یکی از مهیجترین جنبههای بهروز رسانی DirectX 12 این است که به کاربران اجازه میدهد از چندین کارت گرافیک در مدلها و عملکردهای گوناگون در کنار هم جهت بالابردن قدرت سیستم استفاده کنند. با این حال این وعده تاکنون به صورت نامنظم عملی شده چرا که عملکرد این ویژگی به توسعه دهندگان بستگی دارد و آنها باید از برنامه نویسی های مورد نیاز برای این ویژگی پشتیبانی کنند اما اکنون مایکروسافت میخواهد این مفهوم را تغییر دهد.
پشتیبانی EMA قابلیتی ست که به کارتهای DirectX 12 اجازه میدهد بدون توجه به سازنده و نوع عملکرد، در کنار یکدیگر کار کنند. با این حال متاسفانه عناوین کمی از این ویژگی پشتیبانی میکنند و بیشتر کاربران نمیتوانند این قابلیت را تجربه کنند. این به این خاطر است که EMA یک ابزار رده پایین است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد افزایش عملکرد فوق العاده ای ارائه میدهد اما استفاده از آن نیاز به مهارت کافی دارد، اجرای آن زمان بر است و حتی اگر به طور نادرست مورد استفاده گیرد میتواند باعث کاهش عملکرد دستگاه شود.
اکنون مایکروسافت تأیید کرده با ایجاد یک لایه انتزاعی جدید برخی از پیچیدگیهای سیستمهای چند گرافیکی را از بین میبرد و این به توسعه دهندگان اجازه میدهد بر روی سیستمی با حداقل کد نویسی از چند پردازنده گرافیکی استفاده کنند. قطعاً این تنها یک «پشتیبانی ساده از قابلیت استفاده از چندین کارت گرافیک» است بنابر این توسعه دهندگانی که به دنبال قدرت کامل در کارتهای گرافیکی شما هستند هنوز هم نیاز به اجرای صحیح EMA دارند.
این خبر خوبی هم برای کاربران و هم برای توسعه دهندگان به شمار میرود. اگر توسعه دهندگان کار سادهتری برای اجرای این ویژگی داشته باشد در اینصورت کاربران نیز برای به دست آوردن بهترین عملکرد سیستم خود هزینه کمتری پرداخت میکنند.
مایکروسافت در ادامه اعلام کرده در حال حاضر بر روی نکات تکمیلی این لایه جدید کار میکند و به زودی به صورت عمومی از آن رونمایی میکند. انتظار میرود این کمپانی بهروز رسانی DirectX 12 را به عنوان بخشی از بهروز رسانی بزرگ سالگرد ویندوز 10 ارائه کند.