مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک روز یکشنبه اعلام کرد که این شرکت، 14 مارس از خودروی کراس اوور کلاس SUV تسلا مدل وای در طول یک رویداد در استودیوی طراحی این شرکت در لسآنجلس رونمایی خواهد کرد. این پنجمین خودروی الکترونیکی جدید شرکت تسلا از زمان شروع فعالیت این شرکت در سال 2003 خواهد بود. حدود 75 درصد از قطعات مدل 3 که در حال حاضر مقرونبه صرفهترین خودروی تسلا به شمار میرود در تسلا مدل وای نیز کار رفته است. ماسک در این باره گفت:
مدل وای حدود 10 درصد بزرگتر و هزینه حدود 10 درصد بیشتر بود و برد نسبتا کمتری نسبت به مدل 3 دارد. این مدل فاقد درهایی مثل ” بال شاهین” خواهد بود که در SUV بزرگتر، مدل ایکس تسلا دیده میشد. خودروی تسلا مدل Y کلاس SUV، به مدل 3 از لحاظ مشخصات فنی شباهت زیادی دارد اما قیمت آن کمی بیشتر خواهد بود. جزئیات بیشتر دربارهی مشخصات و قیمت آن در رویداد فاش خواهد شد.
تسلا آزمایش رانندگی و تست فنی خودرو را انجام خواهد داد که نشان میدهد احتمالا در حال حاضر تنها چند نمونه پیشتولید آن به پایان رسیده است. ماسک همچنین اعلام کرد که اواخر امسال از وانت الکتریکی خود نیز رونمایی میکند.
تسلا، مدل وای را در گیگافکتوری خارج از رنوی نوادا میسازد و این خودرو قرار است در سال 2020 وارد تولید انبوه شود. تسلا همچنین قصد دارد مدل Ys را در گیگافکتوری که در شهر شانگهای چین میسازد تولید کند.
این اطلاعیه ماسک تنها سه روز پس از اینکه شرکت، تسلا مدل 3 را برای خرید مشتریان موجود کرد منتشر شد. شرکت نیز هفته گذشته اعلام کرد که به سمت فروش صرفا آنلاین روی آورده و در حال بستن فروشگاههای خود در سراسر جهان است و از تعداد کارگران خود نیز کاسته است.
تسلا تا این لحظه، تنها یک تصویر از تیزر تسلا مدل وای را به ما نشان داده است. یک تصویر سیاه و سفید ساده. اما شرکت تسلا چندین سال است که دربارهی این خودرو صحبت میکند. در سال 2015، ایلان ماسک در توئیتی از تسلا مدل Y نام برده بود که به سرعت توئیت خود را حذف کرد. او همچنین قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرد و از تبادل فناوری بین ماشینها به منظور رساندن به موقع تسلا مدل وای به بازار استفاده کند دربارهی اینکه آیا SUV جمع و جور را در یک بستر فناوری مشابه مدل 3 بسازد مردد بود. ماسک گفت شرکت تسلا، طرح نهایی را اواخر سال گذشته تایید کرده است.
ماسک همچنین در توئیتی نوشت که نسخه سوم ایستگاههای شارژ خودروی الکتریکی Supercharger طی هفته آتی نمایش داده خواهد شد. طبق توئیتهای گذشتهی ماسک، نسخه سوم سوپرشارژر تسلا قرار است ماشینها را با نرخ 350 کیلو وات یا بیشتر شارژ کند. این امر به شرکت تسلا کمک میکند که رقابت خود را با برخی شرکتها در این فضا ادامه دهد. شرکت پورشه اعلام کرده است که شارژرهای 350 کیلو واتی برای خط تولید خودروهای اسپورت الکتریکی خود خواهد ساخت و فولکس واگن نیز از قبل ساخت یک شبکه از ایستگاههای شارژ خودرو تحت برند Electrify America را آغاز کرده است که با نرخ 150 کیلو وات و 350 کیلو وات خودروها را شارژ میکنند. Superchargerهای فعلی تسلا نرخ حداکثر 145 کیلو وات دارند و ماشینهای آن تنها میتوانند نرخ شارژ 120 کیلو وات را بپذیرند.