تاپ10: با ۱۰ غذایی که در درمان فشار خون بالا معجزه می‌کنند، آشنا شوید

غذایی که در درمان فشار خون بالا معجزه می‌کنند

فشار خون بالا وضعیتی است که موجب می‌شود خون با فشاری بیش از حد نرمال در رگ‌ها جریان پیدا کند. این وضعیت می‌تواند به شریان‌های شما آسیب زده و موجب سکته‌ی مغزی یا قلبی شود. این بیماری بین بسیاری از بزرگسالان شایع است و ممکن است سال‌ها شناسایی نشود. این وضعیت را می‌توان با داشتن وزن طبیعی و خوردن موادغذایی مناسب که رگ‌های خونی را باز کرده و بدن را از شر سدیم اضافی خلاص می‌کند بهبود بخشید. اگر شما هم به دنبال روش‌های طبیعی برای مبارزه با فشار خون بالا هستید، بد نیست حواستان به یک سری مواد غذایی خوب و مفید باشد. شاید بدانید که می‌توان فشار خون بالا را با اجتناب از غذاهایی که دارای چربی اشباع شده و کلسترول بالا هستند و در عوض خوردن میوه‌های تازه و سبزیجات و شیر‌های بدون چربی یا کم چرب کاهش داد. در ادامه ما ۱۰ ماده‌ی غذایی به شما معرفی می‌کنیم که به شما در مبارزه با فشار خون بالا کمک می‌کنند. با دیجی‌رو همراه باشید.

۱۰ـ موز

موز نه تنها خوش‌ مزه است، بلکه ریسک ابتلا به سکته‌ی مغری و قلبی را کاهش می‌دهد. نسبت پتاسیم به سدیم در آن بالا بوده و پتاسیم اغلب برای کسانی که از داروهای ادرار آور استفاده می‌کنند هم توصیه می‌شود. بنابراین خوردن یک الی ۲ موز در روز می‌تواند به بهبود سطح قند خون هم کمک کند.

۹ـ تخمه‌ی آفتابگردان بدون نمک

تخمه‌های آفتابگردان هم منبع غنی‌ای از منیزیوم هستند. یک چهارم فنجان از آنها میان وعده‌ای مغذی است، اما حواستان باشد که حتما بدون نمک باشند، چرا که آفتابگردان‌های نمک دار سدیم‌شان بالا است و شما با فشارخون بالا باید از سدیم اجتناب کنید.

۸ـ شکلات تلخ

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی پزشکی آمریکا منتشر شد عنوان کرد که خوردن مقداری شکلات تلخ بصورت روزانه به کاهش فشارخون کمک می‌کند.فلاونول‌هایی که در شکلات تلخ وجود دارند موجب بهبود یک سری عوامل قلبی عروقی شده و همچنین ریسک ابتلا به چنین بیماری‌هایی را هم کاهش می‌دهند. شکلات‌های تلخ غذاهای عالی‌ای برای تقویت مود و خلق و خو نیز هستند.

۷ـ تخم کتان

سعی کنید تخم کتان را به تمام چیزهایی که می‌خورید اضافه کنید. میزان فیبر در آنها بالا بوده و می‌توانند به کسانی که به دنبال رزیم غذایی سخت و سالم هستند هم کمک کنند. آنها به کاهش کلسترول کمک کرده و سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که با التهاب و عفونت مبارزه می‌کنند.

۶ـ اسفناج

اسفناج‌ها کالری کمی داشته، فیبر بالایی دارند و پر از مواد مغذی سالم مانند پتاسیم و منیزیم هستند؛یعنی مواد غذایی کلیدی برای کاهش و حفظ فشار خون.

۵ـ گوجه فرنگی

آنها سرشار از لیکوپن و دیگر آنتی اکسیدان‌های مهم هستند که به کاهش فشار خون کمک می‌‌کنند. گوجه فرنگی‌ها منبع غنی‌ای از پتاسیم نیز می‌باشند؛رژیم‌های غذایی‌ای که غنی از پتاسیم باشند فشار خون را پایین آورده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

۴ـ سیر

سیر غذای خوبی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند چرا که به منزله‌ی رقیق‌ کننده‌ی خون می‌باشد. وقتی خرد شود  آلیسین هم تولید می‌کند که خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد. سیر به مبارزه با بیماری‌هایی همچون سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی کمک کرده و به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

۳ـ شیر کم چرب

glass of milk

شیر از همه لحاظ برای سلامتی خوب است اما نوشیدن شیر کم چرب یا یک درصد، کلسیم، پتاسیم و ویتامین برای بدن فراهم می‌آورد که هر سه‌ی این‌ها به کاهش ۳ تا ۱۰ درصدی فشار خون کمک می‌کنند.

۲ـ سویا

دانه‌های سویا غنی از پتاسیم هستند. وقتی پتاسیم بدن پایین باشد میزان سدیم بالا می‌رود و سدیم بالا فشار خون را بالا می‌برد؛اما وقتی پتاسیم بالا باشد، بدن از شر سدیم خلاص می‌شود و فشار خون را مناسب نگه می‌دارد. ایزوفلاون‌های سویا هم به نوبه‌ی خود نقشی در کاهش فشار خون دارند.

۱ـ تمام غذاهای دانه‌ای (مثل جو دو سر)

تمام غذاهای دانه‌ای منبع عالی‌ای از فیبر و منیزیم و دیگر مواد ضروری که برای حفظ یک رژیم غذایی سالم نیاز می‌باشند هستند. خوردن غذاهای فیبردار باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری بکنید. در این میان خوردن غذاهای گندمی و جویی هم پیشنهاد می‌شود.

 

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید