آلودگی هوا، گرمایش جهانی، مشکلات تامین منابع فسیلی، تجدید ناپذیر بودن و آلودگی صوتی، شرکت های خودرو ساز را بر آن داشت تا به فکر جایگزینی موتور های احتراق داخلی باشند، اولین گزینه ای که به ذهنشان رسید، برق بود، انرژی که با تمام سختی هایش در ذخیره و شارژ آن در نهایت توسط شرکت هایی همچون تسلا(تمامی مدل ها)، نیسان (نیسان لیف)، شورولت (شورولت بولت)و حتی شرکت بی وای دی چین(بی وای دی E6) به تولید انبوه رسیدند. اما در این بین بودند شرکت هایی که انرژی های تجدید پذیر پاک را محدود به برق نمی دیدند، هیدروژن یکی از مهم ترین سوختهایی است که می تواند جایگزین سوخت های فسیلی امروز شود، هر چند که به دلیل بالا بودن هزینه تحقیق و توسعه آن، شرکت های کمی همچون تویوتا، هوندا، هیوندای و جدیدا بی ام و به آن پرداخته اند. در این مقاله قصد داریم دومین خودروی پیل سوختی(هیدروژنی) هیوندای که روی آن سرمایه گذاری زیادی شده را به شما معرفی کنیم. با دیجی رو همراه باشید.
Nexo راهی را که ix35 رفته بود را ادامه داد، ix35 اولین خودروی پیل سوختی(هیدروژنی) تولید انبوه به شمار میرود که در اصل مدلی سازگار شده با پیل سوختی است اما تمامی هدف Nexo مشخصا بر پایه ی یک خودروی هیدروژنی کارامد تر استوار است.
بدنه Nexo تا حد ممکن آیرودینامیک طراحی شده، حتی این موضوع در طراحی و قرار گیری چرخ ها نیز تاثیرگذار بوده. سطح زیرین ماشین کاملا صاف و هوا کمترین اصطکاک را در جلو و عقب ماشین دارد، دستگیره های درب ماشین همسطح با بدنه قرار گرفته اند و در زمان نیاز به سمت بیرون خارج میشوند(همانند خودرو های تسلا).
سه مخزن هیدورژن در انتهای، دو تای آن ها در کنار هم در جلو و دیگری در پشت محور اکسل با طراحی شبیه کپسول های غواصی با ابعادی بزرگتر، منبع سوختی Nexo را تامین می کنند. ظرفیت این مخزن ها در حدود 157 لیتر که حتی کمی بیش تر از ظرفیت تقریبی 2خودروی ix35 است.
طبق گفته هیوندای، Nexo میتواند مسافتی در حدود 414 مایل با سوخت گیری کامل طی کند. علاوه بر این، مدت زمان مورد نیاز برای سوخت گیری، 5 دقیقه که اندکی بیشتر از سوخت گیری خودرو های امروزی است.
نکته مهم در مورد این خودرو، منعطف و همسطح بودن با خودرو های دیزلی و بنزینی امروزی است، با فرق این که ماده ای بی ضرر تر از آب از اگزوز آن خارج نمیشود. موتوری که در Nexo قرارگرفته همان موتور ix35 است اما قطعات پیل سوختی بکار رفته در آن طراحی جدیدی دارند که توسط ساخته انجام شده است.
با احتساب قیمت در انگلستان، سوختگیری Nexo کمی ارزان تر از خودرو های بنزینی و دیزلی میشود، در حالیکه عملکرد هر دو مدل خودرو تقریبا یکسان است.
Nexo، دقیقا همان حس رانندگی یک خودروی الکتریکی را دارد، اما وزن موتور آن کم تر است و به دلیل کم صدا بودن شما از واکنش های شیمیایی که در زیر کاپوت ماشین اتفاق می افتد، مطلع نمی شوید
Nexo، به عنوان یک خودروی EV (وسیله ی نقلیه الکتریکی)، خودرویی معمولی و آرام تلقی میشود اما توقع یک شگفتی در موضوع سرعت را نداشته باشید، البته این خودرو به اندازه ی کافی فرز است تا در ترافیک از خریدتان پشیمان نشوید!
همچنین در این خودرو سیستمی تحت عنوان ” ترمز احیا کننده ” تعبیه شده تا در زمان ترمز گیری، انرژی تولید کند در حالی در اکثر خودرو ها این انرژی هدر میرود، علاوه بر آن متناسب با فشاری که بر روی پدال گاز میدهید از انرژی استفاده میکند، بر خلاف برخی خودرو های EV(الکتریکی) و هایبریدی در این خودرو ترمز کاملا سازگار بوده و میتوان(قدرت) آن را تنظیم کرد.
در حال حاضر قیمت نهایی Nexo از طرف هیوندای اعلام نشده اما با توجه به خودرو Mirai تویوتا که در حدود 66 هزار پوند قیمت دارد، این خودرو نیز قیمتی کم تر از 60 هزار پوند نباید داشته باشد.
بااینکه هیوندای در مورد طراحی داخلی از پلاستیک نرم بر روی داشبورد، رویه ی فلزی، نمایشگر بزرگ و صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی غافل نشده، اما این ویژگی ها آنطور که باید و شاید در درون کابین احساس نمیشوند (حس یک ماشین معمولی را به سرنشینان انتقال میدهد)
متاسفانه با وجود تولید چهارساله ی تویوتا Mirai و کاهش هزینه ها برای تولید خودروهای هیدروژنی، میزان پیشرفتدر زیرساخت های لازم برای این خودرو ها بسیار کم بوده است. هیوندای عنوان کرده صد ها سفارش در محدوده اروپا برای Nexo ثبت کرده، اکثر آنها در کشور های هلند و نروژ قرار دارند که در حوزه ی خودرو های هیدروژنی سرمایه گذاری کرده اند. البته در مورد انگلستان این آمار کمتر خواهد بود چرا که برای مثال تنها 17 خودرو ix35 پیل سوختی در انگلستان به فروش رفته است.
این خودرو همانند خودرو هایی که هر روز در خیابان میبینیم نیست، حتی با خودرو های الکتریکی نیز تفاوت دارد اما هدف هیوندای برای تولید این خودرو، کمک به یک تکنولوژی است که بتواند نقش مهمی در هوای پاک داشته باشد. با این هدف، Nexo میتواند مهم ترین خودرو برای فروش باشد اما این دلیل کافی برای خرید آن نیست.
بدلیل هزینه زیاد تحقیق و توسعه فناوری پیل سوختی، هیوندای همکاریهایی را نیز با شرکت آلمانی آئودی در این زمینه دارد، این دو شرکت درتلاشند تا سال 2025 هزینه نیروی مورد نیاز کارخانه پیل سوختی را به نصف کاهش دهند تا در نهایت هزینه تولید یک خودروی پیل سوختی(هیدروژنی) 30 درصد کاهش یابد.
- قیمت: در حدود 60 هزار پوند
- آغاز فروش: اوایل 2019
- موتور: پیل سوختی (هیدروژنی) و الکتریکی
- قدرت: 161 اسب بخار (در حالت ترکیبی)
- گشتاور: 291 پوند (در حالت ترکیبی)
- گیربکس تک سرعته
- وزن: 1814 کیلو گرم
- حداکثر سرعت: 110 مایل (در حدود 178 کیلو متر بر ساعت)
- 0 تا 62 مایل (100کیلومتر بر ساعت): در حدود 9.2 ثانیه
- آلایندگی: CO2 صفر
- رقیب: Toyota Mirai و Honda clarity