از اوایل سال جاری میلادی و در پی شیوع جهانی ویروس کرونا، ایموجی چهره ماسک زده اپل به یکی از پرکاربردترین ایموجیها در فضای مجازی تبدیل شد. این ایموجی اولین بار در سال 2015 و در Unicode 1.0 معرفی شد، اما حالتی که در آن زمان برای چهره این ایموجی در نظر گرفته شده بود، اصلاً شاد نبود. بنابراین، اپل دست به کار شده و در آپدیت iOS 14.2 چهره این ایموجی را به صورتی تغییر داده که شاد بودن آن کاملاً مشهود باشد.
این روزها ماسک زدن در بسیاری از جوامع به یک عادت پسندیده تبدیل شده و تقریباً تمام افرادی که در اجتماع حاضر میشوند، چه بیمار باشند و چه نه، از ماسک به عنوان روشی برای جلوگیری از شیوع کرونا استفاده میکنند. در چنین شرایطی نه تنها ماسک زدن سبب ناراحتی نیست بلکه باید مایه مسرت باشد، چرا که نشان میدهد فرد به وظیفه اجتماعی خود عمل کرده و نقش خود را در ریشه کن کردن بیماری ایفا نموده است. پس هیچ توجیهی ندارد که ایموجی ماسک زده اپل هم قیافهای ناراحت و درهم داشته باشد.
در حال حاضر تغییر حالت چهره این ایموجی در نسخه بتای iOS 14.2 اعمال شده و کسانی که نسخه بتا را نصب کرده باشند میتوانند آن را مشاهده کرده و استفاده کنند. سایر کاربران هم باید تا زمان عرضه نسخه نهایی آپدیت iOS 14.2 صبر کنند. در ضمن، اگر شما از بتای این نسخه استفاده میکنید و ایموجی جدید را برای دوستی که از iOS 14.2 استفاده نمیکند، ارسال کنید، ایموجی ماسک زده همچنان بر روی گوشی او به شکل قدیمی خود نمایش داده خواهد شد.
شاید بتوان گفت توجه به ریزهکاریهایی از این دست میباشد که تفاوت بین شرکتهای بزرگی مانند اپل با سایر شرکتها را رقم میزند؛ جزئیاتی که در ظاهر چندان مؤثر جلوه نمیکنند، اما مطمئناً در تغییر نگرش کاربران و جلب رضایت آنان در طولانی مدت بسیار تأثیرگذار هستند.