5 اصل مهم و کلیدی برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی

این روزها شاهد شیوع گسترده ویروس کووید-19 (COVID-19) در سرتاسر دنیا هستیم که متاسفانه کشور عزیزمان ایران نیز از این قائده مستثنی نیست. ویروس کرونا درست همانند آنفولانزا و برونشیت به سرعت در دنیا همه‌گیر شده و در هر زمانی از سال باید منتظر تشدید دوباره آن باشیم. سیستم ایمنی بدن انسان جوری طراحی شده تا از ما در برابر ویروس‌هایی از این قبیل محافظت کند؛ اگرچه که سطح قوای سیستم ایمنی بدن تا حدود زیادی به عوامل ژنتیکی و شرایط فعلی سلامت‌مان بستگی دارد اما به راحتی می‌توان با انجام یک‌سری کارها تا حد زیادی ایمنی بدن را افزایش داد و همچنین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال ابتلا به این ویروس را برای خود و دیگران تا حد چشمگیری کاهش داد.

در ابتدا باید بدانید نکات اصلی و لازم برای ایمن ماندن از کووید-19 استفاده از ماسک، واکسینه شدن، شستن و ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها می‌باشد اما علاوه بر این موارد با رعایت نکات زیر می‌توان کیفیت سیستم ایمنی بدن‌ را برای مقابله با این بیماری تا حد بسیار زیادی افزایش داد. پس با ادامه این مقاله با ما در دیجی رو همراه باشید.

1- خواب باکیفیت

اگر از جمله افرادی هستید که در طول شب خواب کافی ندارید و یا خوابتان از سطح کیفی پایینی برخوردار است باید بدانید که خواب با سیستم ایمنی رابطه مستقیم دارد. هر اندازه که کیفیت خوابتان پایین باشد به همان اندازه شاهد تضعیف سیستم ایمنی بدنتان خواهید بود. سعی کنید حداقل هفت ساعت خواب شب داشته باشید و چند ساعت قبل از خواب از نگاه کردن به صفحه نمایش وسایل الکترونیکی نظیر صفحه گوشی همراه، صفحه تلویزیون و… خودداری کنید. همچنین مصرف حداقلی کافئین می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود کیفیت خواب شبانه داشته باشد.

خواب باکیفیت

2- استرستان را مدیریت کنید

استرس مزمن باعث بهم ریختگی هورمون‌های بدن شده و در نتیجه سیستم ایمنی شما را در طول زمان به شدت تضعیف می‌کند. اگرچه که هیچ روشی برای از بین بردن استرس به طور صد در صد وجود ندارد اما با به کار بردن چند تکنیک می‌توانید بدنتان را از تاثیرات منفی استرس مزمن در امان نگه دارید.

از ابتدای بشریت طبیعت انسان به گونه‌ای بوده که دیگران را به خود ارجحیت می‌دهد از این رو برخی از شنیدن کلمه‌ی “مراقبت از خود” بیزارند. اما باید به خاطر داشته باشیم که اگر به خوبی از خودمان مراقبت نکنیم عمرمان به اندازه‌ای نخواهد بود تا بتوانیم به نگه‌داری از افرادی که برایمان مهم هستند، بپردازیم.

برای دوری از استرس و همچنین آرامش ذهن و درونمان می‌‌توانیم از تکنیک‌های مدیتیشن، تمرینات تنفسی عمیق و حفظ ارتباطات اجتماعی‌ با دیگران بهره بگیریم. در نتیجه تمام این فعالیت‌ها نه تنها افکار منفی و استرس روزانه از ما جدا می‌شوند بلکه سیستم ایمنی‌ بدنمان نیز عملکرد بهتری در مقابله با بیماری‌ها خواهد داشت.

3- از مواد غذایی سالم و مغذی در رژیم‌ غذایی خود استفاده کنید

در این روزها مصرف میوه و سبیزجات با داشتن ترکیبات مفید بی‌شماری که دارند بهترین داروی پیشگیری از هر نوع بیماری برای بدنتان به حساب می‌آیند. سعی کنید بیشتر وعده‌های غذایی خود را با میوه و سبزی همراه کرده و از خوردن گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، قندهای ساده و کربوهیدرات‌ تا حد امکان دوری کنید. با این‌کار ویتامین‌های لازم اعم از ویتامین C، B، A و D به همراه املاح معدنی نظیر زینک و سلنیوم به اندازه‌ی کافی به بدنتان خواهد رسید در نتیجه سیستم ایمنی بدنتان تا حد زیادی تقویت خواهد شد.

تحرک بدنی

4- تحرک بدنی کافی داشته باشید

فعالیت بدنی منظم به طور کلی عملکرده سیستم ایمنی بدن را تا حد زیادی افزایش و بهبود می‌بخشد. سعی کنید در برنامه‌ی روزانه‌ی خود حتما ساعتی را به ورزش و تحرک فیزیکی اختصاص دهید. اما به خاطر داشته باشید که در این مورد زیاده‌روی نکنید زیرا ورزش بیش از حد در عملکرد سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی اختلال ایجاد می‌کند.

5- عادت‌های بد و سمی را کنار بگذارید

اگر اهل کشیدن سیگار، قلیان، ویپ و مصرف داروهای اعتیادآور هستید، هم اکنون فرصت خوبیست که برای حفظ سلامت خودتان هم که شده، این عادات مضر را ترک کرده و سلامت و آرامش را برای خود و اطرافیانتان به ارمغان بیاورید.

این روزها فرصت خوبیست تا بیشتر از گذشته به فکر حفظ سلامت خود و عزیزانمان باشیم. تیم دیجی‌رو در این روزها برای تک تک هموطنانمان آرزوی تندرستی و شادکامی دارد. امید به آن‌که با رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و کاهش رفت آمدهای غیرضروری در کنار یک‌یگر این روزهای سخت را پشت سر بگذاریم.

منبع Success
guest
0 دیدگاه
بازخورد میان متنی
نمایش همه دیدگاه‌ها