هواپیمایی که بدون هیچ قسمت محرکی پرواز می‌کند

محققان دانشگاه MIT هواپیمایی را ساخته‌اند که می‌تواند بدون داشتن هیچ قسمت محرکی پرواز کند. این دستاورد با استفاده از نیروی محرکه‌ی الکترودینامیکی به دست آمده که از یک جفت الکترود برای به‌حرکت وادار کردن یون‌ها استفاده می‌کند تا باد یونی ایجاد شود. (باد یونی یا باد الکتریکی جریان هوایی است که با یک نیروی الکترواستاتیکی القا می‌شود. این نیرو از تخلیه‌ی کرونا در نوک بعضی از رساناهای لبه تیز که ولتاژ بالا دارند ایجاد خواهد شد. تخلیه‌ی کرونا یک تخلیه‌ی الکتریکی است که از یونیزه کردن سیالی مانند هوای اطراف یک رسانای دارای بار الکتریکی اتفاق می‌افتد. باد یونی یک پدیده‌ی الکترودینامیکی است)

این پدیده از دهه‌ی شصت میلادی شناخته شده بوده است (حتی شرکت اپل در سال 2012 سعی کرد از آن برای خنک کردن لپ‌تاپ‌هایش استفاده کند)، اما این اولین باری است که از آن برای به حرکت درآوردن یک هواپیما استفاده می‌شود.

روش کار این هواپیما به این صورت است که الکترودها زیر باله‌ها قرار دارند. یک سری از میله‌های نازک با بار +20000 ولت در جلو و یک سری صفحات نازک فویل با بار -20000 ولت در پشت قرار می‌گیرند و میله‌های دارای بار مثبت نیتروژن‌های اطراف را یونیزه می‌کنند. قطب مثبت و منفی یک میدان الکتریکی به وجود می‌آورد و نیتروژن‌های مثبت شده در این میدان به سمت صفحات فویل با بار منفی می‌روند، در این مسیر به مولکول‌های خنثی هوا برخورد می‌کنند و باعث به وجود آمدن بادی می‌شوند که به پشت هواپیما می‌رود و این وسیله را به پرواز درمی‌آورد.

این هواپیما یک مدل بدون سرنشین است که فقط 2.4 کیلوگرم وزن دارد. اگر آن را در سایز هواپیماهای واقعی بسازند می‌تواند نسبت به هواپیما‌های معمول در امنیت، سر‌و‌‌صدا و تعمیر‌و‌نگهداری بهینه‌تر باشد و آثار محیط زیستی آن نیز کم‌تر خواهد بود، اما این کار چالش‌های زیادی دارد. برای مثال باتری‌ای که برای تأمین 40,000 ولتی که سیستم نیروی محرکه به آن نیاز دارد، عظیم خواهد بود و مشکل زیاد شدن وزن دستگاه را به دنبال دارد که باید در طراحی بر آن فائق آمد.

محققان حدس می‌زنند که این تکنولوژی به جای تأمین نیروی کل یک هواپیمای مسافربری، برای تأمین نیروی هواپیماهای بی‌سرنشین کوچک‌تر استفاده شود. از سوی دیگر یکی از محققان این تئوری را مطرح کرده که می‌توان این تکنولوژی را با هواپیماهای معمولی ترکیب کرد تا با انرژی دادن به هوایی که از سطح  بدنه عبور می‌کند، کل وسیله را از لحاظ مصرف سوخت بهینه‌تر کرد.

منبع theverge
مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها