چگونه بر ترس و اضطراب ناشی از کروناویروس غلبه کنیم؟

با افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان، بسیاری از مردم این روزها ترس و اضطراب زیادی دارند. این ترس و اضطراب در برخی افراد آنقدر شدید می‌باشد که به نوعی وسواس تبدیل شده است. حتی گفته می‌شود فردی به دلیل داشتن علائم کرونا به پزشک مراجعه کرده و پزشک با مشاهده علائم از او می‌خواهد تست کرونا انجام دهد اما این فرد به خاطر اضطراب و ترس شدید از مبتلا شدن به کروناویروس دچار ایست قلبی شده، حال آنکه نتیجه آزمایش این فرد هم منفی اعلام شده است!

با نگاهی به این گونه موارد، می‌توان به اهمیت ایجاد جوی آرام، افزایش آگاهی و کاهش استرس خود و اطرفیان بیشتر پی برد. اما چگونه بر استرس و ترس ناشی از این بیماری غلبه کنیم. روانشناسی به نام الیسا ایپل که به مطالعه و تحقیق درباره استرس می‌پردازد در مورد تفاوت اضطراب و هراس با کارهایی که باید برای جلوگیری از تشدید این دو حالت انجام داد توضیحاتی ارائه می‌دهد. با دیجی رو همراه باشید.

1. داشتن مقداری اضطراب طبیعی است اما ترس و وحشت به دیگران صدمه می‌زند

این روانشناس در ابتدای سخنان خود می‌گوید:

 خبر خوب این است که در شرایط فعلی کمی نگرانی و استرس باعث تغییراتی سریع شده و بسیاری از افراد در کشورها و شهرهای درگیر ویروس کرونا تصمیم گرفته‌اند در خانه بمانند و تا حد امکان توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. این نوع اضطراب باعث پیشگیری از بیماری، کنترل بهداشت شده و پیشگیری نیز به نوبه خود استرس را کاهش می‌دهد. با این حال، در شرایطی مانند وضعیت کنونی ذهن مضطرب و پریشان ما به راحتی کرونا را یک تهدید واقعی و بسیار بزرگ‌تر از چیزی که هست تلقی کرده و توانایی ما برای مقابله با آن را دست کم می‌گیرد. افرادی که پیش از این هم بیماری‌های اضطرابی را تجربه‌ کرده‌اند از لحاظ روحی بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

ایپل در این باره می‌گوید:

اگرچه کمی اضطراب به ما کمک می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه را به خوبی انجام دهیم اما اضطراب شدید می‌تواند به وحشت از کروناویروس تبدیل شود. وقتی فرد به چنین حدی از اضطراب برسد نه تنها خود بلکه دیگران را آزار و فرزندان خود را تحت فشار قرار می‌دهد. علاوه بر این، تصمیماتی نادرست گرفته و اشتباهات و رفتارهای غیرمنطقی از خود نشان می‌دهد. هراس ناشی از ابتلا به بیماری به بروز مشکلات جدیدی مانند خرید بیش از حد لوازم و مواد موردنیاز منجر می‌شود که پیامدهایی چون کمبود در زنجیره تامین ماسک و ضدعفونی‌کننده و ترس از افراد خارجی در بین گروه‌های خاص را در پی دارد.

استرس و اضطراب ناشی از کروناویروسبه خاطر داشته باشید که اضطراب شما بر اطرافیان و خانواده اثر می گذارد. اضطراب بیش از حد باعث سرایت رفتار مضر به دیگران شده و بر ترس بیشتر آنان دامن می‌زند. كودكان احتمالا در مورد کرونا ویروس از شما سؤال خواهند كرد و در این گونه مواقع بهتر است با فرزندان خود صحبت كنید و با آگاهی دادن به آن‌ها به کنترل و کاهش اضطراب آن‌ها كمك كنید.

2. به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبر اکتفا کرده و از پیگیری اخبار غیررسمی پرهیز کنیداسترس و اضطراب ناشی از کروناویروس

ایپل در بحث رصد خبرها و آمارهای مربوط به کرونا می‌گوید:

شاید هر لحظه وسوسه شوید و صفحه خبرگزاری‌ها را ریفرش کنید، اما چک کردن دائم خبرهای مربوط به کرونا در روز می‌تواند اضطراب شما را افزایش دهد. با پیگیری لحظه به لحظه خبرها و گزارش‌ها، اضطراب افراطی را به فرزندان و اطرافیان خود منتقل می‌کنید. با فکر کردن به پیامدها و پیش‌بینی‌های فاجعه‌آمیز درباره‌ کرونا به خصوص با تکیه بر آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، تنها احساس ترس و اضطراب خود را دوچندان می‌کنید.

این روانشناس به افراد توصیه می‌کند برای کسب اطلاعات و جدیدترین خبرها درباره  کروناویروس به منابع معتبر تکیه کنند. او همچنین از مردم می‌خواهد درباره‌ی نکات بهداشتی و روانی مهم اطلاعات کسب کرده و هوای یکدیگر را داشته و به اطرافیان کمک کنند تا با آرامش بیشتری این روزها را سپری کنند.

3. اضطراب خود را با رعایت توصیه‌ها و کم کردن خطر ابتلا به بیماری کاهش دهیداسترس و اضطراب ناشی از کروناویروس

در انجام اقدامات پیشگیرانه احساس خجالت نکنید. توصیه‌های ایمنی مانند شستشوی مکرر دست را رعایت کنید. اگر حال خوبی ندارید در خانه بمانید، به اندازه کافی بخوابید و از سیستم ایمنی بدن خود به خوبی مراقبت کنید. تدارک یک برنامه برای هفته‌های بعد، ماندن در خانه و  نرفتن به محیط‌های شلوغ کاری منطقی است و به کاهش شیوع بیماری و همچنین کاهش اضطراب کمک می‌کند.

از آنجایی که معلوم نیست وضعیت تا کی ادامه پیدا کند، لازم است که هر روز مراقبت و اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا اضطراب و ترس خود را از بین ببرید. همچنین می‌توانید کارهایی مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش در خانه یا تماس با یک دوست که اضطراب را کم و حالتان را بهتر می‌کند انجام دهید. از خیره شدن به صفحه نمایش گوشی و لپتاپ دست بردارید و با دوستان و خانواده خود در مورد موضوعاتی غیر از کرونا صحبت کنید.

منبع ucsf.edu
مطالب پیشنهادی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها