره نکردیم؟
بر خلاف تولید محتوا، داشتن کیفیت بالا هدف استوریهای اینستاگرام نیست بلکه هدف انتقال پیامی جذاب است. اگر شما چیزی با کیفیت تولید کنید در این صورت، میتوانید از آن در تولید محتوا نیز استفاده کنید. بنابراین، استوریهای اینستاگرام دو فرمت دارند. نخست، میتوانید محتوای ویدئویی غیرزنده را با فالوورها به اشتراک بگذارید که فقط برای 24 ساعت در دسترس خواهد بود سپس حذف میشود. دوم، میتوانید ویدئوهای زنده را با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید. وقتی که ضبط کردن را متوقف کنید ویدئو نیز حذف میشود. با این فرمتها فالوورها میتوانند از آنچه در پشت صحنه اتفاق میافتد تصویر کلی داشته باشند. میتوانید هر چیز جالبی که در شرکت یا دفتر یا در یک رویدادی که در آن حضور داشتهاید رخ میدهد یا هر چیزی را با فالوورها به اشتراک بگذارید. این ویدئوها قطعا برای آنها اثربخش و جذاب خواهد بود.
4. از هشتگ استفاده کنید
از هشتگهای جذاب و مناسب در اینستاگرام استفاده کنید که به رشد حساب اینستاگرام و افزایش فالوورها کمک میکند. از هشتگها برای دستهبندی تصاویر و ویدئوها استفاده میشود و باعث افزایش دیده شدن برند، کسبوکار یا برند شخصیتان میشود. هشتگ راه مؤثری است که برند را در معرض دید مخاطبان هدف قرار میدهد و فرصتی فراهم میکند که تعامل را افزایش دهند، لایکهای بیشتری دریافت کنند و در نتیجه فالوورهایتان افزایش یابد. هشتگها باید به محتوا ربط داشته باشند و سوءاستفاده از هشتگ با جریمههایی همراه است. بسیاری از کاربران از این ویژگی سوءاستفاده میکنند تا از طریق هشتگهایی که میدانند بازدیدکنندههای زیادی را جذاب میکند دیده شوند اما هشتگ به محتوایی که منتشر کردهاند هیچ ربطی ندارد.
دو نوع هشتگ اینستاگرامی وجود دارد:
- هشتگهای برنددار: این نوع هشتگها برای استفاده شرکتها هستند و ممکن است نام شرکت،عبارت تبلیغاتی، یک کمپین یا نام محصول باشد.
- هشتگهای مربوط به جامعه خود: این هشتگها افراد با علایق مشترک را به هم وصل میکند و راه خوبی برای پیدا کردن مخاطب هدف است. شما میتوانید این هشتگها را پیدا کنید، اما چگونه؟ کافی است که حسابهای موردعلاقه خود، رقبا، رهبران صنعت و مخاطبان خود را چک کنید و بفهمید از کدام هشتگها استفاده میکنند. اگر محتوای شما به هشتگ ربطی نداشته باشد با جریمههای اینستاگرام و شادوبن (ممانعت نامحسوس) مواجه میشوید.
هنگامی که اینستاگرام با ممانعت نامحسوس شما را جریمه میکند حساب شما از دید همه جز کسانی که شما را دنبال میکنند پنهان میشود. حساب و محتوای شما در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود و هشتگهایی که در پستهای خود استفاده میکنید در هیچ یک از نتایج جستجوی هشتگ ظاهر نمیشود و این امر باعث کاهش تعامل مخاطبان با شما میشود. پس، هنگام استفاده از هشتگ چند نکته را به خاطر بسپارید:
- همیشه از یک هشتگ یکسان برای تمام پستهای خود استفاده نکنید. الگوریتم اینستاگرام ممکن است آن را اسپم به حساب آورده و حسابتان را با جریمه مواجه کند. ترکیبی از هشتگهای مختلف را برای هر پست به کار ببرید.
- هشتگهایی انتخاب کنید که مخاطبان هدف، محصول و کسبوکار شما را توصیف کند.
- از هشتگهای ساختگی عمومی بپرهیزید چون فالوور فعال و با کیفیتی جذب نخواهید کرد.
- از هشتگها در حسابهایی که فالوورهای میلیونی دارند استفاده نکنید. چون همین تعداد فالوور برای پیدا کردن مخاطبان موردنظرتان کافی است.
- صفحهای برای سازماندهی هشتگها داشته باشید تا ترتیب استفاده از آنها را به خاطر بسپارید.
- از هشتگهای مربوط به جامعه بهره ببرید چون مخاطبان بیشتری از طریق این نوع هشتگها پیدا میکنید.
- پستهای خود را در ساعاتی که مخاطبان بیشتر فعال هستند منتشر کنید چون نرخ تعامل را افزایش میدهد. در صورتی که تعامل کافی در 24 ساعت اول انتشار پست صورت گرفت ممکن است با یک هشتگ خاص به پستهای برتر اینستاگرام اضافه شوید که به افزایش تعامل مخاطبان منجر میشود.
- طبق یک قاعده کلی، بهتر است 3 تا 5 هشتگی که به تعامل زیادی با مخاطب کمک میکنند در پستهای خود بگنجانید.
مرحله 5: طرفداران خود را در فعالیتها مشارکت دهید
محتوای تولید کاربر (UGC) محتوایی است که فالوورها و طرفداران تولید کردهاند و نام کسب و کار یا هشتگ شما در آن گنجانده شده است. تولید محتوای کاربر بهترین راهی است که میتوانید از مخاطب به خاطر محتوای تولید شده قدردانی کنید. البته باید تنها محتوای با کیفیتی از کاربر که در راستای نمایش هویت و نوع برند شما است را منتشر کنید.
هنگام انجام این کار، نام نویسنده اصلی محتوا را در کپشن ذکر کنید. این کار نشان میدهد که شما به مشتریان خود توجه میکنید و به این صورت از آنها قدردانی میکنید. مسابقات، یک راه عالی مشارکت دادن فالوورهای موجود و جذب فالوورهای جدید است. برگزاری مسابقه استراتژی است که همیشه در هر شکلی از بازاریابی استفاده شده و راه مؤثری برای افزایش فالوورها در اینستاگرام بوده است.
در نهایت، به نظرات و سؤالات فالوورها پاسخ دهید. این نوع ارتباط تک به تک همیشه مفید بوده است. با این کار مخاطب متوجه میشود که نظرات را میخوانید و نظرات و اندیشه آنها برایتان اهمیت دارد. همچنین با خواندن نظرات اطلاعاتی درباره تصور و برداشتی که دیگران از شما و برندتان دارند به دست خواهید آورد. اینستاگرام ابزار بازاریابی قوی و راهی مؤثر است که از طریق آن میتوانید فالوور و مخاطبان هدف را به سمت خود جذب کنید. با تولید محتوای مرتبط، جذاب و منحصر به فرد برای بازار هدف، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید تعداد فالوورها و حتی فروش خود را افزایش دهید.