چطور افراد سمی را از زندگی خود حذف کنید؟

گاهی اوقات افرادی در زندگی‌مان وجود دارند که با منفی‌گرایی‌های همیشگی، شکوه‌ها، بدگویی از دیگران، خودخواهی یا وابستگی بیش از اندازه‌، زندگی‌مان را از ما می‌گیرند، این افراد آسیب‌رسان هستند. در این مقاله به بررسی سه گامی می‌پردازیم که توسط آن‌ها می‌توانید این افراد را از زندگی خود حذف کنید.

افراد می‌توانند به شیوه‌های مختلفی سمی باشند و این افراد صرف نظر از نوع آن، باید از زندگی‌تان بیرون گذاشته شوند. یکی از افراد سمی زندگی من به کنترل زمان و منابع من می‌پرداخت و شخص دیگری همیشه درباره‌ی خودش و اتفاقات بدی که بی‌وقفه برایش رخ می‌دادند صحبت می‌کرد. برای حفظ سلامتی خودم و خانواده‌ام به هر دوی این افراد گفتم که دیگر نمی‌خواهم ببینمشان.

بنشینید و به روابطی که در زندگی‌تان دارید فکر کنید. به این فکر کنید که واکنش‌تان به این روابط چیست. آیا به خاطر یک یا دو نفر تمام تماس‌هایتان را بررسی می‌کنید؟ آیا به دلیل شخصی خاص از انجام فعالیت‌هایی که برایتان لذت‌بخش بوده است صرف نظر می‌کنید؟ این‌ها نشانه‌هایی از یک رابطه‌ی سمی هستند.

وقتی که افراد سمی زندگی شما را مسموم می‌کنند

سمیت خاصیتی است که یک ماده شیمیایی می‌تواند توسط آن به یک ارگانیسم آسیب برساند. اگر شخصی در حال آسیب رساندن به زندگی شما است، سمی است و باید به این مشکل رسیدگی کنید. افرادی که با منفی‌گرایی‌های همیشگی، شکوه‌ها، بدگویی از دیگران، خودخواهی یا وابستگی بیش از اندازه‌ به شما آسیب می‌رسانند می‌توانند باعث افسردگی و اضطراب‌تان شوند.

شما هنگام حذف مواد مسموم از غذایتان درنگ نمی‌کنید و همچنین هنگام بازی کودکان مواد سمی را از حیطه‌ی بازی آن‌ها دور نگه می‌دارید، پس چرا ما هنگام حذف افراد سمی از زندگی‌مان درنگ می‌کنیم؟ واضح‌ترین دلیل این است که بیشتر ما علاقه‌ای به درگیری نداریم و نمی‌خواهیم به احساسات یک انسان دیگر آسیب برسانیم.

با این حال باید شجاعت گفتن حقیقت به فرد سمی را داشته باشید. چنین کاری تنها روش حذف یک رابطه‌ی آسیب‌رسان از زندگی‌تان است و همچنین فرد مقابل به این ضربه‌ی احساسی نیاز دارد تا بتواند زندگی خود را بررسی کند، با سمیت خود مواجه شود و در حالت ایده‌آل تغییری در خود ایجاد کند.  ممکن است او تغییر نکند اما این تصمیم مربوط به خود او و نه شما است. شما فقط می‌توانید با انتخاب اشخاص سهیم در زندگی‌تان روی زندگی خودتان تأثیر بگذارید.

آزاد کردن خودتان از روابط سمی کار آسانی نیست اما می‌توانید برای این کار از این سه گام کمک بگیرید:

گام اول: مرزبندی‌های خودتان را مشخص کنید و به خاطرشان عذرخواهی نکنید

مرزبندی‌ها برای حفظ سلامت روانی و جسمی‌تان لازم هستند. اگر افراد به مرزبندی‌های شما احترام نمی‌گذارند در واقع به خود شما احترامی نمی‌گذارند. فهرستی از مرزبندی‌های شخصی‌تان ایجاد کنید و اگر دیگران از این مرزبندی‌ها عبور کردند بدون ترس موضوع را به آن‌ها بگویید.

گام دوم: بدانید که افراد سمی به سادگی شما را ترک نخواهند کرد

برای حذف مواد مسموم در یک اکوسیستم باید از نیروهای قدرتمندی استفاده کنیم. افراد سمی به سادگی از زندگی‌تان خارج نمی‌شوند. ممکن است عقب‌نشینی کنند و غیرمنطقی و عصبانی شوند یا خود را قربانی بدانند. از اصل موضوع اجتناب نکنید و سعی نکنید از خودتان دفاع کنید. حقیقت را به فرد سمی بگویید و در تصمیم‌تان ثابت‌قدم و استوار باشید.

گام سوم: نشانه‌های سمی بودن افراد را بشناسید

باید نشانه‌های سمی بودن افراد را تشخیص دهید، در غیر این صورت زیاد طول نمی‌کشد که با فردی سمی در زندگی‌تان مواجه شوید. باید یاد بگیرید همانطور که برای اجتناب از سرماخوردگی دست‌هایتان را می‌شویید و از تماس با افراد بیمار جلوگیری می‌کنید، در این رابطه نیز از خودتان در برابر افراد سمی محافظت کنید. مراقب افرادی باشید که تأثیر بدی روی روابط دیگرتان دارند، به فضای شخصی‌تان احترام نمی‌گذارند و وقت زیادی از شما می‌گیرند. اگر شخصی باعث شود احساس عدم آسودگی و عدم بهره‌وری کنید احتمالاً فردی سمی است.

اشکالی ندارد که بگویید «دیگر نمی‌خواهم تو را ببینم»

افراد سمی جذب افرادی می‌شوند که در طبیعت خود احساس همدردی زیادی دارند و به دیگران اعتماد می‌کنند و به همین دلیل ممکن است برای چنین اشخاصی سخت باشد که خودشان را از فرد سمی رها کنند. ممکن است در ابتدا احساس کنید فرد ناملایم یا بدجنسی هستید اما در نظر داشته باشید که باید از خودتان و سلامت روانی‌تان محافظت کنید. اگر به سلامت فیزیکی، احساسی، روانی و سلامت روابطتان اهمیت بدهید کارهای مورد نیاز برای رهایی از یک رابطه‌ی سمی را انجام خواهید داد.

مهم است به یاد داشته باشید که با حذف فرد سمی از زندگی‌تان، وارد دوره‌ای تنظیمی خاصی می‌شوید که در طی آن تصمیم خود را زیر سؤال می‌برید و رفتارهای شخص مقابل را توجیه می‌کنید. قوی باشید و به یاد داشته باشید که این کار را به خاطر خودتان و خانواده‌تان انجام داده‌اید. منفی‌گرایی روی شما و سلامت فیزیکی و روانی‌تان تأثیر می‌گذارد و در نهایت اشخاصی که دوستشان دارید نیز از این قضیه تأثیر می‌گیرند.

حقیقت این است که ما به روابطمان نیاز داریم اما به هر رابطه‌ای هم نیاز نداریم. خودتان را با افراد مثبتی احاطه کنید که به جای پایین کشیدن‌تان، شما را بالا می‌کشند. نیازی نیست برای اجتناب از جریحه‌دار شدن احساسات دیگران سلامت روانی خودتان را فدا کنید. نباید بگذارید مهربانی‌تان شما را کنترل کند. می‌توانید شخص خوبی باشید و در عین حال نگذارید دیگران با خودخواهی‌شان به شما آسیب برسانند.

به یاد داشته باشید که شما سزاوار خوشحالی هستید.

منبع quickanddirtytips
مطالب مرتبط

دیدگاه خود را ثبت کنید

avatar